Den skal drive et kabel på 5 cm.

Den er i skuffen og den spiller godt.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

Den med skuffen er et godt argument :-)

Bo //

Re: Flere lydkort og en forstærker

Af hvilken årsag har du R7 og R8 ?
-der vil ikke løbe strøm i dem, idet modkoblingen sørger for at
opamp'ens -indgang er 0Volt

Bo //

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Bo

Fordi simulatoren godt kunne lide at de var der.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

:-)

Bo //

Re: Flere lydkort og en forstærker
Bo Bjerre tastede følgende:

Almindeligvis, er det en god ide, med en eller anden forbindelse til
gnd - også selvom det som her, virker unødvendigt.
OP-AMP ens indgange er sædvanligvis meget højimpedansede, og kan lave
integratorer med kapaciteterne og offset strømme, hvis indgangene ikke
kan "komme af med" strømmen.

Jeg undrer mig mere over hvad R15 og R16 laver...

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Flere lydkort og en forstærker

Redder kredsløbet for defekte potentiometre.

Orla Pedersen
Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Birger

Så er printet lave og bestykket, og det virker. Men jeg har lidt problemer
med
noget højfrekvent selvsving. Det forsvinder bare jeg røre R8 eller R10. Kan
man
mon sætte en kondensator over dem ?

Der er en fejl i diagrammet, potentiometeret er 100 kOhm. Potmeteret er
lineær og R8 og R10 gør det lidt logaritmisk.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

Den ER unødvendig, og som Max skrev: simulatoren kan godt lide den. Jeg
har lige haft den sat op i PSpice, og den brokkede sig ikke :-)

Der er fin vej gennem R11 hhv R12, og eftersom + indgangen er på 0V er
der fuld kontrol over forstærkerens DC punkt. Efter at have læst
databladet, kan jeg se at biasstrømmen i forstærkerens indgang er typisk
200nA. Da forstærkeren er AC koblet, ville jeg ikke have skrupler ved at
udelade R9 og R10, og lægge + indgangen til stel. Det vil give en DC
fejl på et par mV. Og C19/C2 og C21/C22 fjerner dette uden problemer.
Forstærkningen er heller ikke ret stor, så det går ikke ud over
udstyringsområdet.

Jeg undrede osse. Fejl i potmeteret skal kortslutte hele banen, hvis der
skal opstå panik. Men de fleste moderne opamps er sikret mod
kortslutning af udgangen. Denne er ingen undtagelse.

Nu hvor vi R ude med "riven", så kan vi osse høste R15 og R16. Jeg ved
ikke om det er et lineært eller logaritmisk potentiometer. Men er det et
lineært, kan jeg godt forstå valget.

Men: jeg er ikke i tvivl om, at det Max har skruet sammen her vil virke
helt efter hensigten. Men mit optimerings-gen blandede sig i
diskussionen :-)

Bo //

Re: Flere lydkort og en forstærker
Bo Bjerre forklarede:
8X
8X

Uden at modsige dine betragtninger, så kan indgangene altså godt kræve
at der sinkes eller sources en nok så lille biasstrøm. Taler her helt
generelt, da jeg ikke umiddelbart kender den aktuelle kreds.
R11/12 kan både sinke og source - men det vil skifte med
ingangssignalet, og OP-AMP'ens behov kan altså ikke nødvendigvis
opfyldes hele tiden. Resultatet er enten en forvrængning af signalet,
eller en opbygning af en DC offset spænding - eller begge dele.
Det kan så godt være, at moderne OP-AMP's har indgangstrin, der kan
håndtere dette. Jeg har lært, at det er fornuftigt, at have en
"afledning" til 0V på indgangene.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Bo

Jeg prøvede lige simulatoren igen, men nu kan jeg ikke finde ud af
hvorfor jeg tilføjede den modstand, idag er den nemlig ligeglad.

Ja, potmeterfejl kan være problematiske. Igår brød et potmeter sammen
(trådviklet 5 turn) i den ene side af min strømforsyning, wiper mistede
forbindelsen til modstandslegemet. Så er det jo et held at strøm-
forsyningen er bygget til at gå i 0V ved den slags fejl.

Det er netop et lineært potmeter og derfor den modstand.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej

Så fik jeg puttet den i kabinet og tilsluttet det hele,
og den virker fortræffelig, lige som det var tænkt.

Tak til alle for input.

Hvor er jeg egentlig glad for denne gruppe, tak.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

Hvordan fremstillede du print ? :-)

Bo //

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Bo

Faktisk som jeg plejer, med strygejernet. Dog prøvede jeg
at lave det dobbeltsidet, men jeg glemte at spejlvende top-
laget og så duede det jo ikke, men forsøget viste at man
godt kan lave grove dobbeltsidede print.

http://www.sandcastle.dk/artikler/PC-Pre-Amp-top.jpg

http://www.sandcastle.dk/artikler/PC-Pre-Amp.jpg

Jeg er ikke kommet igang med fotoprint endnu,
mangler stadigvæk noget viden og materialer.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

- Glæder mig til at høre nærmere, når du prøver det.