For "lille" lader?

Hej alle,

I må meget undskylde, hvis det er den forkerte gruppe - kunne ikke helt finde ud af, om det skulle være denne eller dk.teknik.el.

Jeg har via en ven i USA købt et apparat (en Garmin Forerunner 201 løbe- gps) som er blevet leveret med en 110v AC - 5v DC transformator. I stedet for at købe en 220v-110v adapter, havde jeg tænkt mig at finde en anden 5v transformator og bruge den i stedet (evt. selv sætte det rigtige stik på, hvis det bliver nødvendigt). Jeg har faktisk en gammel Siemens mobiltelefonoplader på 5v liggende. Problemet er bare, at der står på den, at den yder 300 mA, mens der på GPS'ens transformator står

400 mA. Spørgsmålet er så (og det er muligvis ufatteligt dumt?) om jeg kan bruge den, eller den simpelt hen er for "lille"? Hvad sker der, hvis jeg prøver? Kan jeg ødelægge min GPS eller starte en brand eller noget andet frygteligt?

Hvis jeg ikke kan bruge den, er der så nogen, der ved, hvor jeg kan få en 5v transformator på mindst 400 mA (eller skal det egentlig helst være præcis 400 mA? Må den gerne være større?) - helst rimeligt billigt?

På forhånd mange tak :-)

/Christian

Reply to
Christian Sørensen

"Christian Sørensen" skriver:

Du kan jo prøve

Den vil ikke lade / den går ud

Næppe

Enhver elektronikforretning.

Heldigvis faldt Klaus D. Mikkelsen over tastaturet og skrev følgende i snipped-for-privacy@du.kan.finde.den:

Mon den ikke bare er lidt længere om at lade? Dimsen er jo kun beregnet til at *køre* på batteri ( ellers skal han jo have en mang forlængerledning med på hans løbetur ;-) )

--
/carsten
Reply to

"@rsten" skrev i news:40bc8148$0$179$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk:

Hvis den er langsommere til at lade ved 300 mA, hvad sker der så, hvis jeg f.eks. køber en universaladapter som denne

1039850675) - som yder 5 volt ved 2500 mA? Lader den så på 10 minutter, eller eksploderer GPS'en (eller noget i den stil)?

/Christian

Reply to
Karina og Christian

Heldigvis faldt Karina og Christian over tastaturet og skrev i news:Xns94FBADC8AA9ADvakskrudtdk@194.255.237.239:

Næppe - sammenlign det med en 60W standerlampe - den brænder heller ikke af selv om din el-installation kan levere(er sikret med..) 10amp sikringer.

/carsten

Reply to
Carsten Holck