forbrug på batteridrevet maskine

Hej gruppe
Jeg vedligeholder nogle batteridrevne 24V gulvvaskere, og har til tider brug
for at vurdere batteriets kapacitet i forhold til maskinen.

Jeg tænker på at belaste batterierne med maskinens maksimale belastning, og
simpelthen se hvor længe den kan køre.
Er der en lettere metode?

Kan der forekomme situationer hvor en motor forbruger mere eller mindre end
de påtrykte Watt.?

mvh arnfred

Re: forbrug på batteridrevet maskine

Det er nok den mest korrekte metode....

Ja. Mere, hvis motoren overbelastes, mindre, hvis den ikke er fuldt
belastet.

Nu har jeg set nogle gulvvaskere, men ved ikke helt 100 hvordan de
virker. Hvis du kører ind over en ru flade, kan jeg tænke mig til at
børsterne vil møde mer modstand og derved vil motoren trække mere strøm.

Du kan også vælge at sige at du belaster batterierne med en kendt
modstand (effektafsættelse) og så se, hvor længe de holder spændingen
oppe. Så kan du sammenligne batteriernes kapacitet med hinanden (men
ikek op mod maskinens forbrug) Husk at du ikke må aflade batterierne
helt.....

Re: forbrug på batteridrevet maskine

Børstetrykket kan har i hvertfald betydning - og motoren på de trækkende
hjul kan også være svingende belastet.
Så jeg skal måske ind og måle forbruget ved den aktuelle belastning, for at
finde den modstand batterierne skal belastes med under målingen. Det får mig
til at tænke på om en dårlig motor kan være årsag til et for stort forbrug?

- ja det er jeg opmærksom på.
arnfred

Re: forbrug på batteridrevet maskine

Måske dumt, men: fordi der er risiko for omvendt polarisering, eller?

Med venlig hilsen

Frank.

Re: forbrug på batteridrevet maskine

Sådan en maskine bruger vel batterier der er beregnet til dybde afladning !

Ved almindelige bil batterier opstår der et lag uden på blyet.

Hvad det lag består kan jeg ikke huske men det gør batteriet ubruligt.

Mvh
Lars G

Re: forbrug på batteridrevet maskine

Ikke nødvendigvis. Der er som regel elektronik indbygget.

Re: forbrug på batteridrevet maskine

afladning !

Så kan jeg kun sige at jeg godt forstår at han har problemer !

Se eventuelt http://www.actec.dk/panably.htm

og http://www.optimabatteries.se /

Det er altså ikke for sjov at de laver forskellige batteri typer.

Mvh
Lars G

Re: forbrug på batteridrevet maskine
brug
og

Jeg ved ikke om metoden er lettere, men de professionelle "kapacitetsmålere"
til batterier, belaster batteriet i nogle få sekunder, og måler så samtidig
hvor meget spændingen/strømforbruget falder.Metoden er temmelig præcis. Vi
købte en (ca 1600kr hos farnell/RS) i forbindelse med service på en del 12
v.blyakkumulatorer. Den kan desværre kun måle 12 volt, men er meget præcis
og har så rigeligt tjent sig hjem. Den er forresten også
temperaturkompenseret. Temperaturen i batteriet har indflydelse på
batterikapaciteten, men det er næppe et problem indendørs.

Ja, strømforbruget stiger ved belastning, Watt tallet er givet ved max.
belastning. "Tomgangsforbruget "  afhænger lidt af motortypen. En seriemotor
bruger mindst ubelastet, hvor imod en parallel og en med permanent magneter
har et højere forbrug i "tomgang". Brugt korrekt, er der ikke den store
forskel på virkningsgraden, men motortyperne bruges til 2 forskellige
belastningstyper.
Jeg vil tro der er brugt parallel/permanent magnet motor i sådan en vasker,
pga deres mere stabile omdrejninger/moment

mvh
JBH

Re: forbrug på batteridrevet maskine
Tak for svarene
Det er et kompliceret område jeg er ved at bevæge mig ind i - og har også
fået mange modstridende  informationer når jeg spørger mig for hos "fagfolk"

- Er der nogen der har et godt forslag til en modstand som forbruger  23ah,
som jeg kan bruge til at belaste et batteri på 115ah/5t   (kan levere 115 ah
over 5 timer = 23 ah/time)
- som jeg forstår det - vil testen vise om batteriet går død inden de 5
timer den skal kunne præstere ved 100% ydelse.
mvh arnfred

Re: forbrug på batteridrevet maskine

"fagfolk"
23ah,

Du mener vist 23A.

23ah er noget andet !

eks 23ah 1A%*23 timer eller 23A*1 time

ah

U/I = R

24/23=1.04ohm

En standart modstand hedder 1 ohm

Problemet er bare at et fuldt opladet 24V blybatteri har en spænding på ca
27.8 V !!

U*U*R=P

27.8*27.8*1 = 772Watt !!!

Nu når spædingen IKKE er fast kan du ikke sige hvor meget effekt du har
afsat !

Men den giver da en rimelig indikering hvis du tester et nyt batteri i mod
et brugt.

Du har i nu ikke fortalt hvilke batterier der sidder i !

Hvis det er standart batterier ? SKAL du afmontere modstanden ved eks 22Volt
da ellers bliver dårlige ved en helt afladning.

Mvh
Lars G

Re: forbrug på batteridrevet maskine

det er  2 stk 12 v traktionsbatterier  fra Trojan monoblok rørbatteri på
117ah/20timer (100ah/5 timer) seriekoblet til 24 volt

Re: forbrug på batteridrevet maskine

Fint så er der ikke noget problem med at prøve at aflade dem helt.

Med hvis du kigger på
http://www.rpc.com.au/products/batteries/trojan/trojan.html

Der viser de et skema med "Depth of Discharge" altså DOD

Skemaet viser at jo mere batteriet bliver afladet jo kortere er liv !!

Mvh
Lars

Site Timeline