forskelle på et analog og digital signal

Ja med hvilken frekvens et analogt signal kan bestå af.

Ja, hvor sikkert og præcis man kan måle (bruge) det analoge signal.

Men det du her skriver om, har intet med antallet af niveauer i et analogt signal at gøre, da det er uafhængig af båndbredde og støj.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Jada.

Eller hvis man bruger 2 kanaler på en scope, der er sat i chop-mode.

Den forklaring fatter jeg absolut ikke, vil gerne om du kan uddybe den lidt.

Hehe, bare synd at pilottonen er 19 KHz, men man skifter mellem højre og venstre med.. Ja gæt.. 2 x 19 kHz = 38 kHz, der kræver en teoretisk båndbredde på 76kHz ;O)

/Hauge

Reply to
Hauge

Hvilket er ret relevant

Det ligger selvfølgelig i et analog signals natur at du har konstant skiftende niveauer også selvom du prøver at sende en konstant værdi (og dette har netop noget med båndbredde og støj at gøre).

Reply to
HKJ

Det skifter KUN med støjen, ikke med båndbredden, da en teoretisk båndbredde på nul (kan ikke lade sig gøre, andet end hvis man klipper ledningen), vil give det mest stabile analoge signal på 0Hz.

;O)

/Hauge

Reply to
Hauge

Du mener ikke at støjen på et signal med 1GHz båndbredde er mere højfrekvent end støjen på et signal med 1Hz båndbredde?

Og en højfrekvent støj vil selvfølgelig give hurtige skift i måleværdier, end en lavfrekvent støj.

Reply to
HKJ

Det er da rigtigt, men støjen har ikke direkte noget med båndbredden på signalvejen, da brugen af signalet ret ofte båndbreddebegrænses.

Næeh, for måler man på et lavfrekvent signal, sampler man også med en hastighed der modsvarer signalet. Eller sagt på en anden måde, hvis man har brug for at måle med en båndbredde på fx. 10 Hz, båndbreddebegrænser man ret ofte sin måledims' indgang til netop at kunne håndtere denne frekvens + lidt mere, så man ikke får målefejl, netop for at undgå støj.

Vi er kommet ret langt ud i denne her tråd, men kort sagt: Et analogt signal kan, uanset oprindelse, bestå af et teoretisk uendeligt antal værdier.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

signal

Hvilket jeg heller ikke har protesteret imod (selvom der er nogle kvata mæssige begrænsninger), men nogle tror at det uendelige antal niveauer kan indeholde information og det er forkert, hvilket var det jeg prøvende at sige i mit første indlæg.

Både analog og digital har bestemte grænser for hvad der kan overføres af information og den analoge har ingen fordel i opløsningen, den har bare en usikkerhed på værdierne (s/n forhold), hvor digital har absolutte værdier (antal bits).

Reply to
HKJ

Jeg er enig i punkt 1.

For punkt 2: Båndbredde = frekvensområde er i sig selv ikke en egentlig begrænsning, da f.eks. forstærkere - såvel småsignal som power - findes i forskellige båndbredder til flere forskellige formål.

s/n måles afhængig af frekvensområde og formål på forskellig vis.

Jeg er således ikke enig i din konklusion. Du blander vist æbler og pærer.:-)

Desuden er det i flere tilfælde ikke muligt eller lønsomt (endnu) at digitalisere et analogt signal.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Et analogt signal kan sagtens starte fra 0 Hz. Det sker på den måde, at man frekvensmodulere signalet og kører det igennem en discriminator, der jo netop skifter over 0-punktet.

B&K havde i sin tid en båndoptager, der kunne den stunt i forbindelse med bl.a. vibrationsmålinger og transmissionsstøj sjvh.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Ja, eller alternate.

Hvis du f.eks. har 1000 Hz aftegnet med et vilkårligt antal "visninger" på skærmen, kan du vælge en marker og sprede spektret til 1 sinussvingning. Det giver dig med en markør mulighed for at se f.eks. klipning.

Du kan også med dobbelt timebase vælge at tage et udsnit af f.eks. 5 svingninger på skærmen, hvor du kan varierer bredden af den del af en svingning, du ønsker og se den individuelt - f.eks. ved en highlighted curser, du kan køre med.

Det kan være, jeg udtrykker mig lidt upræcist og håber, du "gennemskuer" mig alligevel.

