Flere lydkort og en forstærker

Hej

Hvis man nu har 3 lydkort i sin PC og ønsker at tilslutte deres udgange til 1 forstærker uden at bruge omskifter, hvordan gør man så det korrekt ?

--
Mvh

Max skriver:

Finder en forstærker emd 3 indgange, eller en mixer man kan sætte imellem.

Hej Klaus

Jeg ønsker netop ikke at skulle mikse eller skifte mellem indgangene. Er der noget med at man kan bruge en summer til det ?

--
Mvh

Du bygger en summationsforstærker. Der er mange muligheder (summing amplifier), men den enkle er:

Hej Bo

Det var præcis sådan noget jeg havde håbet på kunne bruges. Jeg går udfra at de tre lydkort ikke har noget imod at kunne se hinanden da det kommer til at foregå gennem modstandene R1 og R2.

--
Mvh

Det kan så ikke udelukkes, derfor har man mixere. Det skal forstås således at de ikke nødvendigvis vil ødelægge noget, men en vis form for forstyrelse kan ikke udelukkes.

Du kan jo bare stille mixeren en gang for alle når du sætter den til og så ellers glemme den, du kan jo så udbalancerer en evt. forskel i styrke mellem de forskellige lydkort.

Men prøv, hvis et lydkort ændre sig mærkbart i forhold til når det er alene om det, ja så er der bud efter mixeren.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Hans Kjaergaard kom med denne ide:

Hvordan tror du de blander signalerne i en mixer? Forskellen er, at der i mixeren almindeligvis er volumen og tonereguleringer. Hvis der ikke er brug for det, er en mixer at skyde langt over målet.

Indgangene vil ikke forstyrre hinanden, hvis indgangimpedansen er stor nok. Et alternativ kunne være at bruge den inverterende udgave af summationsforstærkeren. Der generer signalerne ikke hinanden.

eller brug google - der er ret mange artikler om emnet.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Hej Birger

Også min tanke. Men nu prøver jeg lige at lave sådan en her, så må jeg se om den kan opfylde mine krav.

Mvh

Max forklarede den 29-05-2010:

Det ser umiddelbart fornuftigt ud.

Jeg kender ikke kredsen, men da den er dobbelt, ville jeg bruge de samme enheder i samme kanal (byt om på IC3b og IC4a). Det reducerer risikoen for overhøring mellem kanalerne.

Jeg ville måske også gå op til 47K i indgangene, og for at holde niveau fra Linein til Lineout, skal der også noget forstærkning i første trin til. Niveauet på C1 og C2, vil kun være 1/3 af indgangniveauet (hvis der er sluttet noget til stikkene), så første trin skal forstærke 3 gange, for at give samme output. (Det er ulempen ved den ikke inverterende version. Den inverterende version har principielt GND på op-amp indgangen, så der bliver input ikke dæmpet.)

Der kan være en risiko ved, at de tre ingange kobles DC mæssigt sammen, så der bør nok være en kondensator på hver af ingangene - hvilet vil gøre C1 og C2 overflødige.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Hej Birger

Nu er NE5532 en dual opamp der er bygget til audio, så overhøringen i den er ikke værd at tale om. Så det design bliver ikke ændret.

Lineout bruges til at fodre en hovedtelefonforstærker med, og den har masser af gain, så det bliver ikke noget problem.

Den løsning vil jeg indføre i kredsløbet, god ide.

Tak for indspark.

--
Mvh

Nej, de kan i princippet ikke ses af hinanden, idet der i modkoblingspunktet er nul volt.

En ikke inverterende har vist ikke 0V på indgangene. Men det har den inverterende udgave...

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

jo, det har du helt ret i. og det overså jeg. Du får lige det diagram, jeg menet at have henvist til:

Hej Bo

Du henviste i første omgang til dette diagram

Hvilket et skal jeg bruge og hvad skal modstandsværdierne være ?

Og kan jeg med nogen af dem undvære indgangskondensatorene ?

--
Mvh

Efter mange tanker skrev Max:

Du kan ikke undvære kondensatorerne, med mindre du er 100% sikkker på, at du aldrig slutter noget til, der kan have DC på udgangen.

Modstandene R1-R3 er indgangsimpedans - 10K-47K, er passende. R4 bestemmer forstærkning. Du arbejder med line signaler, 1X er passende, så den skal være mage til de andre.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Hej Birger

Nej, det er jo forståeligt, tanketorsk fra min side.

Jeg prøver at tegne lidt og sender et link til diagrammet.

--
Mvh

Man q jo overveje at lade forstærker være forstærker med alt hvad det giver af CD offset, og så skille det fra på udgangen med en kondensator ??

Tænkte nu mere på udgangene af de tilsluttede enheder. Er der forskelligt DC niveau, vil de afgjort ikke bryde sig om hinanden. Selv om de er beskyttet af ingangsmodstandene, er det kke givet de kan håndtere det. Det kommer vel an på hvordan de er bygget.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Hej

Så prøver jeg at lave denne udgave

Mvh

Uden at jeg har gravet databladet for NE5532 frem, så tænk over at LineOut IKKE skal drive større kapaciteter (=lange skærmkabler)

btw: hvorfor lige NE5532?