forsinkelsesrelæ

Hejsa

Jeg er nybegynder ud i det at rode med elektronik. Men jeg er da ligeså
stille ved at lære lidt mere om det...

Jeg er gået igang med lave sårn et forsinkelsesrelæ, og jeg har da være så
heldig at finde et diagram på nettet (
http://www.electronics-project-design.com/CountdownTimer.html eller
http://www.electronickits.com/kit/complete/elec/ck1611.htm )

Indtil videre er dimserne købt ind og jeg har testet det på et fumlebrædt,
ja og det virker efter hensigten og planen er så at bygge det på et
hulprint.

Meeeen tælleren går jo igang så snart man tænder for strømmen, hvilket er
helt fint. Men hvilken funktion har det med ensretter dioden og de to
kondensatore i starten af kredsløbet? Handler det om at jeg ikke har har
printpladen og dermed ikke kan se en eller anden finesse - og har det nogen
betydning hvis jeg bare udelader det  for på fumlebrædtet virker det jo
ganske fint uden?

venlige hilsner
Jacob

Re: forsinkelsesrelæ
og nybegynder ud i usenet - så mi afsender måtte lige justerers lidt

Re: forsinkelsesrelæ

Dioden er for at sikre mod omvendt polarisering. Kondensatorene er
spændingsstabilisator.

Sæt en kondensator på, for at sikre en stabil forsyning.

Ellers lader du det bare køre på fumlebrættet.

Klaus

Re: forsinkelsesrelæ
Tak for opklaringen

Det gav jo god mening