Flere lydkort og en forstærker

Af hvilken årsag har du R7 og R8 ?

-der vil ikke løbe strøm i dem, idet modkoblingen sørger for at opamp'ens -indgang er 0Volt

Hej Bo

Den skal drive et kabel på 5 cm.

Den er i skuffen og den spiller godt.

--
Mvh

Hej Bo

Fordi simulatoren godt kunne lide at de var der.

--
Mvh

Den med skuffen er et godt argument :-)

:-)

Almindeligvis, er det en god ide, med en eller anden forbindelse til gnd - også selvom det som her, virker unødvendigt. OP-AMP ens indgange er sædvanligvis meget højimpedansede, og kan lave integratorer med kapaciteterne og offset strømme, hvis indgangene ikke kan "komme af med" strømmen.

Jeg undrer mig mere over hvad R15 og R16 laver...

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Redder kredsløbet for defekte potentiometre.

--
mvh
Orla Pedersen

Hej Birger

Så er printet lave og bestykket, og det virker. Men jeg har lidt problemer med noget højfrekvent selvsving. Det forsvinder bare jeg røre R8 eller R10. Kan man mon sætte en kondensator over dem ?

Der er en fejl i diagrammet, potentiometeret er 100 kOhm. Potmeteret er lineær og R8 og R10 gør det lidt logaritmisk.

--
Mvh

Den ER unødvendig, og som Max skrev: simulatoren kan godt lide den. Jeg har lige haft den sat op i PSpice, og den brokkede sig ikke :-)

Der er fin vej gennem R11 hhv R12, og eftersom + indgangen er på 0V er der fuld kontrol over forstærkerens DC punkt. Efter at have læst databladet, kan jeg se at biasstrømmen i forstærkerens indgang er typisk

200nA. Da forstærkeren er AC koblet, ville jeg ikke have skrupler ved at udelade R9 og R10, og lægge + indgangen til stel. Det vil give en DC fejl på et par mV. Og C19/C2 og C21/C22 fjerner dette uden problemer. Forstærkningen er heller ikke ret stor, så det går ikke ud over udstyringsområdet.

Jeg undrede osse. Fejl i potmeteret skal kortslutte hele banen, hvis der skal opstå panik. Men de fleste moderne opamps er sikret mod kortslutning af udgangen. Denne er ingen undtagelse.

Nu hvor vi R ude med "riven", så kan vi osse høste R15 og R16. Jeg ved ikke om det er et lineært eller logaritmisk potentiometer. Men er det et lineært, kan jeg godt forstå valget.

Men: jeg er ikke i tvivl om, at det Max har skruet sammen her vil virke helt efter hensigten. Men mit optimerings-gen blandede sig i diskussionen :-)

8X
8X

Uden at modsige dine betragtninger, så kan indgangene altså godt kræve at der sinkes eller sources en nok så lille biasstrøm. Taler her helt generelt, da jeg ikke umiddelbart kender den aktuelle kreds. R11/12 kan både sinke og source - men det vil skifte med ingangssignalet, og OP-AMP'ens behov kan altså ikke nødvendigvis opfyldes hele tiden. Resultatet er enten en forvrængning af signalet, eller en opbygning af en DC offset spænding - eller begge dele. Det kan så godt være, at moderne OP-AMP's har indgangstrin, der kan håndtere dette. Jeg har lært, at det er fornuftigt, at have en "afledning" til 0V på indgangene.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Hej Bo

Jeg prøvede lige simulatoren igen, men nu kan jeg ikke finde ud af hvorfor jeg tilføjede den modstand, idag er den nemlig ligeglad.

Ja, potmeterfejl kan være problematiske. Igår brød et potmeter sammen (trådviklet 5 turn) i den ene side af min strømforsyning, wiper mistede forbindelsen til modstandslegemet. Så er det jo et held at strøm- forsyningen er bygget til at gå i 0V ved den slags fejl.

Det er netop et lineært potmeter og derfor den modstand.

--
Mvh

Så fik jeg puttet den i kabinet og tilsluttet det hele, og den virker fortræffelig, lige som det var tænkt.

Tak til alle for input.

Hvor er jeg egentlig glad for denne gruppe, tak.

--
Mvh

Hvordan fremstillede du print ? :-)

Hej Bo

Faktisk som jeg plejer, med strygejernet. Dog prøvede jeg at lave det dobbeltsidet, men jeg glemte at spejlvende top- laget og så duede det jo ikke, men forsøget viste at man godt kan lave grove dobbeltsidede print.

Jeg er ikke kommet igang med fotoprint endnu, mangler stadigvæk noget viden og materialer.

--
Mvh

- Glæder mig til at høre nærmere, når du prøver det.