Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)

Jeg har før brugt 2n2222 til småsignal switching(ingen høje frekvenser) når
strømmen var lille, og den noget heftigere TIP120 når der var behov for lidt
mere knald.En diode sidder for at aflede smækket fra et relæ.

Begge er drevet af en lille processor, med en 1K i serie med basis.

Et enkelt sted har jeg behov for at trække en stor magnetventil, pulset
omkring 1000hz, og en lidt mindre luftventil der er PWM reguleret(dog med en
noget højere frekvens).

Begge disse "strømtunge" udgang er lavet med en IRFZ44, med 10K mellem gate
og source, og styret af processoren med 100R på gaten.(har set den løsning
andetsteds, og blot efterlignet den)

Jeg er desværre lidt i pladsproblemer, især nu hvor jeg har fået den fikse
ide at det hele skal være mindre endnu, så lidt optimering ville ikke være
af vejen.

Nogen forslag til små, effektive komponenter(Måske FETS?) der kan trække
henholdsvist 400mA, 2A og op imod de 8-10A, samt en god og komponentbillig
måde at bygge disse drivere på?
Ingen af udgangene vil få behov for at være delvist ON. Kun ON og OFF
situationer forekommer.

Der er ikke høje krav til den hastighed jeg switcher med, da jeg jo switcher
på mekaniske komponenter som relæer, og simple ventiler. Dog en enkelt PWM
ventil.

Jeg kigger lidt på FETS da de jo kan gå "on" med meget lille modstand, og da
jeg forsøger at pakke det hele sammen, så kunne jeg godt bruge at slippe for
køleplade...

Og så lige et sidste sprg.; En FET er vel drevet af spændingen, og ikke
strømmen i gate, hvorfor indsætter man så deciderede driverICere foran FETs?
Kan man ikke drive en FET i simple app. blot som en transistor?

Mvh
Henrik

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)
Det er værd at bemærke at jeg bruger visse af udgangene til at sende en
firkantpuls videre til et andet system, og jeg ønsker at jeg kan flytte
rundt på denne udgang, alt afhængig processoren. Så det helt perfekte
udgangstrin kan levere firkantpulsen(max100mA), og hvis denne kanal ikke
skal bruges, så kan jeg tilkoble en magnetventil direkte på denne udgang
uden hardware ændringer.

Måske en FET?

Mvh
Henrik

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)

Den Irfz44 du bruger er helt fin til formålet, jeg vil tro du kan bruge den
uden uden køleprofil, da den i dit tilfælde ikke behøver køling hvis du
føder den med en ordentlig firkant på gaten, under alle omstændigheder kan
du prøve uden køleplade.
Der bruges fetdrivere da en fet ganske rigtigt er højimpedant på gaten men
der er en kapacitet fra gate til source, for at undgå at afsætte varme i
fet'en skal den gå on/off hurtigt, det svarer til at op og aflade en
kondensator, jo mere strøm du har til rådighed jo hurtigere går opladning.
Det er selvfølgeligt også vigtigt at aflade ligeså hurtigt. Desuden spiller
gate spændingen ind, Irfz44 begynder at gå on ved ca 4Vgs, sikkert lavere og
er helt on ved ca.10Vgs. Der er specs her:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfz44.pdf

Mvh Søren

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)
den
spiller
og

Ja, ok, det kan jeg selvf. godt se....Her har jeg jo et lille problem, da
jeg jo driver FETen direkte fra processoren, og jo altså kun har 5v til
rådighed. FETen går altså aldrigt helt ON :-(

Godt, ud fra karakteristikken kan jeg jo så se at max er omkring 18-20A på
min sølle 5volt på gaten, og det er jo også nok, men langt fra hvad
komponenten havde kunnet tåle hvis jeg satte en driver ind foran. Dog
stadigt langt langt over hvad min Tip120 kan håndtere. Vil det være muligt
med et BC807/BC817 par til at booste spændingen fra min 5volt firkant fra
processoren, til min 12volts forsyning, og derved opnå irfz44ens fulde
strømtræk(evt. nøjes med en mindre og billigere FET)?

Ovenikøbet ser jeg nu at jeg jo har en diode på udgangen, for at kunne
håndtere et relæ(eller anden induktiv last), og sådan een har irf44 jo
allerede, så jeg kan vel egentligt spare min 1n4004 væk? Umiddelbart er
FETens diode vel noget bedre egnet end 1n4004, eller er jeg galt på den?

Mvh
Henrik

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)

Hvis du holder dig til IR, er her et link til andre fets
http://ec.irf.com/v6/en/US/adirect/ir?cmd=catNavigateFrame&punchInID62%
der er masser af mulige fets du kan bruge, det nemmeste er måske at bruge en
fet med lavere Vgs, med såkaldt logiclevel Vgs, de går fuldt on ved 5V.
F.eks.  http://www.vishay.com/docs/71928/71928.pdf

Det er længe siden at jeg har arbejdet med det her, men det er bestemt
muligt med få komponenter at drive din fet on, når man tager i betragtning
at det er en forholdsvis lav frekvens den skal switche med.
Jeg er ikke sikker på om du kan smide din reverse diode væk, men jeg vil tro
den interne diode vil kunne gøre det bedre, den er ihvertfald hurtigere.

Mvh Søren

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)
en
tro

Godt tip med logiclevel! Det viste jeg ikke man kunne få.

Har fundet en IRLU024N (55V/17A/45W/0,065ohm) til 5,6dkr hos elsupply. Det
er dog en "HEXFET", men det går jeg udfra ikke ødelægger det for mig?
Den her mosfet vil jo kunne trække +12A v. 5Vgs

Ret beset så ved jeg faktisk ikke hvad der er forskellen mellem en HEXFET og
en "ikke HEXFET" egentligt er..?

Mvh
Henrik

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)

news:4259879c$0$67264> Ret beset så ved jeg faktisk ikke hvad der er
forskellen mellem en HEXFET og

Hexfet er et varemærke for IRF. Det antyder at transtoren er påbygget af
MANGE parallelle sekskantede strukturer.

Bo //

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)

En FET har ikke triviel capacitet i gaten, og for at omlade den/skifte
hurtigt, skal der hives noget ladning.

Kai

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)

Nu ved jeg ikke lige om det er det du tænker på, men i forbindelse med div.
switching applikationer er der tit behov for deciderede driver IC'er til at
styre bl.a. et lille delay mellem ON signalerne i hver gren af f.eks. en
H-bro da der eller kan forekomme kortslutning da et switch element i hver
gren ellers ville være ON samtidig. Det er jo ikke så snedigt da du selv
nævner at f.eks. FET's har meget lille Ron.

--
Morten

Re: Forslag til bedre erstatning for 2n2222A(mangler mere power)
Hej Henrik,

<URL:http://www.fairchildsemi.com/pf/FD/FDM6296.html>

<URL:http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/ucc27424.html>

--
Venlig hilsen,
Søren

Har du af en eller anden grund brug for, at den gE5%r hurtigere off, kan =

du placere en modstand i serie med dioden. Men modstanden skal20%
dimensioneres sE5% off spids spE6%ndingen ikke bliver hF8%jere end hvad20%
switch-transistoren kan tE5%le. Du dumper simpelhen spoleenergien i i20%
modstanden (og lidt i dioden) i stedet for kun i dioden pE5% ca. 1 0,7...=
1V.

sning
2E%..
2E%..

Ja den er prE6%cist drevet af spE6%ndingen.

Men du skal tage hF8%jde for:
1) gate-source indgangskondensatoren pE5% ca. 500...2000 pF
2) gate-drain kondesatoren pE5% ca. 100...1000 pF

Ved lave krav til MOSFET skiftehastigheden kan en simpel logik udgang20%
anvendes.

Ved hF8%je krav til MOSFET skiftehastigheden skal en egentlig driver20%
anvendes, som kan levere omkring 1...2 ampere.

Den hF8%je strF8%m gE5%r til at oplade og aflade kondensatorene.

Kig pE5%:

VN2222LL: Small Signal MOSFET 150 mAmps, 60 Volts:
http://www.onsemi.com/site/products/summary/0,4450,VN2222LL,00.html

7,5 ohm onmodstand
10 nSek on,off skiftehastigheder
60 pF gate-source kondensator
Logic-level kun 5V pE5% gaten er nok til at fE5% den til at lede helt

For andre kig pE5%:

http://www.rsonline.dk /

venstre side: Electronic
VE6%lg: Semiconductors - Discretes -> JFET & MOSFET Transistor Tables ->

Se f.eks. omkring MOS SMT up to 2A table 17.
eller omkring MOS SMT 2A to 5A table 17a.
evt. side 2

mvh/Glenn

Site Timeline