Reply to
Jesper Poulsen

Eller i det mindste en opdatering.

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Og jeg taler om "det kommer an på hvad man skal måle om det er mest formålstjeneligt med et analogt eller en digital instrument.

Hvis jeg skal måle hvad er spændingen i min stikkontakt, ja så er digitalinstrumentet det bedste at bruge.

Hvis jeg skal justerer tomgangsstrømmen i en forstærker er et analoginstrument bedst.

Den ene type er ikke den anden overlegen, det er et spørgsmål om "hvad skal vi måle ?" der afgør hvilken type instrument der er mest formålstjenelig at benytte.

Det er ikke et spørgsmål om enten den ene type instrument, eller den anden type instrument. Man bør have begge.

Men bevares vane og religion er jo også i spil i dette tilfælde.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

"Jesper Poulsen" skrev i en meddelelse

Troede faktisk at det var en Weller , så det var godt nok billig . Jeg kan godt se nu at det ikke er Weller.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hvorfor er det lige det?

--

Mvh

per
Reply to
Per H

"Max" skrev i en meddelelse

Du har sikkert ret :o)

Jeg er håbeløs ny forelsket i din loop her

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Du tager desværre fejl, Per. Unge mennesker i dag kan ikke aflæse et analogt multimeter. At de så knap nok magter at aflæse et digitalt gør kun sagen værre.

Måleteknik? Oscilloskop? Jeg har gemt alle de dyre oscilloskop-prober væk nu, de blev jo nærmest brugt til at åbne fredagsøl med.

De almindelige passive komponenter kaldes nu: Capacitorer, resistorer og induktorer. Hvad fanden blev der af kondensatorer, modstande og spoler?

Suk!

/Bo. [DTU]

Reply to
Bo Braendstrup

Bo Braendstrup skrev:

Helt enig Bo

:-)

De ligger da stadig i mine racoreoler :-)

jeps dybt SUK

Erik (ex dtu)

Reply to
ER

De ligger herhjemme i kasserne, men noget tyder på at jeg kan smide det ud.meen tror jeg venter lidt. tænk nu hvis, og i den dur..

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Begge instrumenttyper vil vise samme værdi, men digitalinstrumentet vil vise 223 og på analoginstrumentet vil det være mere tidskrævende at se at viseren står på/ud for 223.

Det interesante er "Hvad er spændingen ?" og der er der direkte respons ved digitalinstrumentet.

Hvis jeg bare skal se om der er spænding i stikkontakten i det hele taget (den præsics spænding er underordnet) ja så er analoginstrumentet bedst.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Hmm..

Jeg har oplevet unge mennesker, der undrerede sig over mit armbåndsur. Det er den model med visere :-)

-de troede kun det var urene på banegården, der havde den slags fortids fænomener..

Klart de bedste.

Gå de unge egentlig med ure, udover deres mobiltlf. Men den har de til gengæld også under stor bevågenhed :-)

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Ved det ikke, det er sjældendt, jeg ser dem smøge ærmerne på :-)

-jo, de fleste sportsdyrkende unge mennesker gør.

Jeg har en "hel væg" med modstande, kondensatorer og hvad-ved-jeg i "mit" laboratorium, men de unge mennesker ved ikke hvor de skal begynde. Jeg har forleden måttet forklare to studerende hvordan en transistor kan bruges til at tænde og slukke en lille motor med. "Hvad er en "basismodstand?" De er snart "færdiguddannede".

B.P. er faktisk svært savnet! Både du og Bo Bjerre ved hvem jeg mener.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Rolig Per,

Vi bruger dem stadig, de har bare fået nye navne.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Bo Braendstrup skriver:

Færdiguddanede som hvad?

Per H skriver:

Jeg går aldrig med ur, har ikke gjort det i de sidste 15 år, der er jo altid et ur omkring mig, enten i bilen, på væggen, eller i telefonen i lommen.

At betegne mig som værende "ung" er nok at prale :-)

Hej Michael

Den er også sexet :)

Du kan komme og hente den.

Baden Powell...

-eller gamle Jensen fra Laboratoriet for Impuls- og Cifferteknik

Nu om dage ser vi ikke mange bipolære transistorer, det er FET'er. Nu om dage har vi mikroprocessorer og FPGA'er og VHDL

Da jeg gik på den samme højskoleskole for mange år siden var der mange ældre undervisere, der rystede på hodet, fordi de fleste af os ikke kunne læse et datablaf for en pentode, og beregne arbejdspunktet. Jeg har levet fint siden dengang.

"Max" skrev i en meddelelse

Du er nu så sød Max , men jeg vil bygge en selv ! Lidt lige som en bjergbestiger , det er ikke det at stå der oppe på toppen og bare nyde udsigten , men vejen og strabasserne derop der er vigtig :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen