Forskellen mellem PA og effektforst?

Hvad er forskellen på en PA- forstærker og en effektforstærker.
Vi antager at udgangseffekt er ens for de to

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?
Hej Simsalabim

I principet ingen forskel. Men PA laves normalt til at tåle en noget
mere hårdhændet behandling end udstyr til det vi kalder HiFi.

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Hej!

PA står faktisk for Power Amplifier ( = effektforstærker ):

http://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier#Power_amplifier

hilsen

Glenn

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Det står for Public Address.

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

http://da.wikipedia.org/wiki/Public_Address
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_address

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Hvis man rewinder tiden en 35+ år baglæns , så var PA betegnelsen for Power
Amplifier.

Forskellen var, at PA var gearet til at lave mest muligt støj uden
hensyntagen til forvrængning.

Effektforstærker derimod var lyd med en given kvalitet.

Nu ved jeg godt, eller tror jeg nok, at komponenter er lidt bedre, men jeg
kan huske at jeg købte nogle RCA transistorer (start '70) til udgangstrin
(80A), men til gengæld gik de kun til omkring 80 KHz.

Stig Johansen

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Hvaaad?

PA-højttalere?
PA-mixer?

What?

Jesper Poulsen

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Det kan da godt være jeg husker forkert, men SVJH så var der tale om de der
forstærkere, der gik ud med 100V og Højttalere med indbyggede stepdown
trafoer rundt omkring, deraf PA højttalere.
Om det så hed PA højttalere fordi de skulle passe til 100V systemet, eller
om  systemet som helhed blev kaldt PA, skal jeg ikke kunne sige.
Men generelt hvis man snakkede om PA, så var det 100V 'linieudgang' man
talte om, og kunne ikke bruges til almindelige højttalere.

Jeg har det fra min erhvervspraktik omkring'70-'71, hvor de faktisk byggede
1000W PA'ere til videresalg.

Stig Johansen

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Netop i de tilfælde er der tale  om public address.
Karsten H. (7870)
Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Du skal nok lade være med at drikke af natpotten en anden gang ;)

--
Jan_stevns

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Jeg ved ikke hvad du mener med natpotte, men jeg kunne handle RCA
transistorer et eller andet sted ude omkring Femvejen. Jeg kan ikke rigtig
huske navnet, men det var en engros forhandler.

De 80A var fordi jeg var træt af at brænde de sædvanlige 3055'ere af fordi
jeg lavede prøveopstillinger med kun at afisolere og samle ledninger. Een
kortslutning, så var det et nyt udgangstrin.

De var ikke beregnet til Audio brug, vistnok nærmere motorstyring, derfor
den lave frekvensgang. Til gængæld skete der ikke noget når kom til at
kortslutte nogle ledninger.

Det var en periode med en masse hjemmestrikkede diagrammer/forsøg, så derfor
gjorde jeg ikke så meget ud af stik og så'n.

Stig Johansen

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

snipper lidt hist og her ...

Ok -

Jeg kan også sagten spole tiden 35+ år tilbage, og huske tingene
rimeligt klart

Her er så jeg tror dit clue gemmer sig RCA 3055'eren kunne tåle 150w
( fra RCA - hvor teksten på huset stod i en cirkel ( vist med rød
skrift )

Hvor de andre 2N3055 kun tålte 115w

Hvis du nogensinde har set en 80A version, har du nok set syner ved
højlys dag -  tænker du ikke på 80 volt istedet ?

Jeg kender ikke en eneste version af 2n3055 der ikke duede til audio
;)  Men bevares - det er ikke just HF transistorer

Det er noget vrøvlerier - en PA forstærker var synonymt med en
forstærker bygget til PA anlæg/kaldeanlæg - ofte bygget som 70 eller
100 volt systemer - Phillips SQ, Uniton, Etronic (Svendborg)

Njaehhh...

--
Jan_stevns

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Jamen, det var jo netop _ikke_ en afart af 2N3055. Jeg købte faktisk RCA
kataloget (tyk som en telefonbog), og fandt de der 'sataner'.
Jeg tror faktisk jeg fik dem bestilt hjem, da det ikke var lagerført varer.
Jeg er 100% seriøs, for man kunne få en _hel_ del 3055'ere for samme pris,
men det var en afvejning af 'antal afbrændinger' ctr. pris for de noget
kraftigere. 250W var de på.
2N3055'ere brugte jeg 8 stk. af til strømforsyningerne (De var kun 15A
SVJH).
Jeg gik senere over til 40411 i stedet med vistnok 40409/40410 som drivere.

Ok, det med 'støj' er så min, måske lidt overdrevne udlægning. Det bunder
nok i oplevelsen med 'musikkvaliteter' i forhold til HiFi anlæg.
Det skal kun opfattes som den subjektive holdning, at alt andet end HiFi er
'støj', og ikke bogstaveligt.

Men trods alt er vi tilsyneladende enige om, at PA forstærkere er synonymt
med 100/70V systemer hvor Effektforstærkere er direkte forspænt ?

Er det ikke svaret til det oprindelige spørgsmål, uanset hvad PA betyder?

Stig Johansen

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

I langt de fleste sad der transformatorer for at opnå 70/100 V.
Karsten H. (7870)
Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

2N3055 blev da eller anvendt som verdens 8. vidunder i High
Fideligty-forstærkere - til at begynde med - selv B&O. Men det var vist lige
som de efterhånden blev faset ud ved fremkomsten af darlington
transistorer,hvorefter der så godt nok kom væsentlig bedre
udgangatransistorer.
Karsten H. (7870)
Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Jeg er langt fra 35+ år, men jeg har da hørt ordet PA-trin... det giver mest
mening for mig, at det i den sammenhæng skulle betyde Power Amplifier.

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Det er bare en fejlfortolkningen.

Jesper Poulsen

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Af hvem?

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?

Af nogle "smarte" individer der ikke kunne engelsk. PA har aldrig
betydet Power Amplifier.

Hvad vil du så gøre med en PA-mikrofon og en PA-mixer?

Jesper Poulsen

Re: Forskellen mellem PA og effektforst?
Jesper Poulsen forklarede:

Og USB har aldrig betydet andet end Upper Side Band... Nå, nej. Det er
sørme også en forkortelse for Universal Serial Bus. Kunne det tænkes,
at man skulle udvide horisonten lidt, og forstå at en forkortelse kan
betyde flere ting? Således vil den søgende ud i ny viden opdage, at PA
i visse sammenhænge (f.eks. radioteknik) kan betyde Power Amplifier.

--
Spitfire Arnesen
Nu med ekstra ost!

Site Timeline