Formodstand mellem lysdioder

Hejsa
Jeg har 8 lysdioder siddende i min bil, imellem dem har jeg en pære på 12 V 21 W
siddende som formodstand mellem lysdioderne
Kan jeg udskifte den med en modstand eller lignende så jeg slipper for lyset fra
pæren
Hvis jeg kan, hvilken størrelse / tybe modstand skal jeg så vælge ?

Mvh
Peter M.

Re: Formodstand mellem lysdioder
ØØØØØøøøøøøøøøø, kom da lige til at tænke på noget :-)
Pæren er sat imellem + og -, således at der stadig vil være strøm på dioderne
hvis jeg tager pæren ud.
Er det ikke forkert ?
På den måde er der jo ingen modstand til dioderne, eller tager jeg fejl ?

Mvh
PeterM.

Re: Formodstand mellem lysdioder
Du skriver mange mærkelig ting syntes jeg, men nok om det.

Jeg ved ikke om du har prøvet at arbejde med ohms lov før ?

ohmslov lyder U = I* R
                      R = U/I
                      I=U/R

U = Spænding (13.4 v i en bil ca)
I  = Strømmen
R = Modstand.

Nu ved jeg ikke om hvad for nogle lysdioder du bruger. Der findes nemlig
mange lysdiode typer. Det jeg tænker på er deres strøm forbrug og spændings
forbrug.

Hvis vi skal tage et eksempel:

Vi bruger en lysdiode som skal have 2 volt og den bruger 20 mA.

Ur = Vcc-Ulysdiode = 13.4 -2 = 11.4 Volt

Ur= Spænding over modstand
Vcc = spændingen over batteri
Ulysdiode = Spændingen over vores lysdiode

R = Ur/I = 11.4 / 20ma = 570 ohm

P = Ur * I  = 11,4 * 20 mA = 0,228 W

Jeg håber det kan hjælpe dig, hvis ikke må du endelig spørge igen.

MVH
Dennis Olesen

P = effekt
dioderne

Re: Formodstand mellem lysdioder
V 21 W
lyset fra

Hejsa...

Start med at fjerne pæren... Den gavner vist ikke meget.
Hvad farve er lysdioderne?
Hvis det er røde er spændingsfaldet over dem ca 1,3 V. Otte lysdioder i
serie giver så 10,4 V Der er så ca 2 volt op til akkumulatorspændingen.
Lysdioderne bruger ca 50 mA, så du skal have en modstand hvor der ligger 2 V
over ved 50 mA, Dvs. 40 Ohm. I praksis 39 Ohm. Der afsættes 0.1 W i den, så
hvis du bruger en ½ W modstand er du vist på den sikre side.

Hvis det er grønne eller gule skal der ligge ca 1,8 V over hver, det er 14,4
V ialt. Så er det måske tvivlsomt hvor meget de vil lyse hvis de er i serie,
men prøv. Her skal du ikke bruge en formodstand.

Venlig hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: Formodstand mellem lysdioder

50mA ? Så er der vidst lys nok i dem !

Jeg regner normalt med 10 eller 20mA til lysdioder, det er rigeligt.

Re: Formodstand mellem lysdioder

Tjah...det kommer an på hvad man skal bruge dem til.

Grønne og røde normale lysdioder lyser fint ved ca. 1,5v og trækker en
5-10mA. Jeg plejer at regne med 1,8-2v og 20-30mA.

For high-bright dioder, som jo er ganske udbredte nu er 40-50mA ikke
urealistisk. Røde og grønne skal stadigvæk have 1,5-2 v imens hvide og
blå skal have 4-5v og kan trække op til 60-70mA. So there.

Mvh. Troels Jensen

Re: Formodstand mellem lysdioder

Projektører ?

Jeg ragner alle dioder med 2 volt og 10mA (undtagen hvide og blå)

Ultra High brigt kan med fordel køres med samme lave strøm, og endda
meget mindre. Nogle lyser klart ved ½mA.

Re: Formodstand mellem lysdioder
2 V

Ka' de tåle det? Hva' står der i databladet for div. nævnte LEDs??

Mvh. Jens Skaarup

Re: Formodstand mellem lysdioder
Hej Troels,

Show me :)

Med mindre man vil have dem til at leve deres fulde liv.

Røde 1V8 til 1V9
Gule og grønne 2V0 til 2V2

Hvide, blå (og pink/(U)violette) normalt ~3V6 men kan variere fra ~2V8 til
~4V5.

So there what ?

De kan da godt lyse ved 60..70mA, eller ved 100mA..1A for den sags skyld,
men med reduceret levetid.
Enhver strøm under hvad der river krystallets bondingstråde over kan
bruges, men levetiden bliver derefter (og der bliver problemer med at
lysudbyttet ikke vokser så meget endda, for krystallet bliver varmt).

--
Venlig hilsen,
Søren

Dem vil jeg gerne se :)
Normalt ligger de røde mellem 1V8 og 1V9. Ved 1V3 går der ingen strøm i
dem.

Nej, med mindre de blev fremstillet i '70-erne er 50mA alt for meget - det
forkorter levetiden drastiskt.

En normal modstand tåler ca. 0W3, mon ikke det er nok ? ;)

Nej, 2V0 til 2V2.

Der skal altid en formodstand på !!

Spændingen i en bils elektriske system er 12..15V varierende og med
væsentlig højere spidser.

--
Venlig hilsen,
Søren