Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Hej,

Jeg er i tvivl om, om der er nogle specielle specs eller lignende på en
modstand, så den kan gå under navnet "SMD"!? De er normalt mindre, men er
der også andre forskelle?

Jeg har siddet og lavet et volt-mod på et graffikkort hos en ven, som gik
mindre godt (gfx = ?), og vi er nu i tvivl om om det skyldes at vi ikke
brugte en SMD modstand, eller om det ikke har noget at sige.

Håber i kan give mig lidt insight i SMD-modstande :)

Tak
~Casper

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Ja, den ertil overflademontering (Surface Mount Device).

Intet. Hvad har i gjort ?

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...
gik

Jeg regner selv med at der bare har været for stor en modstand på... jo
større modstand, jo flere volt gives til coren.
Min kamerat klarede at dreje den variable modstand den forkerte vej, så han
øgede modstanden i stedet for at sænke den :p

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

jo

jeg

Er det væsentligt om man får 100 eller 200 billeder pr sekund, når skærmen
og øjet ikke har glæde af det ??

Bo //

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...
snipped-for-privacy@sidebanenFJERNES.dk says...

Et overskud af færdige frames giver et mere flydende billede.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

skærmen

Ikke forstå: Hvis skærmen viser 85 billeder pr sekund, hvordan får man så
øje på alle de billeder, der ligger ind imellem. De bliver jo aldrig vist på
skærmen, og hvor bliver glæden så af ?

Hvad gør man med den videobåndbredde, der for de fleste normale skærme er
begrænset til ca 350MHz ? Den hindrer jo effektivt eventuelle hurtige pixels
i at nå frem til farvekanonen i røret.

Bo //

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Jeg gætter på at det som Jesper er ude efter er at hvis man kører i en
85Hz skærm mode, og grafikkort/CPU kombinationen akkurat kan lave 85
frames i sekundet, har CPU'en/spillet nul tid til at opdatere anden
information (f.eks. andre spillere, bots, mm), hvilket uundværligt vil
give hak i skærmopdateringen.

Spørgsmålet er så bare ved hvilken fps at CPU'en kan nå at klare både
skærm opdatering, opdatering af spil-data, brygge kaffe, pille sig i
næsen, gå tur med hunden osv, inden den skal lave det næste
skærmbillede :-)

--Kai

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Uden at være helt sikker, tror jeg det fungerer sådan at CPUen giver
graffikkorten besked om hvad der sker i spillet; spiller flytter til
coordinat X,Y hver gang der sker en ændring. Graffikkortet bruger derefter
de textures der er loadet i dens ram m.m. til at danne billedet. Inden den
er færdig med dette billede kan CPUen godt have sendt 300 andre ændringer ud
til grafikkortet, som denne dog ikke har tid til at vise hver for sig; den
tager det nyeste og begynder på dette.
CPUen "føder" bare GPUen med data om hvad der sker... ved et "normalt"
system (ikke en computer fra 1995, med et graffikkort til 5K, købt i 2004)
har CPUen ikke nogen problemer med at give graffikkortet mere end rigeligt
med data.
Ret mig hvis jeg tager fejl i ovenstående; det er hvad jeg "tror" ud fra
egne erfaringer

klart klart, men husk at der sidder en GPU til at klare alt arbejdet med
skærmen... min GPU kører for eksempel ved 465 MHz (overclocket fra 390), så
den tager et godt stykke af arbejdet væk fra CPUen, så den kan lave de
simple beregninger den nok er hutigst til.

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Jeg tror du undervurderer kravene for nye spil :p Spørgsmålet kan være om
jeg får 30 eller 40 frames; om jeg kan køre et spil med alle details sat til
high.
Det er dér overclocking er vigtig. Jeg har sparet mange hundrede kroner på
mit eget kort ved lidt simpel overclocking; hvis jeg skulle have samme
ydelse uden at clocke det, skulle jeg betale en hel del mere...
Samme gælder sig for min computer; 3 GHz overclocket til 3.2 GHz - ikke
meget, men alligevel 200 MHz gratis (min comp står ret varmt, ellers ville
jeg godt kunne clocke den mere). Man kan ligeså godt presse sit udstyr lidt;
om det holder 8 eller 10 år kan jo været bedøvende ligemeget.

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

skærmen
til

Uha, jeg er glad for at jeg kan nøjes med ting, der står næsten stille. Jeg
var ikke klar over at spil kræver så meget. Til gengæld kræver mine
programmer høj opløsning, skarpe billeder, og to skærme. Jeg kører 80Hz og
1920x1440 pix på hver skærm.

Nå, men det var jo egentlig SMD modstande, der startede det hele :- ))

Bo //

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Hvis staklen nu havde brugt pengene på et godt grafikkort og sparet
vandkølingen, havde han måske ikke haft så mange fejl (læs et afbrændt
grafikkort)

Klaus (GPU = ATI Radeon 9800XXL = 100 frames i CS/steam uden problemer)
Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Der er osse nogen, der bruger lang tid på at skifte motor og tandhjul og
ommale et gammelt forslået vekselstrøms modeltogs lokomotiv af tvivlsom
kvalitet i stedet for at anskaffe noget ordentligt.

Somme tider er det spændende at få grejet til at yde mere, end det er bygget
til :-))

Bo //

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Ja, men de brænder (forhåbentligt) ikke det i stykker ved det, de
renoverer det.

Tjah bare det kan holde til det.
Måske du skal have pumpet Seat'en op til 250HK ??

OT: Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Tjaa, det er et af de bedste på markedet; kostede da han købte det over 4K
kroner (et NVidia FX5900 tror jeg, men er ikke sikker). Så jo - han har
brugt de penge der skal til på et godt graffikkort, men ville bare have mere
ud af det.
Men OK, jeg ville da heller ikke selv risikere at brænde et så dyrt kort
af... men hver har jo sine prioriteringer :-Þ

OT: SMD Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Eller også:
Små Mærkelige Dimser ;-)

--
mvh Uffe

Re: OT: SMD Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Jep....

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Der er forskel på HF egenskaberne, så det kan have betydning om du bruger
SMD eller almindelig modstand.

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...
er

Hvad er en HF egenskab? Den term kender jeg ikke...

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

en
bruger

Højfrekvens, dvs. hvis modstanden sidder i videosignalet eller hvad der
ellers er af hurtige kredsløb.

Re: Forskellen på SMD modstande og "normale"...

Ved jeg så ikke om den gør, men som Bo Bjerre skriver længere nede gør den
nok ikke det.
Men hvis den sidder i et sådant kredsløb, er en SMD modstand så bedre,
eller...?

Site Timeline