Formodstand ?

Hejsa :-)
Jeg har nu e'n 12 V 21W pære siddende som formodstand til mit blinklys på min
bil, da pærene er skiftet ud med dioder.
Med den pære der sidder der nu som modstand for at give den rigtige frekvens
virker  rigtigt godt og med de rigtige blink pr. minut
Det jeg så er utilfreds med er at der ligger en pære og blinker bag min kofanger
:-(
Kan jeg ikke sætte en spole i istedet for pæren ?
Jeg har noget 0,3 mm isoleret spoletråd, kan jeg bruge det til at vikle omkring
en kerne så jeg får den rigtige modstand, eller skal jeg have noget der er
tykkere ?
Og kan jeg det, er her så ikke en venlig sjæl her der kan udregne hvor mange
viklinger jeg skal bruge

Mvh
PeterM

Re: Formodstand ?

Jo, men det er ikke fordi det er en spole, det virker, det er på grund af
modstanden i tråden. En spoles impedans stiger med frekvensen, og ved
jævnspænding er den kun en kobbermodstand. Kernen er praktisk til at
viklepå, men iøvrigt uden virkning.

Bo //

Re: Formodstand ?
Tak for svaret, det gør da at der er lys forude :-)
Så håber jeg bare på at der er en her der også kan hjælpe mig med at finde ud af
hvor mange viklinger (eller meter) jeg skal bruge for at få den rigtige modstand
:-)
Hvis det betyder noget, er det ikke et problem for mig hvis jeg skal ud og finde
noget tråd i en anden dimension

Mvh
PeterM

Re: Formodstand ?
Hej Peter,

Brug en 25W effektmodstand på 6,8 Ohm.

--
Venlig hilsen,
Søren

ok, takker
Kan jeg få en sådan, eller hvor tæt kan jeg komme på ?
Kan jeg få en 7 Ohm ?
Eller måske endda endnu tættere på ?

Mvh
PeterM

Re: Formodstand ?

6,8 Ohm er en standart modstand og lettere at finde end den du
foreslår.
Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Mvh
PeterM

Re: Formodstand ?

Ja, men husk at den skal kunne tåle 25 Watt.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk
Re: Formodstand ?

10 Watt burde da være nok, den er jo ikke aktiv mere end halvdelen af
tiden, når den endelig er aktiv.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Can you prove it didn't happen?

Re: Formodstand ?

Nu kalder du det for "formodstand", disse er normalt i serie med et
givent kredsløb. Jeg tror at det du har monteret er en shuntmodstand.
Den sidder parallel ?
Hvis det er tilfældet så kan du få et problem til syn.

Det er sådan med blinklyset at det skal give dig et signal hvis der
springer en pærer eller ligende.

Lysdioder bruger kun en brøkdel af den strøm alm. pærer bruger.

Blinkerelæet måler strønforbruget, og skifter frekvens i forhold til
strømforbruget (det er derfor at du skal have din shuntmodstand på,
blinkerelæet er ikke lavet til det lave forbrug som lysdioderne har)

Hvis en lysdiode "springer" i dit kredsløb ændres det totale
strømforbrug næsten ikke, og blinke-frekvensen vil derfor heller ikke
ændre sig, og du skal have et signal hvis der springer en pærer i
blinkkredsløbet.

Se evt.
http://www.dkfritidbil.dk/detailforskrifter/tegngivning.htm#afviserblink
afsnit 6.04.002, punkt 1 (d)

/Hans

Re: Formodstand ?
Hmmmmm, det ser ikke godt ud :-(
Men mon ikke det går alligevel, da jeg har 8 lysdioder siddende i hver baglygte.
Og så skal det da også lige siges at det kun er i baglygten jeg har dem.

Mvh
PeterM

Re: Formodstand ?
baglygte.

Er din lygte typegodkendt ?

Ja = ingen problemer.

Nej = glem at få bilen synet.

Re: Formodstand ?

Prøv at tage lysdiode-pæren ud medens den blinker og obssaver
frekvensændringen, er den mærkbar går det jo nok.

/Hans

Re: Formodstand ?
Hej!

Det tror jeg faktisk han vil få alligevel. Man må med ret stor sandsynlighed
ikke montere sin egen "konstruktion" i lygterne. Kun hvis han har fået dem CE
godkendte som de er...

Ikke at det gør mig det fjerneste - så længe han har undersøgt lysniveauet og at
det er lige så kraftigt (eller kraftigere) som det originale.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Formodstand ?

at

Og at det ikke er blå lysdioder :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Experience: what you get when you don't get what you want.

Re: Formodstand ?
Hej Hans,

Selv om en enkelt LED dør virker resten jo stadigvæk, så funktionen er som
sådan stadig i orden. Signalet skal gives hvis lampen som helhed går død.

Se ovenfor.

Personligt ville jeg nu udskifte blinkrelæet frem for at indsætte en
modstand der blot skal sluge strøm.

--
Venlig hilsen,
Søren