fold back kredsløb

hej

Er der ene, eller flere ;-) herinde der kan fortælle miog hvordan man
konstruere et "fold back" kredsløb til min størmforsyning

/Thomas

Re: fold back kredsløb

Hvad er det for en forsyning og hvorfor fold back ?

Mvh Max

Re: fold back kredsløb
hej Max

Det er en strømforsyning, 12V og 5V, jeg bruger til diverse små projekter.
Jeg vil gerne have sikret den mod kortslutning, og elektronikteknikeren på
min arbejde nævnte, at det kan gøres men et fold back kredsløb, men han
fortalte ikke hvordan, det skulle laves.
/thomas

Re: fold back kredsløb

Jeg syntes ikke at fold back er den rigtige løsning på dit problem,
hvis du bruger din strømforsyning til noget der kræver en lidt
kraftig startstrøm, f.eks. en motor eller en pære, ja så får du det
ikke startet på grund af fold backen. Efter min mening er den
bedste løsning at lave din forsyning kortslutningssikker ved hjælp
af en strømbegrænser. Hvis du laver den med f.eks. 7812 og 7805,
ja så er strømbegrænseren bygget ind i disse, alt det kræver er
bare en rimelig køleplade.