Forskelle på alm bly akkumulatorer og på vedligeholdelsesfri typer

Bemærk at jeg har krydspostet og sat fut til * elektronik.

På min motorcykel sidder en traditionel blyakkumulater. Altså af typen der kommer med lidt ladning på og man selv hælder batterisyre på og lader op inden brug. Det er kun 2år gammelt men allerede træt. Dvs det kan ikke levere strøm nok til en start i frostvejr.

Så var det jeg kom til at tænke på forskelle i karakteristik mellem alm blyakkumulatorer og nyere vedligeholdelsesfri typer - Er der en betydende forskel i deres evne til at levere strøm når de er kolde ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Reply to

"Anders Majland" skrev i en meddelelse news:440da27f$0$24330$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Både og. Hvis batterierne har samme startstrømskapacitet burde det være det samme, men da et vedligeholdelsefrit batteri har lidt højere spænding når det er fuldt opladet, min. 12,8 v er der måske lidt at hente. Og så vidt jeg ved, er afladningkurven fladere end for en alm. akkumulator. Men man skal også lige være opmærksom på at ladespændingen for et vedligeholdelsesfrit skal være 14,0 -14,8 v. Ellers bliver det aldrig ladet 100% . Men prøv evt. at læse mere her:

Palle Flygenring
Yamaha Dragstar 1100
Flyrider

Hej Anders,

Forskellen er (når det drejer sig om startbatterier) hvor stort vandforbrug batteriet har. Det er et definitions- spørgsmål, simpelthen. Der er lavet standarter for hvornår et batteri må kaldes "vedligeholdelsesfrit".

Mange af de vedligeholdelsesfri typer har ikke påfyldningspropper. Men det er ikke det i sig selv der gør dem vedligeholdelsesfri.

Så er der gel-batterierne, hvor elektrolytten (syren) er geleagtig. De er gode til mange formål fordi de kan vendes på hovedet uden at syren løber ud. Gel-batterier kan normalt ikke bruges som startbatterier, fordi de ikke kan tåle at levere høj strøm. Problemet er at den gas der dannes ikke kan slippe væk fra elektroderne. De kan heller ikke tåle at lades lige så hurtigt som et startbatteri, af samme grund.

Det bedste valg af blybatteri vil være det tungeste der passer i holderen. Gerne vedligeholdelsesfrit med påfyldningspropper.

For at få det til at holde skal du sørge for at spændingen aldrig synker under 10.5 Volt for 12V batterier. En lille vedligeholdelseslader kan bygges for få kroner. Hvis du spørger pænt i dk.teknik.elektronik er der sikkert en der har en tegning eller et link.

Hygge, Basse

PS: hvis du vil gå i dybden med det så kig her

Basse

Så der er ingen grund til at gå efter gel typer...

Starteren tager over 100A (ifølge en værkstedmanual - hvis ellers batteriet kan levere) så det er selvfølgelig hård kost for et lille batteri på "kun"

12Ah og det kan ikke undgåes at spændingen dykker under brug. Men jeg kører mest længere ture så den bliver som regel ladet helt op

Og købes for få hundrede - jeg har en fra

der selv slår fra - den sætter jeg som regel på indimellem hvis den skal stå stille "længe" - men når batteriet er omkring 0 grader er det begrænset hvor meget det kan fodres med ...

Nej tak :-) jeg køber bare et nyt mærkevarebatteri og glemmer problematikken et par år igen ... Altså medmindre de billige noname er ligeså gode som f.eks varta eller yuasa ?

/A

Reply to
Anders Majland

Basse skrev i meddelelsen ...

En myte uden grund i virkeligheden ! Se selv data hos Exide/Sonnenschein. Gel typer har væsentlig højere startstrøm for en given kapasitet, og de kan tåle belastningen.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

VRLA batteries deliver extra starting power. (vedligeholdelsesfri)

Så ja der er noget er der at hente... (mod en noget højere pris)

Reply to
Anders Majland

Nej de er ikke... Jo de er... Nej de er ikke... Jo de er... Nej de er ikke... Jo de er... Nej de er ikke... Jo de er... osv i bedste nyhedsgruppe stil ;-)

Hej Orla :-)

Jeg kan ikke finde startbatterier af gel typen til motorcykler. Gider du at finde et link til mig? Jeg er blevet nysgerrig

Noget andet med gelbatterierne er at de kan finde på at lave et "thermal runaway" hvis laderen ikke er beregnet til at lade på dem.

I både er gel batterierne almindelige som start og forbrugsbatterier. Der er endda kombinerede typer. Men i både er det jo også et sikkerhedsspørgsmål. Saltvand og batterier er en fælt kedelig kombination.

Hygge, Basse

Reply to
Basse

Gå efter vægten! Så længe man ikke kender en egentlig test af batterierne er det den bedste målestok.

Held og lykke, Basse

Reply to
Basse

Ja det har jeg så alligevel - og de fleste andre link herinde.

Jeg fandt bla. at batterier også nedbrydes af vibrationer - og hvis der er er noget min encylindrede 600ccm "gyngehest" ikke mangler er det vibrationer.

Hvis jeg regner med en gennemsnitshastighed på 80km/h har batteriet holdt til over 500 timer og 600 starter.

Reply to
Anders Majland

Basse skrev i meddelelsen ...

Næe, jeg gider bare høre på vrøvl :-/

VTR-F er på modellerne 1997-2001 standardmonteret med Yuasa Gel-akku. Den er nemlig vinklet omkring 45° fra lodret. Den der sidder på min VTR er fra

1998, og fungerer stadig.

