forskel mellem 74LS14 og 74HC14?

Well, hvad er den præcise forskel?

Jeg har bygget et udsnit af et kredsløb, som nu ikke virker efter hensigten,
og jeg tog chancen og erstattede den anbefalede HC kreds, med en LS kreds,
og nu har jeg selvf. denne beslutning som hovedmistænkt for min lille fejl.

Men nu stiller spørgsmålet sig så; Hvad er den præcise forskel imellem de
enkelte typer, LS,HC,HCT, etc.etc.?

JEg har søgt på google efter en sammenligning, men skoven er stor og træerne
mange.

Mvh
Henrik

Re: forskel mellem 74LS14 og 74HC14?

hensigten,
fejl.

Det lyder MEGET sansynligt.

Prøv at se på indgangs impedansen/strømmen og hvilke spænding de kræver for
at skifte.

LS kræver forholdsvis stor strøm
HC og HCT kræver næsten ingen strøm

Re: forskel mellem 74LS14 og 74HC14?
On Sun, 21 Nov 2004 11:15:37 +0100, "Henrik Mortensen"

'HC' står for Highspeed CMOS, 'LS' står for Lowpower Schottky TTL. Det
er to forskellige teknologier, nemlig CMOS og TTL. Den erstatning du
har foretaget kan ikke i princippet lade sig gøre, da der vil blive et
problem med at gå fra CMOS til TTL teknologi. Man kan dog gå fra TTL
til TTL-compatible CMOS (HCT - Highspeed CMOS). 'T'et i forkortelsen
betegner "TTL Compatible".

LS, HC og HCT er alle 5V logik, men "problemet" i din
erstatnings-øvelse er spændings niveauerne som kredsenes datablade
definerer som 'HIGH' og 'LOW'. Prøv en gang at finde et datablad for
en 74LS04 og en 74HC04, og sammenlign, så vil du se hvad jeg mener.

Jeg har et link til et rigtig godt PDF dokument som lister alle de
kendte typer, og deres specs.

http://focus.ti.com/lit/ml/scyb004b/scyb004b.pdf

Prøv en gang at kig på det. Det kunne være det hjalp dig lidt på vej.
/Thomas
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: forskel mellem 74LS14 og 74HC14?

Takker!

Godt link.

Jeg ser jo nu at det eneste der egentligt passede var benantal og hulafstand
;-)
Mon ikke jeg skulle prøve at finde den rigtige komponent istedet, for LS og
HC er jo tydeligvist ikke uden videre ombyttelige(ser jeg nu).

Mvh
Henrik

Site Timeline