Forsinke et signal / spænding

Jeg har nogle LED's der skal tE6%nde ca. 10 sek. efter at kontakten er
sat pE5% ON, hvilken
komponent skal jeg sE6%tte imellem ?

PE5% forhE5%nd tak

Claus

Re: Forsinke et signal / spænding
Hej Claus!!!
Jeg vil tro du kan finde noget du kan bruge her
http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath77%6_777&sort=3a&page=4

vh. Hans

Hej

Jeg har nogle LED's der skal tænde ca. 10 sek. efter at kontakten er
sat på ON, hvilken
komponent skal jeg sætte imellem ?

På forhånd tak

Claus

Re: Forsinke et signal / spænding
Hej Claus

Et relæ med forsinket indkobling.

Max

Re: Forsinke et signal / spænding

Eller sådan en lille transistor-ting her (simpel princip-skitse):
http://www.drivehq.com/file/df.aspx/publish/UlrikSmed/PublicFolder/on-timer.gif

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Forsinke et signal / spænding
Hej Ulrik

Hvis man er til hjemmebyg, ja så er her min favorit til opgaven,
og den falder forøvrigt omgående når trafoen afbrydes. Er bl.a.
perfekt til effektforstærkere for at undgå knald i højttalerne ved
tænd og sluk. Tiden kan varieres på R2 og/eller C2.

http://www.sandcastle.dk/artikler/Turnondelay.gif

Max

Re: Forsinke et signal / spænding

Er UJT'er stadig til at få? :-) Minder mig om 'myggekanonen' fra Josti
Elektronik for mange herrens år siden, haha. :-)

Jeg holder iøvrigt meget af små løsninger lavet med almindelige
'husholdningstransistorer'. :-) Men din der er smart, for den aflader så
vidt jeg kan se timingkondensatoren når den trækker, så man kan slukke og
tænde hurtigt efter hinanden, uden at pausen udebliver.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Forsinke et signal / spænding
Hej Ulrik

Jo, for et par kroner kan man vælge mellem flere typer fra
bl.a. PC Elektronik :)

UJT'en er forøvrig en rigtig god komponent til oscillatore,
timere og den slags, overgåes kun af krystalstyrrede udgaver.

Den er udviklet til at opstarte store halogen pære i to step for
at forlænge deres levetid. Og kravet var netop at den skulle starte
på en ny cyklus hvis den blev afbrudt i en den var igang med.

Re: Forsinke et signal / spænding

Herlig simpel lF8%sning. Nutidens elektronikteknologer aner desvE6%rre
ikke hvad en UJT eller thyristor er for noget. Her havde man skulle
tale dem fra at bruge en DSP processor, og "nF8%jes" med en PIC,
formentlig den stF8%rste i serien...

Jeg lurede pE5% om jeg kunne sE6%lge min gamle PC til det formE5%l. Fra man
starter den til NumLock lampen pE5% keyboardet tE6%nder gE5%r der sE5%dan c=
10 sekunder. Bare for at man kne kalde det "PC styret", det lyder sE5%
fornemt.  ;-)

Hilsen Kim

Re: Forsinke et signal / spænding

Tak for alle svarene. Trode det var lidt lidt mere enkelt, men sE5%dan
er det ;-)

PrF8%ver at se om jeg kan finde ud af det

CLAus

Site Timeline