FM sender - selvbyg

Hejsa

Nu har jeg sendt bud efter sådan en FM sender man sætter til f.eks.
mp3-afspilleren, så man kan høre det i bilen. Der står den har en
rækkevidde på ca. 30 meter.

Kan man selv prisbilligt bygge en FM sender der kan række f.eks 100 meter?

Det er så den kan tilsluttes PC'en og netradion så kan høres i hele huset!

//Søren

Re: FM sender - selvbyg

Det kan man da godt, men det er ikke lovligt

Og hos alle naboerne. Du kommer i konflikt med adskillige love, hvis du
laver det stunt.

Re: FM sender - selvbyg

Men det er da lovligt at bruge de dimser man køber!?

//Søren

Re: FM sender - selvbyg

De er godtkendt for at kunne sælges.

Og umiddelbart tror jeg ikke Du har det fornødne målegrej til at sikre
at et selvbyg KUN udsender det, der er lovligt.

Bo //

Re: FM sender - selvbyg

Det kan du ikke tage for givet.

/Hans

Re: FM sender - selvbyg
på 433mhz kan man ihvertfald, men det kan vist ikke modtages på alm fm
radio.

der er regler for hvor mange watt du må sende med uden godkendelse, men
kan ikke huske hvor grænsen er.

/jan

Re: FM sender - selvbyg

Ok - så må jeg hellere holde mig til den bestilte sender. Så håber jeg
den kan dække det meste af huset :-)

Tak for hjælpen.

//Søren

Re: FM sender - selvbyg

Det er ikke lovligt med mindre man har en sendetilladelse i en kategori,
hvor det er lovligt.

Det er ikke ulejligheden værd.

Monter en bedre modtageantenne.
Karsten H. (7870)
Re: FM sender - selvbyg
433mhz kræver ikke sendetilladelse i hele eu.

ret meget radiostyret elektronik til private kører på den frekvens i
forvejen, og skal bygges så de kan håndtere andres signaler.

-Det er måske ikke nemt at sende musik over, men mon ikke det er tilladt
at prøve så længe man holder sig til små afstande.

Hvad skulle forskellen være på om man bygger det selv med en radio
komponent, eller om du køber noget radiostyret pakket i en kasse?
-selve radio delen er godkendt, og 433mhz er tilladt at sende på uden
sendetilladelse i hele eu.

Nogle radiostyret model fly kører over over 433mhz og de rækker noget
længere end 100meter.

/jan

Re: FM sender - selvbyg
Hmm, troede ellers det var tilladt at sende med <5W eller hvad grænsen
nu er på de frekvenser der er sat til rådighed for amatører uden en
tilladelse, og at man kun skulle havde en tilladelse hvis man ville
sende med flere W.

Alt hjemmebyg radio kommunikation kan vel ikke kræve en tilladelse, hvad
med alle dem der bygger robotter, rc fly, biler, både, selv ?

/Jan

Re: FM sender - selvbyg
Fandt vist selv svaret, 433Mhz må ikke bruges til video eller tale,
beklager.

-Men til andre formål må 433Mhz bruges uden speciel tilladelse, sålænge
man holder sig under watt grænsen.

/Jan

Re: FM sender - selvbyg

Men ikke med hjemmebygget udstyr med mindre man har en
amatørsendetilladelse.

Re: FM sender - selvbyg

Har du et link til de regler?
Synes ikke frekvens listen siger at undtagelsen kun gælder færdiglavet
udstyr.

/Jan

Re: FM sender - selvbyg

Hvis man kigger i bekendtgørelsens bilag, der lister de forskellige
frekvensområder, der må anvendes uden tilladelse, så vil man se,
at der henvises til diverse radiogrænseflader.

Disse kan findes på http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno95%025796

I disse opremses hvilke krav, udstyret skal opfylde herunder kravene
til overensstemmelsesvurderinger.

Principielt må man godt bruge hjemmefremstillet udstyr, hvis man får
udfærdiget de nødvendige overensstemmelseserklæringer, men det bliver
nok meget dyrt.

Re: FM sender - selvbyg
On Wed, 11 Apr 2007 16:12:44 +0200, Jan Nielsen

http://itst.dk/static/radioamatoerer/amatoerproevevejl.pdf
Lovgrundlaget er nævnt her.

/Hans

Re: FM sender - selvbyg

Øv, jeg havde ellers forstået det sådan at bare jeg brugte færdiglavede
radio komponenter, kan jeg sende med kort rækkevidde på det overfyldte
433MHz net.

"433,050 - 434,790 MHz: radiogrænseflade nr. 00 032 for laveeffekts
radioanlæg med integreret eller dedikeret antenne beregnet til
telemetri, fjernstyringsformål, alarmering og dataoverførsel i visse
frekvensbånd mellem 6 MHz og 246 GHz"

"Anvendelse af radiofrekvenser i radioanlæg som nævnt i Radiogrænseflade
nr. 00 003, Radiogrænseflade nr. 00 004, Radiogrænseflade nr. 00 006 og
radiogrænseflade nr. 00 032 må ske uden individuel tilladelse til
frekvensanvendelse, jf. bekendtgørelse nr. 1266 af 10. december 2004 om
anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om amatørradioprøver
og kaldesignaler m.v."

/Jan

Re: FM sender - selvbyg

Det må du også gerne, når udstyret opfylder kravene i radiogrænsefladen.

Det er vigtigt at skelne mellem det tilladelsesfri udstyr, som må bruges af
alle og radioamatørernes anvendelse, som kræver en sendetilladelse.

Som radioamatør må man anvende helt anderledes store effekter, men skal
til gengæld overholde en række bestemmelser vedr. det man udsender.
Den sendetilladelse jeg selv har giver f.eks. ret til at sende med op til
1000 watt i området 432 - 438 MHz.

Re: FM sender - selvbyg

Så man må godt bruge en godkendt radio komponent i sit eget kredsløb på
433-434mhz ?

/jan

Re: FM sender - selvbyg

Jeg er ikke inde i hvor grænsen går, men andre kan måske supplere?

Ellers kan IT- og Telestyrelsen helt sikkert besvare spørgsmål
om reglerne.

Re: FM sender - selvbyg
Har sendt en mail, frygtede bare det er sådan noget med svar inden for
1-4år :)

Nå det blev lidt langt væk fra topic.

over and out
/jan