Forklaring af (simpelt) kredsløb

Hej.

Jeg har anskaffet mig en lille sød robot, hvis kredsløb jeg gerne ville
forstå til fulde.

Kredsløbet kan ses på side 7 i dette pdf-dokument:
http://www.designnotes.com/downloads/Ksr2GBNLFRESD.pdf

Jeg er helt med fra 4017'eren og resten til højre, men IC1 og alle de
modstande og kondensatorer forstår jeg ikke helt den præcise funktion af.

Jeg søger både metoder til udregning af modstandene, samt grundlag for brug
af dem - hvorfor sidder der en kondensator der? Hvorfor en modstand over den
4069'er? :) osv.

Og så god mandag!

/Danni

Re: Forklaring af (simpelt) kredsløb

De modstande der sidder over 4069 er tilbagekobling, der sidder en 2,7M samt
en 33K i serie det giver en forstærkning på ca 81 pr. trin og der sidder to
i serie, giver en samlet forstærkning af dit Mic. signal på ca. 163,6 X
forstærkning  2.7M/33K * 2)

Det efterfølgende er blot en smidth trigger der fjerner støjen fra signalet
og laver en hysterese som gør et signalet ikke flipper helt ud (hysteresen =
200K/22K - det giver forholdet)

mvh
stampe

Re: Forklaring af (simpelt) kredsløb

Konstruktionen med 4069 er såmænd ganske smart og frækt. Det er en gate,
der bruges som inverterende operationsforstærker. Det gentages hen til
C3, som adskiller DC-mæssigt. D2  er en DC genindsætnings-diode. D1 og
C4 er en peak-detektor, som holder spændingen oppe efter du "har klappet
i hænderne..." R6 aflader detektoren. Til sidst en smitt-trigger, der
sikrer et enten hi eller lo til 4017'eren.
Venligst

Re: Forklaring af (simpelt) kredsløb
Hej igen.

Jeg takker og lærer :)