Forforstærker konstruktion

Hejsa.

Jeg vil gerne bygge min egen forforstærker, men da jeg ikke er så stiv til
analog elektronik, er jeg ikke sikker på om det jeg har forestillet mig nu
også er den gode løsning.

Diagram på
http://www.snip.dk/preamp.jpg

Nå, kilden (jeg har kun en enkelt signal kilde i mit stereoanlæg) er en DAC,
med balanceret udgang, derfor det første trin

Nu har jeg lavet diagrammet med LF412, rimelig tilfældigt, jeg ved ikke
endnu, hvad for en opamp jeg vil bruge, det skal helst være en som er så god
til audio som muligt, og samtidig til at betale, forslag modtages med
kyshånd :)

Der er ingen komponent værdier for alle kondensatorerne og modstandene, jeg
har ikke beregnet disse værdier endnu.

Forstærkning i første trin ( den balancerede indgang ) vil være 1,
forstærkningen i næste trin (volume kontrol) vil være variabelt mellem 1 og
100 (tror jeg)

Lavpasfilteret i subwoofer udgangn skal skille ved 150Hz

Nu har jeg bare brugt eksempler fra 'Bogen om operationsforstærkere' Så hvis
nogen har forslag til hvordan jeg kan gøre det bedre end med eksempler fra
halvfjerserne, er jeg også meget glad for at høre om dette.

/J

Re: Forforstærker konstruktion

R7 sidder på den forkerte side af C1.

DAC,
god
jeg
og

Hvornår har du brug for 100ganges forstærkning.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det aner jeg virkelig ikke, det var bare et tal jeg gik ud fra, hvis du har
et forslag til hvor meget den bør regulere imellem, og eventuelt kan
fortælle mig hvorfor, vil jeg meget gerne høre.

/J

Re: Forforstærker konstruktion
mig

Den skal være forbundet mellem U1b + ingangen og GND for at du har styr på
DC-potentialet på udgangen af U1b.

har

Hvis dit input er et anmindeligt linie signal vil du normalt ikke have brug
for mere end 2ganges forstærkning.
Når du har et output til en sub vil jeg antage at du vil bruge din
forforstærker til at skrue op/ned for volumem på dit anlæg, derfor vil det
være en god ide at lave det så du kan strue helt nid for lyden.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Inputtet er et balanceret udgangssignal fra en DAC, så det er vel næsten det
samme, ja, ja det er det jeg vil bruge den til, ja det er klart, det ville
være bedst, så er det jo så, at jeg læser i min herlige lille bog af den
gode Dr. Ravn. At man ikke kan lave denne funktion med en ikke inverterende
kobling, men kun en inverterende kobling kan gå under 1X forstærkning. Skal
jeg så lave det ligesom i sub trinet, med en inverterende spændingsfølger
bagefter? Eller skal jeg ud i noget med en seriekoblet potientometer?

/J

Re: Forforstærker konstruktion
det
inverterende
Skal

Jeg har smidt en tegning på min server der viser hvordan det kan laves.

http://peteropfinder.dk/_newsbin/preamp.html

Håber du kan bruge det.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Mange tak!. Nu har jeg opdateret mit diagram så det passer, jeg er lige i
gang med at putte komponent værdier på, så hvis du gider på et tidspunkt at
se om det ser fornuftigt ud, ville jeg være glad.

/J

Re: Forforstærker konstruktion

Nu har jeg opdateret de fleste værdier, men jeg kan ikke rigtigt begribe
hvordan jeg finder værdien for C5, i bogen af E. Ravn. Er eksemplet et
lavpasfilter på 9.5KHz, og her skriver han "Som eksempel beregnes et
lavpasfilter, som skal have grænsefrekvensen 9,4KHz. C2 vælges til 2.2nF,"
Men der kommer på intet tidspunkt en forklaring på hvorfor den skal være
2.2nF?
Jeg kan ganske enkelt ikke huske disse detaljer fra dengang jeg lærte om
analog elektronik, fordi jeg bagefter koncentrerede mig udelukkende om
digital teknik. Så hvis nogen kunne forklare mig hvordan jeg beregner
værdien for C5 (som den hedder i mit diagram) således at jeg derefter kan
bruge Ravns formler for de øvrige komponenter, ville jeg blive glad.

Disse formler er:

C4=2 X (1 + F) X C5
R12=0,1125 / (f(gr) X C5)
R16=R12 / F
R10=R12 / (1+F)

F(forstærkning) er i mit tilfælde 1
Og f(gr) grænsefrekvensen, er i mit tilfælde 130hz

diagram på
http://www.snip.dk/preamp.jpg

/J

Re: Forforstærker konstruktion

Et helt andet spørgsmål..

