Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)

Hej

Jeg har før brugt 2n2222 til småsignal switching(ingen høje frekvenser) når strømmen var lille, og den noget heftigere TIP120 når der var behov for lidt mere knald.En diode sidder for at aflede smækket fra et relæ.

Begge er drevet af en lille processor, med en 1K i serie med basis.

Et enkelt sted har jeg behov for at trække en stor magnetventil, pulset omkring 1000hz, og en lidt mindre luftventil der er PWM reguleret(dog med en noget højere frekvens).

Begge disse "strømtunge" udgang er lavet med en IRFZ44, med 10K mellem gate og source, og styret af processoren med 100R på gaten.(har set den løsning andetsteds, og blot efterlignet den)

Jeg er desværre lidt i pladsproblemer, især nu hvor jeg har fået den fikse ide at det hele skal være mindre endnu, så lidt optimering ville ikke være af vejen.

Nogen forslag til små, effektive komponenter(Måske FETS?) der kan trække henholdsvist 400mA, 2A og op imod de 8-10A, samt en god og komponentbillig måde at bygge disse drivere på? Ingen af udgangene vil få behov for at være delvist ON. Kun ON og OFF situationer forekommer.

Der er ikke høje krav til den hastighed jeg switcher med, da jeg jo switcher på mekaniske komponenter som relæer, og simple ventiler. Dog en enkelt PWM ventil.

Jeg kigger lidt på FETS da de jo kan gå "on" med meget lille modstand, og da jeg forsøger at pakke det hele sammen, så kunne jeg godt bruge at slippe for køleplade...

Og så lige et sidste sprg.; En FET er vel drevet af spændingen, og ikke strømmen i gate, hvorfor indsætter man så deciderede driverICere foran FETs? Kan man ikke drive en FET i simple app. blot som en transistor?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Det er værd at bemærke at jeg bruger visse af udgangene til at sende en firkantpuls videre til et andet system, og jeg ønsker at jeg kan flytte rundt på denne udgang, alt afhængig processoren. Så det helt perfekte udgangstrin kan levere firkantpulsen(max100mA), og hvis denne kanal ikke skal bruges, så kan jeg tilkoble en magnetventil direkte på denne udgang uden hardware ændringer.

Måske en FET?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

En FET har ikke triviel capacitet i gaten, og for at omlade den/skifte hurtigt, skal der hives noget ladning.

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Den Irfz44 du bruger er helt fin til formålet, jeg vil tro du kan bruge den uden uden køleprofil, da den i dit tilfælde ikke behøver køling hvis du føder den med en ordentlig firkant på gaten, under alle omstændigheder kan du prøve uden køleplade. Der bruges fetdrivere da en fet ganske rigtigt er højimpedant på gaten men der er en kapacitet fra gate til source, for at undgå at afsætte varme i fet'en skal den gå on/off hurtigt, det svarer til at op og aflade en kondensator, jo mere strøm du har til rådighed jo hurtigere går opladning. Det er selvfølgeligt også vigtigt at aflade ligeså hurtigt. Desuden spiller gate spændingen ind, Irfz44 begynder at gå on ved ca 4Vgs, sikkert lavere og er helt on ved ca.10Vgs. Der er specs her:

Mvh Søren

Reply to
Soeren

den

spiller

og

Ja, ok, det kan jeg selvf. godt se....Her har jeg jo et lille problem, da jeg jo driver FETen direkte fra processoren, og jo altså kun har 5v til rådighed. FETen går altså aldrigt helt ON :-(

Godt, ud fra karakteristikken kan jeg jo så se at max er omkring 18-20A på min sølle 5volt på gaten, og det er jo også nok, men langt fra hvad komponenten havde kunnet tåle hvis jeg satte en driver ind foran. Dog stadigt langt langt over hvad min Tip120 kan håndtere. Vil det være muligt med et BC807/BC817 par til at booste spændingen fra min 5volt firkant fra processoren, til min 12volts forsyning, og derved opnå irfz44ens fulde strømtræk(evt. nøjes med en mindre og billigere FET)?