De skal behandles ordentlig ja.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

"Anders Majland" wrote in news:440da27f$0$24330$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk:

Jeg vil gætte på at du kører småture eller har noget strømforbrugende elektronik på cyklen. Derved står batteriet i længere tid i halvvejs afladet tilstand.

Bly-akkuer, uanset type (vedligeholdelsesfri/gel/alm. åben) tager skade af at være dårligt opladet.

Selv biler med gode generatorer kan have brug for lidt tilskud fra en oplader her om vinteren, hvis den daglige brug er småture.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...
Reply to

Man kan også finde masser af info på dansk herunder ;

Men det ser ud til at Exide nu har skilt ud startbatterier i et eget selskab, som jeg ikke lige kan finde her. Jeg ved så ikke hvor aktuelt den viden som ligger der er for vores brug, men det gamle kompendie de havde liggende var fin. De har dog en fin side på tysk (for dem som kan læse det) her med data på flere mærker ;

Gelbatterier er (men jeg ved ikke om det også gælder startbatterier)større end et tilsvarende syrebatteri for samme kapacitet. Dertil kommer at det som skrevet ikke tåler så høj ladestrøm, og det kan ikke tåle at blive så **afladet som et tradisjonelt batteri, så spørgsmålet er om det er det bedste til MC.

I mit firma, som sælger og servicerer gaffeltrucker, er GEL-batterier yt af overnævnte årsag, her blive de dog kun brugt som driftsbatterier til el-truck, hvor man normalt udnytter 80 % af kapaciteten. (GEL max 75 %)

Jeg kan heller ikke finde noget GEL batteri hos Varta, men de har da lidt data på sine MC-batterier her ;

Når det gælder batterier og kulde, er det jo her fårene bliver skildt fra flokken, og de billige mærker tit falder igennem. Man får stort sæt hvad man betaler for (og nu holder vi lige danske MC-forhandlere's avance ude af det), og selv om to forskællige batterier er opgivet at kunne give 200 A startbelastning, kan det jo også være forskel på ved hvilken temperatur de kan gi det, da kapaciteten jo falder drastisk med dalende temperatur.

Men Basse har jo egentlig forklart det hele uden mit skribleri. Gå efter vægten, det indikerer hvor mange plader de har puttet i batteriet.

**Når jeg skriver afladet, så var jeg en gang på et batterikursus hos en eller anden stort mærke jeg ikke mere kan huske (har været hos de fleste), her påstod de at deres almindelige startbatterier kunne tåle maks 7 større afladinger.
--
/Bjørn
Reply to

Det er så ikke helt korrekt - jeg bruger den til/fra arbejde og det meste af året og en typisk uge er 4x100km plus nogle småture.

Hjemme har jeg også suppleret op når den har stået . lige nu kører jeg rundt med et thansen "energistation" der indeholder et 17Ah geletype batteri - Det var den nemmeste løsning i sidste uge da jeg stod og ikke kunne komme nogen steder ....

Reply to
Anders Majland

Hø. Glæder mig til at spørge loius om han lider gider sende mig vægten af de forskellige batterier :-)

Reply to
tb

ohhh, det er lige dig jeg skal have fat i omkring en lader til min el-bil (84V-295Ah) Gider du at skrive til mig på: snipped-for-privacy@besked.com ? Så ville jeg blive meget glad.

Hygge, Basse

Reply to
Basse

Nogen der har en ide til hvem der kunne tænkes at være lagerførende i et YB12A-A i et mærkevare (i storkøbenhavn) til en fornuftig pris ?

Yuasa kan jeg få til 328,- nær min hjemstavn - men jeg er ikke hjemme så noget i den prisklasse.... Og varta koster til ca 4o euro i udlandet

Thansen's Aero har jeg ikke stor fidus til selvom 199 plus syre da er billigt:-)

Reply to
Anders Majland

Stof til eftertanke.

Mvh, Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Anders Majland" wrote in news:440df18b$0$154$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk:

Så vil jeg mene at batteriet har haft ideele forhold og kun to års levetid er tegn på ringe kvalitet.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...
Reply to

Ja bortset fra vibrationer og at det har ret lille kapacitet i forhold til strømforbruget ved start.

Det batteri jeg kasserede for 2år siden var 2-3år gammelt på det tidspunkt. Det er der nu er slidt op er et "VARTA YB/FB12A-A 51211"

Så det holder åbenbart ikke bedre. Det er heller ikke helt dødt - det kan bare ikke levere strøm nok til en koldstart. Dvs har den bare kørt 30sek. efter start med hjælpestrøm kan den sagtens starte igen - og jeg har checket at den lader.

Reply to
Anders Majland

Hej Orla

Er du sikker på det er et Gel batteri. Bare fordi det er forseglet gør det ikke batterie til et gel batteri. Min CBR kører med CTX9-BS, hvilket er forseglet, men alligevel ikke er et Gelbatteri, men et alm blybatteri med syre, men med lavt vandforbrug, og Basse breskev det. Jeg har oplevet at køre det tørt da min regulator var defekt nogle år tilbage, og der hav jeg propperne af det påfyldte demineraliseret vand, som på et hvilket som helst alm blybatteri, og så virkede det igen, og hev mig hjem fra Lemvig, hvor jeg skiftede batteri og regulator. Den fik en Schnabel regualtor og et Varta batteri, og har kørt upåklageligt siden

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85