Nu har jeg af en eller anden grund fået ind i mit hovede at man i dag kan
købe operationsforstærkere til audio, som automatisk justerer DC off set ud,
passer det? eller skal jeg tage højde for DC off set i min konstruktion?

Hvis jeg skal det, så endnu mere interesant, hvad for operationsforstærkere
skal jeg vælge? De skal helst være så 'gennemsigtige' som overhovedet
mulige, uden at koste en formue.

/J

Re: Forforstærker konstruktion

Normalt starter man et sted - duh. Det, jeg mener, er, at man vælger en
komponents værdi og udregner resten udfra den. Han starter, logisk nok og
fuldt korrekt, med at vælge en kondensatorværdi udfra sine egne kriterier,
der danner basis i komponenternes og dermed filterets impedans, hvad de
omkringliggende kredsløb kan trække og belastes med, og måske hvad han havde
i skuffen. Så . . . vælger du en anden værdi, skal C4, R10, R12, R13 og R16
regnes om. Men resultatet bliver det samme.

Du bruger en filtertype, der ikke bruges ret meget i hifiverdenen. Man kan
lave mange sjove responser med den type. Normalt bruger man noget a la
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm . Men du har jo en formel for det:

C4=2 X (1 + F) X C5
C4=2 X (1 + 1) X 2,2nF
C4=2 X 2 X 2,2nF
C4= 8,8nF
R1239%3 kohm
R1639%3 kohm
R1019%7 kohm

 Men inden du/vi fortsætter, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor du
kun laver et filter til basserne og så deler så højt oppe (130 Hz)?

MVH
Bo Holmqvist
www.jerNhesteN.dk

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Re: Forforstærker konstruktion

Hej Claus..
Kan du forklare lidt nærmere, hvordan og hvorfor? Det ville gøre mig glad.
:)

http://www.snip.dk/preamp.html

/J

Re: Forforstærker konstruktion

Hej Flemming.

Ah ja.. De er jo også med, jeg har endda lige opdateret deres værdier,
faktisk til 10nF, netop som du foreslår.

I det hele taget er den strømforsyning jo ikke specielt god til formålet
(high end audio) jeg burde gøre som LC audio og lave noget med en shunt
regulator fætter, men det ved jeg ikke helt hvordan man gør, ligesom jeg er
overbevist om at det også er lidt dyrt, men det kan jo altid ændres senere.

Nu hvor du er her, kan du så ikke anbefale mig en operationsforstærker som
jeg kan bruge til projectet? Jeg synes at erindre at du have en konstruktion
i 'SOS' bilen som mindede lidt om den her?

/J

Re: Forforstærker konstruktion

0.1uF = 100nF bare for god ordens skyld..

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Forforstærker konstruktion

Ja det er også rigtigt :)
Der manglede lige et nul.
/J

Re: Forforstærker konstruktion
Hej Jan

Angåened OP-amps, så har jeg lavet en del RIAA kredsløb med
NE 5592, det er en billig audio amp og jeg syntes den lyder fint.

Den fåes både som enkelt. dobbelt og quad.

Angående strømforsyning, ja så er en shuntregulator ikke dyre
at lave end en serieregulator, f.eks. en zenerdiode bruges jo
normalt som shunt regulator.

Forøvrigt havde HiFidellity en konstruktion med en støjsvag
strømforsyning i bladet for en del år siden, den kan du godt
få en kopi af hvis det har interesse.

Mvh Max

Re: Forforstærker konstruktion

Hej Max
Ja det vil jeg gerne se nærmere på tak..

Er NE5592 lavet således at den selv regulerer off set ud?

/J

Re: Forforstærker konstruktion
Hej Jan

Jeg sender dig en kopi på  snip (snabela) snip.dk er det OK ?

Den er intern kompenseret, men du køre jo også AC koblet, så
lidt off set betyder jo ikke noget.

Mvh Max

Re: Forforstærker konstruktion

Ja det er helt fint. Tak
Nu har jeg lige fundet et datablad på NE5592 frem, den beskrives altså som
en "Video amplifier" ???
Er du sikker på det er den rigtige?

/J

Re: Forforstærker konstruktion
Hej Jan

Nej, sorry, det skulle være NE5532 og NE5534

Mvh Max

Re: Forforstærker konstruktion
Hej igen Jan

Jeg kom til at tænke på at dit kredsløb er nemt at afprøve i
en simulator, f.eks. Simetrix er fin til den slags.

En demoversion kan hentes her
http://www.catena.uk.com/Pages/download.html