Ja. I praksis er den totale båndbredde i MF'en afsat til 350 kHz (der skal jo også være plads til lyden). I en monoradio er MF'en 75 kHz. Til gengæld for et stereosignal kræves der et signal på antennen, der er 10 dB kraftigere for at opnå fuld begrænsning (mætning af MF, da vi taler om frekvensmodulation).:-)

--
Med venlig hilsen og respekt
Karsten H. Jensen

> /Hauge
Reply to
KHJ

Nej, chope multiplexer mellem fx. 2 kanaler for hvert gennemløb over skærmen, alternate viser en hel skærm pr. kanal for hvert gennemløb..

Du har vist gang i et storage-scope lige nu, de findes også som analoge ;o)

Jeg er ved at stå af, jeg fatter ikke dine forklaringer, selvom jeg prøver ;)

Desværre, det lykkedes ikke helt..

Hehe, der kræves 76kHz signalbåndbredde for at overføre et multiplexed stereosignal, hvor man kører med 38 kHz skiftefrekvens. Det er derfor man placerer RDS på 77kHz, for kræves der mere end 76kHz, ville man ikke kunne bruge RDS :)

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Må jeg foreslå at du søget lidt på "Hartley-shannon law", den siger at

Max information rate=Båndbredde* log(1+signal_støj_forhold)

Reply to
HKJ

Så mindste målelige spænding er 1 eV (elektronvolt) ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Ved alternate har du jo så netop muligheden for at se et signal, der ikke er choppet

Har desværre ikke et storage-scope, men min gamle. analoge Telequipment D75 virker da endnu.

Jeg prøver lige forfra. Nu har jeg hentet scopet og læser fra frontpladen (det er jo nok triggeren, jeg mener - sorry). Delay time med rødt, derundA (med rødt) og B TIME/DIV

Dvs har jeg valg en tid (µS, mS eller S) afhængig af frekvens. Derefter kan jeg med et delay fra B-triggeren forsinke en del af signalet, der highlighted bredde kan "trace" det oprindelige signal.

2 ting til korrektion af det, jeg skrev. Jeg mente, at frekvensafstand eller kanalafstand om du vil er fastsat til 350 kHz.

Dernæst RDS er en lidt nyere opfindelse end mine bøger.:-)

Så din oplysning er taget ad notam til et tørt sted.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Ja, selvfølgelig.

Nu er der flere måder at måle s/n forhold på. Til kommunikationsbrug er man i praksis kun interesseret i 300 Hz til 2.8 kHz.

s/n forholdet udstrykkes i SINAD, og jeg kan ikke huske definitionen.

Jeg har lige støvet Hartley-shannons law igennem. Den taler, så vidt jeg kan se, om frekvensmæssig båndbredde for hastighed af overførsel af data. Jo større ønsket hastighed jo større nødvendig båndbredde. Samtidig beskerives forskellige transmissionslinier for overførsel af data, der bliver igen mere krævende i relation til hastigheden - igen så vidt jeg forstår.

Selv på printet af en computer kræves der mere og mere specielle layouts for at håndtere - er man efterhånden oppe på små 4 GHz. Et signal med en dataoverførselshastighed så hurtig, at det kræver så høj en frekvens, overfører man bare ikke lige sådan unden at det i det mindste medfører tab, og (selvfølgelig) et forringet s/n forhold til følge.

Dette synes imidlertid ikke at være udgangspunktet for s/n for analoge signaler.

Entlighten me, please.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

man

kan

beskerives

mere

for

tab,

Hartley-shannon siger ikke noget om hvordan du overfører information, kun hvad den maksimale kapacitet er. Udviklingen af modems er faktisk et godt eksempel på dette. Der har man opnået større og større dataoverførsel med hver generation. Dette blev gjort på flere måder, både avanceret modulation som brugte fuld båndbredde og s/n, men også med mange smalbåndede kanaler der tilsammen brugte fuld båndbredde. De kunne begge nå cirka samme hastighed. Sidste generation modems var faktisk i overkanten af telefonsystemets kapacitet, men det blev opnået ved at udnytte den digitale backbone, så det kun var linien fra centralen til modemet, der satte grænsen (sammen med DAC'en på centralen) . Den linie har væsentlig større kapacitet, hvad dagens xDSL forbindelser viser.

Reply to
HKJ

Hej Hauge,

Det gik jeg så og troede at jeg gjorde, hmmm ;-/

Mit er i stykker, men hvis du vil låne mig dit vil jeg da gerne lige checke det efter ;)

Og forskellen er ???

Nemlig !

Det har jeg ofte gjort - det ligner ikke engang "uendeligt" desværre :(

Du må i øvrigt lige beslutte dig til om du vil debattere det som teori eller praksis - snakker vi teori er der kvanterne som begrænsning - i praksis er der adskillige faktorer der begrænser det analoge signal til et endeligt antal "trin".

--
Venlig hilsen,
Søren