for at komme i gang..

Hejsa alle sammen

Når nu man skal i gang med at lege med elektronik .. så skal der jo handles lidt i starten ..

er der nogen gode forslag til følgende ting ?

Loddekolbe Loddetin Pakke med diverse modstande Pakke med lys-dioder

Min tanke er faldet på at ville lege med Arduino sættet, og har fundet det hos elektrokit i sverige.. og den svenske krone er jo ..hmm.. noget favorabel lige for tiden ..

har udover ovenstående fundet mig pakke med koblingsledninger til breadboard, samt breadboard og stabil 1.5-12V 4A strømforsyning, som jeg gætter på kan bruges til langt det meste :)

Andre ting der lige mangler for at komme i gang ? Ved godt at jeg ikke skal bruge loddekolbe og tin, når jeg har breadboard .. men .. man kommer jo nok ik uden om det i det lange løb, og .. igen .. den svenske krone..

Lars

Reply to
Lars Andersen

universalinstrument, kaffe, tålmodighed. Så længe det er små strømme/spændinger, kan du undvære høreværn og sikkerhedsbriller :-)

Det lyder ikke helt tosset, et ok universal instrument er nøvendigt, men sådan et kan fåes meget billigt nu om stunder.

Sørg i øvrigt for at din strømforsyning er med variabel strømbegrænsning hvis det er en du giver penge for, det har tit holdt røgen inde i min elektronik.

Reply to
Flemming Frandsen

"Lars Andersen" skrev i melding news:49ae7daf$0$56781$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Kanskje du bliver så avansert at du kan lave blinklys og siger som svensken som skulle sjekke bilen sin: funkar - funkar - inte funkar.... :-)

Reply to
Ceroy

Hej Lars

Du skal som andre siger have et multimeter, og et af dem fra Harald Nyborg til 39,85 Kr. løser 99 % af alle de opgaver du vil møde i elektronikverdenen.

Og så mener jeg at det første du skal bygge er en seriøs strømforsyning der har regulerbar spænding og strøm- begrænser. En der kan klare 0-30 V / 0-3 A vil være rigtig god til mange opgaver, en dobbelt udgave af den vil være rigtig super, men en stor opgave. Jeg ved godt at man kan købe sådan en strømforsyning, men det giver ikke den lærdom og erfaring det giver at bygge selv. Og det med at bygge selv har så den fordel at du selv kan reparere den når den går i stykker lørdag aften.

Du kan finde en rigtig god udgave af sådan en her:

Man skal bare lige være opmærksom på at indgangsimpedansen typisk ligger på

1MOhm, hvor dem der på tilbud koster 99 kr (normalt 199) har 10MOhm.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Jeg så netop igår på en radioamatørside, at man ikke skulle købe de billigeste multimetra, da de ofte kan måle volsomt meget forkert,

Der blev smidt 12 volt ind, men det blev målt til 16. :-(

Jeg har selv et par digitale mulitmetra, men jeg bruger næsten altid det gode gamle analoge meter, da det er meget nemmere at overskue,

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Hej Per

Jeg har vel 10 stk forskellige instrumenter liggende rundt omkring, både billige (meget billige) og mellemklasse vare, og ingen af dem måler så meget forkert at det betyder noget. Ligeledes har jeg set rigtig mange af de billige, og de har nu målt fint nok.

Det er meget et spørgsmål om vaner, jeg er også vokset op med et rørvoltmeter på bordet, men bruger faktisk aldrig andet end digital instrumenter nu om dage. Derimod har jeg aldrig rigtigt vænnet mig til Auto Ranging instrumenter.

Det er typisk en ICL7106 der bliver brugt i begge typer, altså de billige og de lidt dyrere.

Helt seriøst, så virker det mig mere som et defekt DMM end noget de generelt vil måle, da jeg *aldrig* har oplevet så stor en fejl. Fejlene plejer at være nede på sidste decimal. Fejlen kan selvfølgelig forekomme pga. indgangsimpedansen.

