Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Jeg vil have købt mig et multimeter og jeg har kig på disse to. I.flg. denne
side, http://www.aanielsen.dk/dvm.htm koster DVM66 800 kroner mens DVM890
koster 400 men jeg har lidt svært ved at se, hvorfor DVM66 skulle være så
meget bedre end DVM890? Tværtom synes jeg, at DVM890 har bedre
specifikationer end 66'eren samt har 890'eren temperatur måling?

Nogen gode bud på forskellen (udover at 66'eren har automatisk områdevalg
hvor 890'eren har manuelt valg)?

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

DVM66 har 3 3/4 digit udlæsning, hvor DVM890 kun har 3 1/2 (prøv at se antal
ciffre efter kommaet).

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

? På billedet har DVM66 2 tal efter kommaet mens DVM890 kun har et héltal
men det er vel ikke énsbetydende med, at DVM890 ikke kan vise kommatal?

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

DVM66 har også dobbeltdisplay (en "analog" streg i bunden).

/Bo.

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Nej, jeg formulerede mig dårligt.
Med 3 3/4 digit har du 4 hele ciffre til rådighed for din udlæsning.
Med 3 1/2 digit har du kun 3 hele cifre til rådighed. Det forreste ciffer
kan kun vise 1, - eller -1

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Så jeg kan gå ud fra følgende:

66: Det mindste tal der kan vises er ,0001 i det mindste område mens det
største tal i det største område er 2999?

890: Det mindste tal der kan vises er 1,000 i det mindste område mens det
største tal i det største område er 1999?

Og så fælles for dem begge er, at der selvfølgelig kan vises alt der
imellem.

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Ahh, pludselig forstår jeg hvad du mener. Da 890'eren kun har manuelt valg,
udlæses tallet altid i heltal mens 66'ren automatisk finder en passende
visning = den kan vise kommatal.

Tak :-)

Måske skulle man satse på 66'eren istedet. Det virker lidt nemmere kan jeg
godt se, men mit brug er den er ganske vist minimalt, så 800 kroner er meget
at bruge til mit forbrug.

Jeg forstår dog ikke helt betydningen af "Beskyttet til" på den tekniske
side? Vil det sige, at f.eks. 890'eren kun er beskyttet til 200mA mens
66'eren er beskyttet til 10A? Hvordan måler man så over 200mA? Eller er det
en fejl på siden?

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Nix bix! 3 1/2 betyder at der kan vises op til 1999, 3 3/4 betyder at der
kan vises op det 2999 eller 4999 i display. Kommaet sættes efter området.

/Bo.

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Jeg må være fatsvag, for jeg forstår altså slet ikke hvad du mener? ;-)
1999, 2999 eller 4999... hvad snakker du om og hvor er kommaet?

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

890'eren, manuel (jeg kender ikke områderne, men gætter (kvalificeret?)):

200mV     199,9 max
2V        1,999 max
20V       19,99 max
200V      199,9 max

66'eren, auto. 3 3/4 ciffer. Det "3/4 ciffer" er cifferet længst til venstre.

områdeskift ved 40,00mV
områdeskift ved 400,0mV
områdeskift ved 4,000mV
områdeskift ved 40,00V
områdeskift ved 400,0V

Sådan virker mit Fluke i hvert fald på autorange.

/Bo.

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Nemlig :o)
Men det er rigtigt at DVM66 har auto range, hvorimod 890'eren er manuel. En
ekstra feature, som jeg ikke havde bemærket.

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Det er ikke en fejl.
Du måler i det store strømområde ved manuelt at flytte måleledningen til en
anden bøsning på multimetret. Glemmer du det på 890'eren ryger sikringen.

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Og ryger sikringen har man lige pludselig ærgrelse til en hel uge.
Sikringen koster over 100 kroner.

/Bo.

Re: Forskel på Velleman DVM66 og DVM890?

Er det ikke den alm fin sikring ,
Jeg har også DWM890 , og mener jeg har sat sådan en i

og til JD
Check lige priserne her
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem61%04
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem61%10
skal lige ganges med 1.25 (moms)

--
Med særlig venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen

DVM68? Er det efterfølgeren til 66? På Vellemans webside, kan jeg ikke se en
66'er, så måske er det en udgået model?
Den er godt nok væsentligt billigere, tak.

Site Timeline