flux

Jeg skal for første gang lodde nogle smd kredse ;-)men hvilken flux
skal jeg som almindelig "hjemmefusker" bruge?
Printet laver jeg selv via "print på den lette måde", så det er
simpelthen kort og godt smd ic'er på rå print..
   Mvh Søren

Re: flux

Hvor fin pitch?

Det meste kan klares med den flux der i forvejen er i loddetinnet.

Re: flux

Når man f.eks. først kommer tin på den ene ø, er flux'et i dette tin
væk, og for at det kan flyde rigtigt, når smd komponenten skal loddes
på, skal der tilføres nyt flux.
Dette er det man kalder reflowlodning

Re: flux

Nej. Hvis det er grovere end 0.65mm lodder man det med en smal
loddespids, og det flus, der er i almindeligt 0.25mm tin er rigeligt.

Nej, reflow soldering er den process, der bruger tinpasta, der trykkes
på loddeøerne, inden komponenterne sættes på. Herefter løber printet
gennem en ovn, der opvarmer til flusmidlet virker, og herefter til den
egentlige loddetemperatur.

Bo //

Re: flux
Ja det er også reflowlodning. Men da man skal have tinnet på ø'en til at
flyde igen, og flux'en er brændt af i tinnet der er kommet på øen, skal
du tilføre nyt flux. Du opvarmer igen. Heraf navnet reflow.
Jeg taler om en manuel lodning.

Re: flux
Kan også være lettere, hvis der er er tin på printet på forhånd..

Så kan en komponent varmes ned i denne tin, selv en mangebenet ic, idet
benene trykkes mod printet med kolben, en for en
Altså uden at kludre med at tilføre mere tin.

Christen

Re: flux

 Det er faktisk denne:
http://www.elektor.com/magazines/2007/may/software-defined-radio.91527.lynkx
jeg overvejer at bygge.
Jeg har adskillige mange tusinder lodninger bag mig men ingen smd lodninger
endnu.
Så nogle videoer på youtube hvor de netop brugte flux, det så sgu meget nemt
ud, meeeeen tror også det var en pro den svingede koblen.
   Mvh Søren

Re: flux

Hvis det bare er de to komponenter, kan du komme forbi mig, så skal jeg
tænde "limpistolen", og kontere dem for dig. Jeg holder til mellem århus
og Horsens,

Bo //

Re: flux

Tak for tilbudet, men jeg befinder mig i ølstykke her på djævleøen (lidt
langt at køre)  ;-)
   Mvh Søren

Re: flux
Så må jeg jo stille mig til rådighed ;-)
Jeg bor netop i Ølstykke

Find mig ved at google på oz1aab

Christen

Re: flux [ SMD lodning ]

Hej Lise

HOW DO I INSTALL THE NEW SMD? THIS IS THE MOST FREQUENTLY ASKED QUESTION:
http://www.chipquik.com/newsletters/cq_new_apr_2005.htm
Citat: "...
SOLDER: Use 63/37 solid core tin lead solder called eutectic alloy. This
means that it becomes molten and solid at the same temperature of 361F
(180C).
FLUX: Use a No Clean Paste Flux that is applied with a syringe and
nozzle tip. The flux is non-conductive, non- corrosive and can easily be
cleaned up with isopropyl alcohol. Use flux generously with all
soldering. This is your key to good solder wetting. Also using a thick
paste flux prevents the flux from running all over the board.
..."

Surface Mount Technology:
http://www.arrl.org/tis/info/surface.html

-