FlipFlop komponent

Jeg leder efter en IC der vil skifte output ved hver puls.
Altså når den kortvarigt får strøm på en pin, vil output værdien skifte
til det modsatte af hvad den er.

Så ICen skal havde gnd, vdc+, input, output
hver gang input er høj, skifter output tilstand.
output skal blive på samme output selvom input går lav kort efter impulsen.

Jeg har kigget lidt på forskellige flip flop kredsløb, og det ser ud til
det er en "T flip flop" jeg skal bruge, men umidelbart findes denne ikke
i en færdig ic pakke, er der andre alternativer ?

/Jan

Re: FlipFlop komponent
Hejsa

D-flip-flop fx. 4013, læg !Q (Q-not) tilbage til D-indgangen, og R + S til
minus, og brug clk til styring.

Mvh Hauge

Re: FlipFlop komponent

En 555 er en ganske god flip/flop.

/Carsten

Re: FlipFlop komponent

Kan den kant-trigges?

/Hauge

Re: FlipFlop komponent
Også når det ikke skal være en bestemt frekvens der skal skiftes med,
men det styres fra en mcu ?

/Jan

Re: FlipFlop komponent
Ja, det var en mulighed, den fylder godtnok meget, skal bruge 24stk,
dvs. 12 stk 4013.

Havde håbet på der var en ic ala transistor størrelse der kunne gøre det.

/Jan

Re: FlipFlop komponent
For nu at være rigtig besværlig, skulle det helst være en version der
loddes på den modsatte side end den monteres.

Men ellers ligner den det rigtige, og kun 2pins "spildt" i forhold til
mit brug.

/Jan

Re: FlipFlop komponent
On Sun, 13 May 2007 18:21:07 +0200, Jan Nielsen

1,6x1,6mm ?

http://www.fairchildsemi.com/ds/NC%2FNC7WZ32.pdf

Re: FlipFlop komponent

For nu at være rigtig besværlig, skulle det helst være en version der
loddes på den modsatte side end den monteres.

Men hvordan kommer den til at virke som den skal ?
Ifølge tabellen vil den være high hvis a eller b er det, men kun imens
de er det ?

/Jan

Re: FlipFlop komponent
On Sun, 13 May 2007 22:29:00 +0200, Jan Nielsen

Øh? Altså med ben på, leadet komponent?
Så er vi vist tilbage i 4013 i DIL hus.

http://www.fairchildsemi.com/ds/NC/NC7SZ374.pdf

Re: FlipFlop komponent
Jeps

Ja, det ender nok med den, den spilder bare meget plads, 14pins til
noget der kunne løses på 6 (gnd, vcc, in1, in2, out1, out2).

Alternativt findes 4013 i større versioner, så betyder det måske ikke så
meget, hvis den har til 4 eller 8 forbindelser.

Hele projektet kommer fra at min mcu(picaxe) har for lidt pins, den
driver så en række analoge multiplexors.
Hvilket giver det problem at strøm kun gives til udgangen kort, selvom
den skal holde den status ved at tage strømmen direkte fra supply.

Alternativt skal jeg bruge 2 store mcuer og en bunke transistorer, det
er måske nemmere/bedre.

/Jan

Re: FlipFlop komponent

Hvad med en PAL/PEEL/GAL og hvad man nu ellers kalder dem.

eks. 22V10: http://web.mit.edu/6.115/www/datasheets/GAL22V10.pdf

--
Mvh.

Tomas

Re: FlipFlop komponent

Hmm, hvad gør den, og skal den programmeres eller indeholder den noget
standard kode ?

/Jan

Re: FlipFlop komponent
22V10 gir 10 stk. i en 24 pins pakke, du trenger 3 stk.
16V8 gir 8 i en 20 pins pakke, du trenger 3 stk.

Dersom du har noe junk å bytte i, så får du 3 stk. av meg. Dersom du
også sender programfilen, så programmerer jeg dem også.

HM

Re: FlipFlop komponent
Det lyder godt, men jeg ved ikke hvordan man laver program filen, du
skriver 22V10 giver 10stk, så hvis man blot kan binde hver I til O ville
det være fint, således at en kort HIGH på en I vil skifte status på den
tilsvarende O.
Og at de ved powerup alle er 0.

Har en masse underlige ting/junk, men det kan vi altid tage i privaten,
hvis jeg finder et simpelt program :)

/Jan

Re: FlipFlop komponent

Jeg er ikke sikker på at det blir som du ønsker, men meget nær.
Atmel har et gratisprogram som heter "WinCupl". Det er en tung pakke,
men den er god.

http://www.atmel.com/dyn/general/advanced_search_results.asp?device=1&tools=1&faqs=1&datasheets=1&appNotes=1&userGuides=1&software=1&press=1&articles=1&flyers=1&checkAll=1&checkAllReference=1&target=wincupl

Jeg har slettet min fra disken. Den skapte konflikt med et annet program
som jeg hadde mer bruk for den gang, men jeg har CD-en fremdeles.

Siden det er 15 år siden jeg brukte programmet sist, ser jeg helst at
noen andre skriver programmet, noen som programpakken til daglig. Det er
et enkelt program å skrive.

Dersom vi kan bytte i el lite konverteringsprogram for PC, så tar jeg
gjerne på meg programmeringsoppgaven også :-)

Jeg ser helst at du bruker GAL16V8, eventuellt 4 stk, dem har jeg /nok/
av. Jeg tror jeg har 3 stk GAL22V10, eller er det 2, eller 4? Jeg må se
etter.

Jeg vil også se det som fordelaktig å vurdere om også andre deler av
oppgaven din kan legges inn i eventuellt ledig plass i kretsene.

Du har vel kanskje et skjema å maile meg?

Det blir vi ganske sikkert!
Jeg burde vell benytte anledningen til å bli kvitt mer av det jeg
/aldrig/kommer til å bruke selv.

Stryk "nospam" i adressen.

HM

Re: FlipFlop komponent

Det havde jeg også i tankerne, men bemærk at de små programmerbare-kredse
kun har en enkelt clock-indgang (gælder også 22V10).
Alle flip-flopperne clockes synkront, hvilket ikke er så heldigt i denne
sammenhæng.

Re: FlipFlop komponent

Jeg plejer at bruge skifteregistre som output extendere, 74HC595. Så får du
8 udgange med 3 udgange fra MCU'en. Og de kan 'daisychaines', dvs. man kan
sætte flere efter hinanden, med de samme 3 MCU-ben.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: FlipFlop komponent
Kanon, den kan endda erstatte 2 komponenter (multiplexor og latch delen).
Den må jeg prøve, takker.

/Jan

Site Timeline