Forskel på A og B potentiometere?

Er der nogen der kan forklare mig, hvad bogstavet efter modstanden betydder?
F.eks. hvad forskellen på et stereopot der hedder 100KA og 100KB er.

På forhånd tak.

--
Thomas

Re: Forskel på A og B potentiometere?

betydder?
A versionen er linær og B versionen er logaritmisk.

Mvh
Gert K.

Re: Forskel på A og B potentiometere?

betydder?

A betyder  linær
B betyder logaritmisk

Modstanden ændre sig altså linært eller logaritmisk.
Du kan se hvordan her (programet kræver Flash)
http://www.bcae1.com/images/swfs/potentiometerslider.swf
læg mærke til det lille output diagram når du bevæger potentiometeret.
Den grønne linie er linær den gule er logaritmisk

du kan også læse her om potentiometer (på engelsk)
http://www.kpsec.freeuk.com/components/vres.htm

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Tak for de hurtige svar. Så lærte jeg noget igen i dag :-)

--
Thomas

Re: Forskel på A og B potentiometere?

Vær dog lige opmærksom på at man skiftede standard på et tidspunkt og
byttede om på betegnelserne. I praksis betyder det at hvis du sidder med et
potentiometer i noget udstyr så skal du lige checke om A nu også er det
linære - eller ej - inden du bestiller nogle nye.
Jeg er blevet snydt med det før. Men hvis det er nyt udstyr du har fat i så
burde det GK nævner passe.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Forskel på A og B potentiometere?
Joo... problemet er bare at de par potentiometere jeg skal skifte, i en
gammel men lækker forstærker jeg har fået støvet op, er så enormt slidte at
jeg har opgivet det.
Det er dog ret ukritisk i det tilfælde. Hvis lyden er for høj, skruer jeg
ned og omvendt ;-)

--
Thomas

Site Timeline