Flere lydkort og en forstærker

Hvis man nu har 3 lydkort i sin PC og ønsker at tilslutte
deres udgange til 1 forstærker uden at bruge omskifter,
hvordan gør man så det korrekt ?

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

Finder en forstærker emd 3 indgange, eller en mixer man kan sætte
imellem.

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Klaus

Jeg ønsker netop ikke at skulle mikse eller skifte mellem
indgangene. Er der noget med at man kan bruge en
summer til det ?

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

Du bygger en summationsforstærker. Der er mange muligheder (summing
amplifier), men den enkle er:
http://masteringelectronicsdesign.com/wp-content/uploads/2009/06/summing_amplifier1.png

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Bo

Det var præcis sådan noget jeg havde håbet på kunne bruges.
Jeg går udfra at de tre lydkort ikke har noget imod at kunne
se hinanden da det kommer til at foregå gennem modstandene
R1 og R2.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker
On Fri, 28 May 2010 23:21:22 +0200, "Max"

Det kan så ikke udelukkes, derfor har man mixere.
Det skal forstås således at de ikke nødvendigvis vil ødelægge noget,
men en vis form for forstyrelse kan ikke udelukkes.

Du kan jo bare stille mixeren en gang for alle når du sætter den til
og så ellers glemme den, du kan jo så udbalancerer en evt. forskel i
styrke mellem de forskellige lydkort.

Men prøv, hvis et lydkort ændre sig mærkbart i forhold til når det er
alene om det, ja så er der bud efter mixeren.

/Hans

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hans Kjaergaard kom med denne ide:

Hvordan tror du de blander signalerne i en mixer?
Forskellen er, at der i mixeren almindeligvis er volumen og
tonereguleringer. Hvis der ikke er brug for det, er en mixer at skyde
langt over målet.

Indgangene vil ikke forstyrre hinanden, hvis indgangimpedansen er stor
nok.
Et alternativ kunne være at bruge den inverterende udgave af
summationsforstærkeren. Der generer signalerne ikke hinanden.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/opampvar5.html
eller brug google - der er ret mange artikler om emnet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Birger

Også min tanke. Men nu prøver jeg lige at lave sådan en her,
så må jeg se om den kan opfylde mine krav.

http://www.sandcastle.dk/artikler/Pre-Amp-PC.pdf

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker
Max forklarede den 29-05-2010:

Det ser umiddelbart fornuftigt ud.

Jeg kender ikke kredsen, men da den er dobbelt, ville jeg bruge de
samme enheder i samme kanal (byt om på IC3b og IC4a). Det reducerer
risikoen for overhøring mellem kanalerne.

Jeg ville måske også gå op til 47K i indgangene, og for at holde niveau
fra Linein til Lineout, skal der også noget forstærkning i første trin
til. Niveauet på C1 og C2, vil kun være 1/3 af indgangniveauet (hvis
der er sluttet noget til stikkene), så første trin skal forstærke 3
gange, for at give samme output.
(Det er ulempen ved den ikke inverterende version. Den inverterende
version har principielt GND på op-amp indgangen, så der bliver input
ikke dæmpet.)

Der kan være en risiko ved, at de tre ingange kobles DC mæssigt sammen,
så der bør nok være en kondensator på hver af ingangene - hvilet vil
gøre C1 og C2 overflødige.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Birger

Nu er NE5532 en dual opamp der er bygget til audio, så overhøringen
i den er ikke værd at tale om. Så det design bliver ikke ændret.

Lineout bruges til at fodre en hovedtelefonforstærker med, og den
har masser af gain, så det bliver ikke noget problem.

Den løsning vil jeg indføre i kredsløbet, god ide.

Tak for indspark.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

Nej, de kan i princippet ikke ses af hinanden, idet der i
modkoblingspunktet er nul volt.

Bo //

Re: Flere lydkort og en forstærker
Bo Bjerre forklarede den 30-05-2010:

En ikke inverterende har vist ikke 0V på indgangene. Men det har den
inverterende udgave...

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Flere lydkort og en forstærker

jo, det har du helt ret i. og det overså jeg. Du får lige det diagram,
jeg menet at have henvist til:
http://physics.usask.ca/~angie/ep316/lab7/summing_amp0001.jpg

Bo //

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Bo

Du henviste i første omgang til dette diagram

http://masteringelectronicsdesign.com/wp-content/uploads/2009/06/summing_amplifier1.png

Hvilket et skal jeg bruge og hvad skal modstandsværdierne være ?

Og kan jeg med nogen af dem undvære indgangskondensatorene ?

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker
http://masteringelectronicsdesign.com/wp-content/uploads/2009/06/summing_amplifier1.png

Du kan ikke undvære kondensatorerne, med mindre du er 100% sikkker på,
at du aldrig slutter noget til, der kan have DC på udgangen.

Modstandene R1-R3 er indgangsimpedans - 10K-47K, er passende.
R4 bestemmer forstærkning. Du arbejder med line signaler, 1X er
passende, så den skal være mage til de andre.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej Birger

Nej, det er jo forståeligt, tanketorsk fra min side.

Jeg prøver at tegne lidt og sender et link til diagrammet.

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker
http://masteringelectronicsdesign.com/wp-content/uploads/2009/06/summing_amplifier1.png

Man q jo overveje at lade forstærker være forstærker med alt hvad det
giver af CD offset, og så skille det fra på udgangen med en kondensator ??

Bo //

Re: Flere lydkort og en forstærker
Bo Bjerre formulerede søndag:
http://masteringelectronicsdesign.com/wp-content/uploads/2009/06/summing_amplifier1.png

Tænkte nu mere på udgangene af de tilsluttede enheder. Er der
forskelligt DC niveau, vil de afgjort ikke bryde sig om hinanden. Selv
om de er beskyttet af ingangsmodstandene, er det kke givet de kan
håndtere det. Det kommer vel an på hvordan de er bygget.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Flere lydkort og en forstærker
Hej

Så prøver jeg at lave denne udgave

http://www.sandcastle.dk/artikler/Pre-Amp-PC.pdf

Max

Re: Flere lydkort og en forstærker

Uden at jeg har gravet databladet for NE5532 frem, så tænk over at
LineOut IKKE skal drive større kapaciteter (=lange skærmkabler)

btw: hvorfor lige NE5532?