Ovenikøbet ser jeg nu at jeg jo har en diode på udgangen, for at kunne håndtere et relæ(eller anden induktiv last), og sådan een har irf44 jo allerede, så jeg kan vel egentligt spare min 1n4004 væk? Umiddelbart er FETens diode vel noget bedre egnet end 1n4004, eller er jeg galt på den?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Nu ved jeg ikke lige om det er det du tænker på, men i forbindelse med div. switching applikationer er der tit behov for deciderede driver IC'er til at styre bl.a. et lille delay mellem ON signalerne i hver gren af f.eks. en H-bro da der eller kan forekomme kortslutning da et switch element i hver gren ellers ville være ON samtidig. Det er jo ikke så snedigt da du selv nævner at f.eks. FET's har meget lille Ron.

-- Morten

Reply to
Morten M. Jørgensen

Hvis du holder dig til IR, er her et link til andre fets

der er masser af mulige fets du kan bruge, det nemmeste er måske at bruge en fet med lavere Vgs, med såkaldt logiclevel Vgs, de går fuldt on ved 5V. F.eks.

Det er længe siden at jeg har arbejdet med det her, men det er bestemt muligt med få komponenter at drive din fet on, når man tager i betragtning at det er en forholdsvis lav frekvens den skal switche med. Jeg er ikke sikker på om du kan smide din reverse diode væk, men jeg vil tro den interne diode vil kunne gøre det bedre, den er ihvertfald hurtigere.

Mvh Søren

Reply to
Soeren

en

tro

Godt tip med logiclevel! Det viste jeg ikke man kunne få.

Har fundet en IRLU024N (55V/17A/45W/0,065ohm) til 5,6dkr hos elsupply. Det er dog en "HEXFET", men det går jeg udfra ikke ødelægger det for mig? Den her mosfet vil jo kunne trække +12A v. 5Vgs

Ret beset så ved jeg faktisk ikke hvad der er forskellen mellem en HEXFET og en "ikke HEXFET" egentligt er..?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Hexfet er et varemærke for IRF. Det antyder at transtoren er påbygget af MANGE parallelle sekskantede strukturer.

Hej Henrik,

--
Venlig hilsen,
Søren

enser) n=E5r

for lidt

Har du af en eller anden grund brug for, at den g=E5r hurtigere off, kan =

du placere en modstand i serie med dioden. Men modstanden skal=20 dimensioneres s=E5 off spids sp=E6ndingen ikke bliver h=F8jere end hvad=20 switch-transistoren kan t=E5le. Du dumper simpelhen spoleenergien i i=20 modstanden (og lidt i dioden) i stedet for kun i dioden p=E5 ca. 1 0,7...=

1V.

m gate

sning

=2E..

r=E6kke

lig

FF

=2E..

ikke

foran FETs?

Ja den er pr=E6cist drevet af sp=E6ndingen.

Men du skal tage h=F8jde for:

1) gate-source indgangskondensatoren p=E5 ca. 500...2000 pF 2) gate-drain kondesatoren p=E5 ca. 100...1000 pF

Ved lave krav til MOSFET skiftehastigheden kan en simpel logik udgang=20 anvendes.

Ved h=F8je krav til MOSFET skiftehastigheden skal en egentlig driver=20 anvendes, som kan levere omkring 1...2 ampere.

Den h=F8je str=F8m g=E5r til at oplade og aflade kondensatorene.

Kig p=E5:

VN2222LL: Small Signal MOSFET 150 mAmps, 60 Volts:

7,5 ohm onmodstand 10 nSek on,off skiftehastigheder 60 pF gate-source kondensator Logic-level kun 5V p=E5 gaten er nok til at f=E5 den til at lede helt

For andre kig p=E5:

venstre side: Electronic V=E6lg: Semiconductors - Discretes -> JFET & MOSFET Transistor Tables ->

Se f.eks. omkring MOS SMT up to 2A table 17. eller omkring MOS SMT 2A to 5A table 17a. evt. side 2

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst