Forslag ønskes til en 'radio' fjernbetjening

Jeg har været ude og invistere i et par keramiske varmeblæsere,
jeg vil bruge til at varme vore biler op med her i det kolde morgener.
Ideen er, at blæseren skal starte ca. 30 min. inden vi kører hjemmefra.
Først tænkte jeg på en billig mekanisk timer, men da det ikke er altid
vi kommer afsted på samme tid, så kasserede jeg den ide.
Min ide er nu at jeg gerne vil kunne 'fjernstarte' en timer, der så
tænder blæserne i x antal minutter.
Er der nogen, der har en god ide til at gøre det på ?
Kunne man måske købe en af de her billige trådløse ringeklokker, der så
blev modificeret til at trikke en timer ?
Afstanden fra huset til bilerne er ca. 15 meter.

Hilsen Rex

Re: Forslag ønskes til en 'radio' fjernbetjening
Hej Rex,

En trådløs ringeklokke kan sagtens række 15m, men kan også sættes i gang
af andres ringeklokker, hvis du er uheldig at en af dine naboer har en af
samme slags (i det mindste bør det være en af dem der er digitalt kodet,
så kan du altid vælge en anden kode hvis andres klokker starter blæserne).

Men...
Der skal jo alligevel netspænding til blæserne, så hvorfor ikke bruge en
(ringe-)ledning og en kontakt til at trigge timeren ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Der findes fjernbetjente kontaktorer lige til at sætte i stikkontakten,
nogle med lysdæmper og nogle bare med kontaktfunktion ( - de billigste) de
sælges i byggemarkeder mv. En af den jeg har set har 4 kanaler på
fjernbetjeningen - og så har i vel ike flere biler ;-)

--
/carsten

Re: Forslag ønskes til en 'radio' fjernbetjening

Hvis du er til gør det selv løsningen så ved jeg at radiometrix har lavet
nogen moduler som sender og modtager på 433 MHz, så evt. med en micro
controller eller noget andet kan man lave noget :)

Et sæt med sender og modtager koster dog 2-300 kr. Jeg har selv leget lidt
med dem, og man kan få dem til at række over 50 meter :)

Du burde kunne finde mere info på google

Brian

Re: Forslag ønskes til en 'radio' fjernbetjening
Hej

Jeg fandt selv en løsning hos Conrad i Tyskland (www.conrad.de).
Der havde de en 'pakke løsning' med 1 fire kanals håndsender,
1 firekanals sender til vægmontage og 4 stk. modtagere, der kunne
klare 3600W pr. stk.
Prisen var ca. 300,00 kr.

Men tak for alle jeres forslag

Rex

Re: Forslag ønskes til en 'radio' fjernbetjening

Du skal bare være klar over at det ikker er lovligt at bruge i Danmark
da der er schucko stik på afbryderne. Ikke at det betyder noget i
praksis - men synes lige du skulle have informationen ...

Jeg bruger selv nogle master/slave skinner derfra, hvor jeg bare har
ersattatet schucko proppen med en dansk med jord. Fra skinnen bruger jeg
så schucko til computerudstyret så det hele er jordet. Eneste ulempe med
schucko i forhold de danske jordstik er afaik at man kan bytte rundt på
fase og nul.

(Nogen der så han fra Bauhaus i nyhedstimen på DR1 i aftes kalde det en
teknisk handelshindring ikke at tillade "europastik"/schucko i Danmark)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Site Timeline