Fornuftig kabel valg, mindst 5 ledere

Hej.

Jeg står lidt i et dilemma.

Jeg skal bruge totalt næsten 2000m kabel. Storindkøb er således en mulighed
:-).

Problemet er at jeg ikke aner hvad jeg skal vælge, men har en smule kabel
liggende, som har tjent formålet i et par år. Desværre står der intet på
kablet..:-( Ham der købte det i tidernes morgen(5-7 år siden) mente at det
var noget såkaldt telefonkabel.

Kablet er rund, 6mm i diameter, gråt og ligner umiddelbart noget ret billigt
noname kabel.
Indeholder 5 ledere, i 5 farver, hver ca 0,25mm2, måske lidt mere, svært at
vurdere.(passer uden videre ind i et Dsubstiks loddehuller) og hver leder
består af adskillige corer(altså blødt kabel)

Jeg skal kunne lægge kablet ud, og rulle det op igen en hel del gange, så
det skal gerne være rimeligt stabilt, omvendt ikke alt for dyrt da 2km kabel
kan blive en seriøs udskrivning! Især hvis nogen skulle få den ide af køre
det over(så var det rart det ikke var rasende dyrt!)

Jeg sidder og kigger på Elsupplys hjemmeside, efter muligheder.
De har ganske rigtigt telefonkabel, men som 3,4 eller 6 ledere. Mig bekendt
er telefonkabel noget forfærdeligt tyndt skidt, der langt fra er 6mm i
diamter.

Deres styrekabel var selvf. en mulighed, men det er 0,75mm2 og slet ikke
nødvendigt. Jeg skal kun bære signalet fra et antal lasersensorer, dvs max
30mA, så kablet dimensioneres alene ud fra mekanisk betragtning.

Nogen gode tips til egnet kabel?

Mvh
Henrik

Re: Fornuftig kabel valg, mindst 5 ledere

Hvor stort et spændignstab vil du kunne leve med ?

Hvor stor en støjindstråling vil du kunne leve med ?

Hvilke miljøer skal det bruges i ?

Re: Fornuftig kabel valg, mindst 5 ledere

max

Vi ruller det ud på asfalt, og bruger så sensorerne til at tage tid med, på
en opmålt bane.
Sensoren har en reaktionstid på 1mS, og skal selvf. ikke forsinkes mere end
højst nødvendigt.
Disse sidder så på en atmel CPU(med filter på indgangen selvf.).

Spændingstabet tror jeg ikke har den vilde betydning her. Sensoren steller
den 5volt der kommer fra CPU printet, og når det sker registrerer CPUen det.

Nogen har foreslået CAT5 kabel, men det er jo hæsligt tyndt at se på, omend
det selvf er lækkert billigt...
Det netværkskabel jeg har kunnet finde indtil videre har altsammen været med
1 massiv leder, og derfor ikke så vældigt til oprul adskillige gange.

Mvh
Henrik

Re: Fornuftig kabel valg, mindst 5 ledere
Det ville da ikke være en dårlig løsning at benytte CAT5 kabel... da lederne
er snoet kan du opnå bedre støj immunitet....

hmm... over 2 km vil det nok ha lidt at sige...  og den pæne "firkant"
sensoren  laver når den steller forsyningen er nok blevet temmelig afrundet
når den når tilbage til CPU'en...

så bruger du da bare flere ledere til forsyning og stel...

man kan sagtens få CAT5 kabel der er blød med mange-koret ledere... kig du
bare lidt videre... :-)

Rasmus

Re: Fornuftig kabel valg, mindst 5 ledere

Ring til mig mandag, måske har jeg noget på lager. Ellers kan jeg
vejlede Dig.

Bo //
  7 6 69 55 5 5

Re: Fornuftig kabel valg, mindst 5 ledere
:

kik på    www.coferro.dk

Re: Fornuftig kabel valg, mindst 5 ledere
Hej Henrik

Lidt efter brugen er det nok værd at overveje noget
CAT5 kabel, det er godt nok 8 ledet, men da det er
en kabeltype der bliver brugt uanede mængder af
er det billigt at købe.