"Fluke", litt psykologi

En kammerat komm innom og bad meg måle spenningen på en AA-selle, og jeg
målte, - med hvert av de 4 instrumentene mine, 1,61V. Et instrument gav
avvik.

Jeg fortalte at det var en gal måte å måle på, der måtte måles med
belastninr, men han avfeidde med fagkunnskap som den om gullbelagde
kabler for HIFI-idioter.

Han hadde laget seg en 230V spenningforsyning til alle brandmelderene
sine, og med et felles 9V bateri, alkalie, som backup for at melderene
skulle fungere selv om strømmen var borte. (+ noe rele ig lysdioder som
glitter og stas.)Han hadde fått det for seg at bateriet var tomt når det
målte 8,4V(?), ubelastet. Bateriet varte som regel i to år.

Hvordan behandler man slike mennesker når man skal tilføre nødvendig
kunnskap uten å ødelegge  selvrespekten?

Og så fra spøk til revolver:

Hvordan sette baterivakt på et bateri som er belastet med nanoampere?
(AVR i sleepmode og så måle 1 sek. i uken. Jeg ser bort fra den.)