forsinkelse....

Hej NG

Hvad kan man bruge til at forsinke en tænding med ca 5-10 sekunder ?

2 230volt enhedder sidder i samme udtag, tændingen befinder sig ret langt
væk, og den ene enhed skal tændes ca 10 sekunder efter den første.

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

Carlo Gavazzi timermoduler.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: forsinkelse....

Jeg havde håbet på noget relæstyrring via et ethernet link.
Som eventuelt med en simpel webside kunne tænde og slukke 3-4 relæer, som
trækker de 230volt.

Alternativt kan jeg trække en 5*1.5 , og styre de 3 via ihc.
Men jeg har alligevel en switch på steddet.

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

Okay, det kunne du jo have skrevet.
Det er ikke noget man sådan "bare lige" bikser sammen selv

Så vidt jeg ved fås flere og flere PLC's med netstik.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: forsinkelse....

som

Ja, det er jeg klar over.

Men de er vel ret dyre, der er jo en del dovenskab i det.... :o)

Helt konkret er det en FWA antenne, modem, og switch, som for at resette
modem skal have slukket anttennen og modemet, derefter skal antennen tændes,
mindst 5 sekunder før modemet, ellers resetter den ikke som den skal.

Der er 100 meter fra yderdøren til det punkt hvor modem og andet eludstyr
står, modemet har en webside, hvor man kan se om der er forbindelse.

Er der ikke forbindelse skal man kunne slukke det og antennen, og tænde
igen, helst fra den pc man nu lige sidder ved, af 4-5 mulige.

jeg har overvejet en w2kbox med vnc eller rdp (bootet fra netværket), findes
der en relæboks til styrring via en comport feks. ?

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

op til 500 for selve styrings enhedden.(det koster et 5*1.5 til mit ihc, jeg
kan vist stadig finde 3 ledige udgange hvis jeg rationaliserer lidt:o)

Nej, men det er samme udstyr, www.arrownet.dk/gennemluften

Det er jo kun et 500Mhz bundkort, med 512pc133 ram, og et netkort.

Ja, ihc...., nej, men jeg er villig til at lære.

Det er da en start.

Dem vil jeg kikke lidt på.

Tak for respons hidtil.....   :o)

Mvh Jens

Re: forsinkelse....
Hey

lyder kompliceret og dyrt.....

hvad med en trådlæs ringklokke og noget elektronik i recieveren med en 555
på de 5 sekunder ?

--
Mvh Kasper

Re: forsinkelse....

Og lidt sjovt...., prisen afhænger ret meget af  hvilke komponenter man
bruger jo.
Et 2-3 hestes bundkort med 512 ram koster ikke alverden.

Målet er styrring via en intra/internetside, da jeg gerne vil kunne resette
udefra.
Jeg er klar over at der bliver noget bøvl med at få forbindelse hvis nettet
er nede, men det kan et modem nok gøre noget ved.

Jeg ved at landmænd kan fjernstyre deres vandingsanlæg og alt muligt andet
via en gsmtellefon, så kan jeg vel også tænde og slukke et simpelt relæ. ?

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

[...]

Hvorfor anvende så forholdsvist nyt udstyr? En 486DX2 med 8Mb RAM og en
lille Linux distribution kan sagtens klare opgaven.

--
Mvh.
Lennart

Re: forsinkelse....

Jeg har overvejet mulighedden, og lade modemet tænde med strømmen til
skærmen, men jeg kender intet til linux, og er lidt nervøs for at det vil
tage al tid i et par måneder at få til at fungere.

En P200Mhz som booter en w2k fra netværket kan vel det samme. ?
(om man skal købe en p200-400 eller en 80486 er jo næsten samme pris)

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

En 486, hiver man ikke bare den ud af samlingen ??

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: forsinkelse....

Så en P133 eller 150 ?

Ellers kan en 486sx25 nok graves frem fra samlingen, hvis du bor i nærheden.

At betale for ældre PC udstyr er ikke noget man gør (ud over i flasker :-)

Klaus

Re: forsinkelse....

Det minsate jeg har på lager er en dual 500.........

nærheden.

Jeg er fra Jelling, Kongernes egen by.........   :o))

Meget enig.

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

Luksusproblem.
Den mindste jeg har en en (H)Olivetti 386. Mest bevaret på grund af det fine
lille kabinet.

Hammel, her, hvis by det er, aner jeg ikke :-)

Klaus

Re: forsinkelse....

Re: forsinkelse....

fine

Aee, det har jeg jo også, men det er en Thosiba blærbar på ca 5 kg.  :o)))

(Hihi), min svigerinde er Hammel skoleinspektørens datter........

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

:o)))

Den kan jeg hulme ikke undværre da, det er jo hjertet i hele huset.....(LK
IHC)
Med win95 og alles....

Sørme så.

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

Det tror jeg nu ikke. Der findes et hav af guider og dokumentation til
Linux på nettet, og for det meste kan tingene løses ved at spørge Google
:)

Jo, men det er min erfaring at strømforbruget er væsentligt lavere med en
486'er. Jeg har selv en stående som webserver m.m., hvor varmeafgivelsen
er så lille, at jeg uden problemer har kunne pille samtlige blæserne ud af
den.

--
Mvh.
Lennart

Re: forsinkelse....

1600 for bundkortet, det kan man jo få en brugt halvanden Ghz maskine
for.......

Mvh Jens

Re: forsinkelse....

Du er nød til selv at lave et program, som aktiverer udgangene og hvis det
kun er to relæer, så kan et kit ikke svarer sig.
Styring af et relæ via RS232 handshake koster: transistor, modstand, diode,
12 volt relæ.

Men prøv at kigge lidt på Coolkits (De er ret avancerede) og Velleman
(kræver at du selv programmere).

Links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Site Timeline