Fluke 8022A, Ri?

Fluke 8022A, indre motstand?

Jeg har fått meg måleoppgaver der jeg må ta hensyn til instrumentets indre
motstand.

Kan noen fortelle meg hva indre motstand er for områdene 200mV og 2V?

HM

Re: Fluke 8022A, Ri?

Smid et andet meter på og ohm det.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fluke 8022A, Ri?

Ja, det kan man så ikke.
Du måler jo på et helt kredsløb (chip, kondensator, etc.) som forandrer
sig alt efter hvilken modstand det måler.

/yas

Re: Fluke 8022A, Ri?

Jeg tror du har misforstået noget,det er Flukens indre modstand ved
spændingsmåling og ikke dens egenskaber ved ohmmåling der ønskes oplyst.

Det ohmmålende instrument skulle da gerne måle rigtigt, uanset hvilket
måleområde det arbejder i.

Derimod skal det instrument der måles på, naturligvis fastholdes i det
spændingsområde hvor den indre modstand ønskes oplyst.

Ingen af dem metre jeg har målt på den måde, har givet resultater der
afviger fra mere end tolerancen fra den opgivne indre modstand.

Ouover naturligvids dem der har være defekte(afbrændste delermodstande)

Re: Fluke 8022A, Ri?

Var det et gjennomtenkt forslag? Jeg mener, hvem har mer en et slikt
instrument slik at rådet kan følges?

Jeg, for eksempel! Jeg har faktisk 2 slike instrument, og jeg målte, 10M. I
mangel av noe bedre bruker jeg den verdien og rekalkulerer.

Strømkilden min leverer 62 nA ved 10Meg belastning, og 40 nA ved 4M5
belastning.

HM

Re: Fluke 8022A, Ri?

Ja, det var nemlig til dig ;-)

Jeg gik faktisk ud fra at en mand som dig havde mindst ét multimeter.

Havde spørgsmålet kommet fra en med mindre elektronikerfaring, havde jeg
måske svaret anderledes.

10Mohm er vist også den Ri jeg har set på de fleste digitale multimetre jeg
har målt på.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fluke 8022A, Ri?
Hej Uffe

Eftersom det dyreste ved et multimeter no om dage er et
batteri, ja så ligger der jo også en hel del rundt omkring :)

Mvh Max

Re: Fluke 8022A, Ri?

Så bare fordi jeg her til aften har siddet omgivet af 5 mulitmetre og målt
med 4 samtidigt, er det ikke ensbetydende med at jeg er sær?

Jeps, et fornuftigt meter er til at købe for penge nu til dags, men jeg er
nu svært glad for min gamle Fluke 11.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fluke 8022A, Ri?
Hej Uffe

Ja, jeg har også et Metex digitalt instrument jeg er meget familiær
med, har haft det i mange, mange år. Og mit gamle Fet voltmeter
står også på hylden og samler støv og det gamle sorte bakelit
multimeter står i skabet. Men derudover har jeg vel 10 stk af dem
til mellem 20 og 50 kr. pr. stk. og de bliver fint brugt alle sammen.

Nå ja, mine to rørvoltmetre har jeg foræret væk til nogle der bare
drømte om at eje sådan nogle, et RCA med en kæmpeskala og
et mere almindeligt Heatkit EM-11.

Som jeg siger, jeg har lavet elektronik i 40 år, både som amatør og
proffesionel og 99,99% af de målinger jeg har lavet i den tid kunne
uden problemer været lavet med et 39,95 kr. multimeter fra HN.

Mvh Max

Re: Fluke 8022A, Ri?

Du *er* sær - men skjule det bag en dynge metre, er da et godt forsøg
;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
Re: Fluke 8022A, Ri?

Hvis de andre derude er normale, så er jeg glad som sær :)

Mvh Max

Re: Fluke 8022A, Ri?

samme her - vi sære har det sjovere ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
Re: Fluke 8022A, Ri?

Hvis jeg skal give mit eget besyv med, vil jeg også mene at i begge er sære,
og det er et af de bedste komplimenter jeg kan give nogen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fluke 8022A, Ri?

"Ha, ha hehe ho, de gærne har det godt".
Dere er danske, så dere kjenner kanskje ikke sangen til Jahn Teigen, en av
de særeste norske popartistene gjennom tidene:-)

Tore Wik

Re: Fluke 8022A, Ri?

Sant nok, men de billige instrumentene måler ikke 20M blant annet.

:-)

Re: Fluke 8022A, Ri?

Du kan td måle spenningen på td eit 1,5v batteri
så kopler du td ein 5 eller 10 megaohms motstsand i serie og måler
spenningen på nytt,
så er det berre å bruke ohms lov og rekne ut.
(skulle vere like enkelt som rekneoppgåva :)

Re: Fluke 8022A, Ri?

Lag deg en spenningsdeler av to stykk 10MOhm motstander som kobles mellom
en variabel spenning Vin og jord. Mål så spenning over motstanden som står
mot jord og justér Vin til multimeteret måler 1V.
Ved å regne litt da så finner du indremotstanden til multimeteret ved 1V.
Gjenta for andre spenninger for å se om den varierer.

Funker ikke dette tro?

Ærbødigst,
Lars E.

Site Timeline