Det er blot et spørgsmål om vane. Nåja og religion ;)

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Ok, Jeg ved kun hvad der stod, og hvad billedet viste, Kan selvfølgelig ikke finde siden mere.

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Jeg er ret sikker på at man hurtigere opfatter og forstår et analog, i forhold til digitale tal. indtil man skal bruge briller:-) og nøjagtighed.

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Per H skriver:

Det er altså ikke normalt for de billige isntrumenter.

Langt fra....

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Lars Andersen" skrev i en meddelelse

Jeps ! , og velkommen til verdens bedste hobby hvor glæden og tilfredstilelsen ved at have bygget sin første dims, er bedre end det bedste sex du nogensinde har fået.

Hvis du aligevel skal til svensker landet og shoppe i Electrokit er der jo denne her

Art nr 41000465 Men den er et lidt rå begynder sæt skal du tænke på ! , men billig .

Lidt mere proff og langt bedre er denne her

art nr 41002528 en super god kolbe til prisen.

En anden ting du ikke kommer uden om er noget der hedder ESD ( prøv google det) især hvis du vil lege med ting som Arduino sættet. Så er der en kolbe som denne her til billige penge

art nr 41000424 Men også en lidt mere alvorlig investering hvor man skal være sikker på at hobbyen også vil vare ved.

Suma sumarum en billig kolbe holder ikke længe og er ikke ESD sikker , spidsen kan ikke udskiftes.

En dyrer kolbe holder længe er ESD sikker og frem for alt du kan købe flere forskelige spidser.

læg mærke til at loddetin kommer i forskelige tykkelser ! Skal du lodde overflade komponenter SMD så er en tynd tråd et must , hvorimod en standard 1 mm tråd er udemærket til alle andre formål. Lad være med at købe blyfrit tin til at starte med ! , det kan drille frygteligt og er noget man senere kan overveje.

Det var ikke lige det jeg ville starte med , men sådan er vi jo forskellige . Jeg ville lige som Max skriver starte med en strømforsyning . En god strømforsyning man selv har bygget er bare det bedste , og tænk på at du især hvis vil arbejde med microprocessore meget ofte skal bruge mere end en strømforsyning , så en fast forsyning til 5 V sammen med en variabel

0 til 24 volt er et must.

Køb sådan et her , lad være at købe det billigste multimeter du kan finde her får du rigtig meget for prisen !

Art Nr 10150002 Det koster 300 S kroner !

Når jeg tænker tilbage på da jeg i 1971 fik min første loddekolbe i fødeslsdagsgave , mand kunne jeg bare dengang have købt et instrument som overstående så havde jeg været den nordlige hemisfæres lykkeligste dreng.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Nej, det kommer an på hvad man skal måle om det er mest formålstjeneligt med et analogt eller en digital instrument.

Dertil kommer så enes personlige smag, nogen kan ikke bruge et digitalinstrument, andre vil kun bruge samme.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Hvis det er ved at være lavvande i batterierne er det muligt, men det er jo så selvforskyldt, ikke lige noget man kan klandre instrumentet.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Hej Michael

Jeg tror du skulle lægge elektronikken på hylden lidt og så lære noget om sex, for det er helt tydeligt at du savner noget erfaring på det område :)

Og det er netop problemet ved det billige jeg har - og af samme grund ikke bruger.

At det ikke har indikering for lav batteristand gør det bare helt uholdbart, man kan jo ikke tage batteriet ud og måle på det når man er i tvivl :-)

--
OV1A Jens

 Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.
Reply to
Jens Petersen

Nix ens hjerne opfatter nemmere at analog ( alså med en viser) end et tal.

Det er kun opfattelsen jeg taler om, !

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Jo, til den lave pris har man råd til et instrument mere til at checke batterier med, hvis ellers batterierne i instrument-2 er OK...

Hvor skal midterbenet af P1 forbindes til? :-)

--
Mvh
Jesper Poulsen