for at komme i gang.. - Page 2

Re: for at komme i gang..

Jeg har en "hel væg" med modstande, kondensatorer og
hvad-ved-jeg
i "mit" laboratorium, men de unge mennesker ved ikke hvor
de skal begynde.
Jeg har forleden måttet forklare to studerende hvordan en
transistor
kan bruges til at tænde og slukke en lille motor med.
"Hvad er en "basismodstand?" De er snart "færdiguddannede".

B.P. er faktisk svært savnet!
Både du og Bo Bjerre ved hvem jeg mener.

/Bo.

Re: for at komme i gang..

Færdiguddanede som hvad?

Re: for at komme i gang..

Må være som landbrugsmedhjælpere.. Ellers skal de vist have deres skolepenge
tilbage.

Mvh Hauge

Re: for at komme i gang..

Civilingeniører.

/Bo.

Re: for at komme i gang..

Baden Powell...
-eller gamle Jensen fra Laboratoriet for Impuls- og Cifferteknik

Nu om dage ser vi ikke mange bipolære transistorer, det er FET'er. Nu om
dage har vi mikroprocessorer og FPGA'er og VHDL

Da jeg gik på den samme højskoleskole for mange år siden var der mange
ældre undervisere, der rystede på hodet, fordi de fleste af os ikke
kunne læse et datablaf for en pentode, og beregne arbejdspunktet. Jeg
har levet fint siden dengang.

Bo //

Re: for at komme i gang..
On Wed, 4 Mar 2009 23:26:26 +0100, "Bo Braendstrup"

De ligger herhjemme i kasserne, men noget tyder på at jeg kan smide
det ud.meen tror jeg venter lidt. tænk nu hvis, og i den dur..

per

Re: for at komme i gang..

Rolig Per,

Vi bruger dem stadig, de har bare fået nye navne.

/Bo.

Re: for at komme i gang..

Hmm..

Jeg har oplevet unge mennesker, der undrerede sig over mit armbåndsur.
Det er den model med visere :-)
-de troede kun det var urene på banegården, der havde den slags fortids
fænomener..

Bo //

Re: for at komme i gang..

Klart de bedste.

Gå de unge egentlig med ure, udover deres mobiltlf. Men den har de til
gengæld også under stor bevågenhed :-)

per

Re: for at komme i gang..

Ved det ikke, det er sjældendt, jeg ser dem smøge ærmerne på :-)
-jo, de fleste sportsdyrkende unge mennesker gør.

Bo //

Re: for at komme i gang..

Jeg går aldrig med ur, har ikke gjort det i de sidste 15 år, der er jo
altid et ur omkring mig, enten i bilen, på væggen, eller i telefonen i
lommen.

At betegne mig som værende "ung" er nok at prale :-)

Re: for at komme i gang..

Det er altså ikke normalt for de billige isntrumenter.

Langt fra....

Re: for at komme i gang..
On Wed, 04 Mar 2009 21:37:50 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Hvis det er ved at være lavvande i batterierne er det muligt, men det
er jo så selvforskyldt, ikke lige noget man kan klandre instrumentet.

/Hans

Re: for at komme i gang..
On Wed, 04 Mar 2009 21:56:12 +0100, Hans Kjaergaard

Og det er netop problemet ved det billige jeg har - og af samme grund
ikke bruger.

At det ikke har indikering for lav batteristand gør det bare helt
uholdbart, man kan jo ikke tage batteriet ud og måle på det når man er
i tvivl :-)
--
OV1A Jens

 Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Re: for at komme i gang..

Jo, til den lave pris har man råd til et instrument mere til at checke
batterier med, hvis ellers batterierne i  instrument-2 er OK...

Bo //

Re: for at komme i gang..

Hvor skal midterbenet af P1 forbindes til? :-)

Jesper Poulsen

Re: for at komme i gang..

Jeps ! , og velkommen til verdens bedste hobby hvor
glæden og tilfredstilelsen ved at have bygget sin første dims, er bedre end
det bedste sex du nogensinde har fået.

Hvis du aligevel skal til svensker landet og shoppe i Electrokit er der jo
denne her
http://www.electrokit.se/images/41000465.jpg
Art nr 41000465
Men den er et lidt rå begynder sæt skal du tænke på ! , men billig .

Lidt mere proff og langt bedre er denne her
http://www.electrokit.se/images/41002528.jpg
art nr 41002528
en super god kolbe til prisen.

En anden ting du ikke kommer uden om er noget der hedder ESD ( prøv google
det) især hvis du vil lege med
ting som Arduino sættet.
Så er der en kolbe som denne her til billige penge
http://www.electrokit.se/images/41000424.jpg
art nr 41000424
Men også en lidt mere alvorlig investering hvor man skal være sikker på at
hobbyen også vil vare ved.

Suma sumarum en billig kolbe holder ikke længe og er ikke ESD sikker ,
spidsen kan ikke udskiftes.

En dyrer kolbe holder længe er ESD sikker og frem for alt du kan købe flere
forskelige spidser.

læg mærke til at loddetin kommer i forskelige tykkelser !
Skal du lodde overflade komponenter SMD så er en tynd tråd et must ,
hvorimod en standard 1 mm tråd er udemærket til alle andre formål.
Lad være med at købe blyfrit tin til at starte med ! , det kan drille
frygteligt og er noget man senere kan overveje.

Det var ikke lige det jeg ville starte med , men sådan er vi jo forskellige
. Jeg ville lige som Max skriver starte med
en strømforsyning .
En god strømforsyning  man selv har bygget er bare det bedste , og tænk på
at du især hvis vil arbejde med microprocessore meget ofte skal bruge mere
end en strømforsyning , så en fast forsyning til 5 V sammen med en variabel
0 til 24 volt er et must.

Køb sådan et her , lad være at købe det billigste multimeter du kan finde
her får du rigtig meget for prisen !
http://www.electrokit.se/images/dt5803.jpg
Art Nr 10150002
Det koster 300 S kroner !

Når jeg tænker tilbage på da jeg i 1971 fik min første loddekolbe i
fødeslsdagsgave , mand kunne  jeg bare dengang have købt et instrument som
overstående så havde jeg været den nordlige hemisfæres lykkeligste dreng.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: for at komme i gang..
Hej Michael

Jeg tror du skulle lægge elektronikken på hylden lidt
og så lære noget om sex, for det er helt tydeligt at
du savner noget erfaring på det område :)

Re: for at komme i gang..
On Wed, 4 Mar 2009 22:02:37 +0100, "Max"

Eller i det mindste en opdatering.

per

Re: for at komme i gang..

Du har sikkert ret :o)

Jeg er håbeløs ny forelsket i din loop her
http://www.sandcastle.dk/pages/VLF-Loop.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen