Forskellige typer invertere og sinus?

Hej    jeg overvejer at lave et solfangeranlæg med solceller som laver
strøm. Men støder på 3 forskellige typer invertere, den ene har en firkantet
sinus kurve, den næste har en ren sinus,   og så den 3. er bare
nettilsluttet (går dog stadig ud fra at den også har en ren sinus)
Men hvad i elektronikken gør denne forskel, hvordan eller hvor præcis sinus
kurven er?
Og er der mon noget som styrer den nettilsluttede inverter, som føler hvor
på sinus kurven den skal koble sig ind, så strøm i stikkontakt og strøm fra
solcelle kommer til at svinge ens?

Har også søgt efter diagram til at bygge en inverter selv, men har kun
fundet færdig producerede.
Har nogen mon link til steder hvor der er chance for at finde et diagram til
en inverter    12 eller 24 V DC  til 230 V  AC  ca 500 W?

MVH

Torben

Re: Forskellige typer invertere og sinus?

hej
ikke at jeg kan hjælpe dig. men jeg har selv lidt de samme tanker. men jeg
vil nu bare lave et "stand alone" anlæg. man får alligevel ikke ret meget ud
af den overskydene energi ved at sælge den til elforsyningen.
jeg har leget med invertere fra harald-nyborg på 600W. de er naturligvis
ikke til at få synkrone med nettet og jeg vil heller ikke prøve *S* nå, de
kan trække en kaffemaskine, vinkelslibere. ting der ikke er for tunge at
hive igang. men en ting som mit TV,video, bærbar computer(når den er drænet
helt for strøm.. ja selv min lader til mobil tlf kan slå den ud af kurs et
kort øjeblik.. nok til at evt andre forbrugere lige dør. hvis hver at disse
ting er koblet på samtidigt., så nægter skidtet at starte. også selv om det
totalt måske kun er på 2-300W. eks: min bærbare og mobil lader nægter at
køre samtidigt... den kan heller ikke starte mit køleskab. det er ellers kun
på 93W
så jeg vil have fundet en med en ringkerne trafo i. som virkeligt kan
arbejde stabilt under alle belastningsformer.
hvis nogen finder et diagram til sidstnævnte tybe vil jeg gerne høre om det.
den skal være så simpel som overhovedet muligt.
hvordan laver man lige en kreds der laver en fin sinuskurve ?

mvh klaus nielsen

Re: Forskellige typer invertere og sinus?

http://www.technology.niagarac.on.ca/people/mcsele/i2k.htm

mvh

Johnny

Re: Forskellige typer invertere og sinus?

ud
drænet
disse
det
kun

Det du mangler er faktisk strøm, tjeck forbindelserne på 12V. Og om din akku
er god nok.

Husk at hvis du bruger en spidseffekt på 1500W går der over 125 ampere på
12V siden

Jeg kan køre vinkelsliber på 600W converteren

Og elkædesav på 1000Weren.

Men det kræver en ordentlig akku. med korte tykke kabler.

Det eneste vi ikke kunne få gang i ret længe af gangen var kompressoren, men
den vil også helst have en 16A sikring.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Forskellige typer invertere og sinus?

på 600W inverteren kan jeg køre med el hæk klipperen. den trækker min 900W
vinkelsliber. inverteren slår naturligvis fra hvis jeg belaster
vinkelsliberen meget hårdt da det klart overskrider de 600W. og min
kaffemaskine på 500W trækker den også fint.. men mit 93W køleskab kan den
ikke slå igang. min stationære pc trækker den fint. den bruger ca
300W+monitor (effekt ukendt) min bærbare pc kan den ikke starte hvis dens
batteri er fladt. men gerne hvis den er opladet.den er på ca 90W. min mobil
tlf lader på ca 2-5W får inverteren til at hikke lidt inden den slår igang.
inverteren skulle kunne klare 600W kontinuerligt. og den blev forsynet af et
70ah marinebatteri som er helt nyt. jeg tror ikke på at det er strøm der
mangler på batteriforsyningen. men jeg tror 99% sikkert at feks switsmode
strømforsyninger (nogle tyber) kan forstyrre dens soft start mekanisme. og
det gør motorer der er bare lidt træge at slå igang også
hvis man kunne slå den soft start ting fra, så vil den helt sikkert kunne
starte alle tingene. hvis det er for at undgå overbelastning kunne den vel
bare måle effekttransistorenes temp så den lukkede ned ved en bestemt temp.

den inverter du bruger uffe, er det en af dem fra Harald-nyborg (mærket:
branford) ?

mvh klaus nielsen

Re: Forskellige typer invertere og sinus?

Lige netop.

I går fandt jeg så ud af at jeg ikke kunne køre den stationære rundsav på
600W-eren

Men mange af gangene når de går i knæ, skyldes det faktisk for dårlig 12V
forsyning.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Forskellige typer invertere og sinus?

ud

Jeg har ellers hørt at man sælger sin solcelle strøm  1 til 1,  det vil sige
at de KW din solceller laver trækker man bare fra, altså at din elmåler
løber langsommere, eller kan løbe baglæns, hvis dit forbrug er lavt og fuld
sol.  Gælder vist op til 6 KW anlæg.
Så er det da en god forretning, at tjene på alle afgifterne, bortset fra
solcellernes indkøbspris.

drænet
disse
det
kun

Jeg troede også de var mere stabile, end hvad du skriver.  Er den 600 w
vedvarende eller kortvarigt?
Men køleskabet burde den.  Selvom start strøm kan være større end 93 w.
Prøv at vent ca 5 min, men at starte køleskab efter tilslutning.

Prøv at se invertere på  www. kerychip.dk

Ellers må vi bygge den selv!

Torben

Site Timeline