Flere forstærkere, et sæt højttalere

Jeg er den lykkelige ejer af et par fine gamle effektforstærkere, som jeg
spiller på af og til. Normalt bruger jeg min surroundforstærker, der er
sluttet til tv og dvd. Kunne man forestille sig, at koble et sæt højttalere
til begge forstærkere, sådan at jeg ikke behøver at flytte kablerne hver
gang jeg vil høre på den anden forstærker? På den måde, at jeg selvfølgelig
husker at slukke for den jeg ikke bruger osv...eller vil der ske ting med
den anden forstærker?

Mvh
Linde

Re: Flere forstærkere, et sæt højtt alere
Jeg bruger en boks kaldet BT32 som kan købes her:
http://tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=7&emne=produkt&gruppenr40 %

Det er sådan set bare en kasse med en masse skrueterminaler og to
stærkstrømsomskiftere, samt en 100 ohms modstand hen over hver
indgangskanal, for at undgå at forstærkeren arbejder ubelastet.

Re: Flere forstærkere, et sæt højtt alere

Øhh?

Jesper Poulsen

Re: Flere forstærkere, et sæt højtt alere
Rørforstærkere er ikke glad for at køre i ubelastet tilstand...så laver
man det trick....mens halvledere baserede er ligeglade...de elsker dog
ikke at blive kortsluttede....det var den meget generelle
formulering....uden de tusinde forbehold.....

Re: Flere forstærkere, et sæt højtt alere

Udgangstrafoerne er ikke glad for open loop, det er det du mener, ikk'?

Og derfor mit "øhh".

Jesper Poulsen

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

180 graders problemt ;)

--
Jan_stevns

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

I mine unge dage ville jeg gerne have et fjernsyn koblet til mine højtalere
fra anlægget.
Jeg viste jo godt det var noget gris, men jeg bprøvede lige så forsigtigt
bare at smide dem sammen. Altså parallel koble de to forstærkere fra TV og
anlæg.
Af en eller anden grund gik det faktisk godt...det kørte da et par måneder
uden at noget brændte af.
det skal så siges at det var et TV der var på vej til skrot, og et gammelt
konfirmationsanlæg, så jeg løb ikke den store risiko, og lydkvaliteten var i
øvrigt så ringe at jeg ikke ville kunne høre en forringelse...

mvh
Kåre

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

Det er en dødssynd at sammenkoble 2 udgange direkte sammen. Den ene vil
generere energi over i den anden.
Hvorimod 2 indgange er helt OK.

Børge

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

Jeg ved det jeg ved det...
Jeg havde også prøvet at skitsere opstillingen på et stykke papir, og det så
ikke godt ud.
Alligevel prøvede jeg, og det gik godt. Faktisk spillede det i flere måneder
uden problemer og uden at noget brændte af.

mvh
Kåre

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

Præcis!
Desuden er det halvfarligt, da en del fjernsyn har live på chassiset.
Kender en som skilte sit fjernsyn ad, og fandt lydsignalet et sted i det og
trak en ledning over til en line in på anlægget, da han ville optage fra
fjernsynet på båndoptageren i sit anlæg, der gik seriøst overgang i det, du
kunne få stød over alt på anlægget, helt ud til højttalerledningerne /-0

/Tom

Re: Flere forstærkere, et sæt højtt alere
Hej!

Det gælder da vist ikke længere. Idag er alle tv isolerede fra primærsiden da de
er opbygget med SMPS trafo.

I gamle dage (før min tid ;o)) kunne der være fase på chassiet hvilketr var pænt
upraktisk. Især når teknikeren liiige skulle vippe printet - auch :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Flere forstærkere, et sæt højtt alere
Idag er TV heldigvis køb og smid i storskrald varer :) Så teknikerne ser
ikke så mange farlige TV mere.... jo fladskærme uden farlig højspænding
og live på stel :) Generelt tror jeg elektronikreparatører skal vænne
sig til at få meget lidt at lave....ingen gider betale op til 2/3 af
værdien af en vare for en reparation....Der hvor værkstederne stadig
scorer kassen er på forsikringsreparationer og reklamationssager.....men
som varerne falder i pris bliver der færre og færre der i fremtiden vil
bruge penge på forsikringer.....Her taler jeg om konsumelektronikken.
High end produkter vil altid være dyre nok i indkøb til at reparation
kan betale sig.....

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

Af samme årsag fik KinoVox fremstillet nogle linietrafo's til indbygning, så
man netop uden fare og risiko for liv og lemmer lunn tappe lydb fra TV til
båndmaskiner og forstærkere.

Det var i de gamle mono-dage, hvor gamle TV var lavet som
universalapparater, så de kunne tilsluttes både til DC og AC. Det sidste
muliggjorde ren og uforfalsket fase på chassis.

Karsten H. (7870)
Re: Flere forstærkere , et sæt højttalere

Hvad er der galt med en omskifter ?

Evt bygget med et relæ der trækkes, når den ene forstærker tændes ?

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

Det bliver nok en form for omskifter, så. Jeg ville dog lige høre om det
kunne lade sig gøre uden, da jeg stod og skulle bruge det i aftes.

Men takker for input alligevel!

Mvh
Linde

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

Du monterer et par relæer. Du sætter dem til at trække, når du tænder den
anden forstærker og dermed flytter forbindelsen over til den anden
forstærker.

Karsten H. (7870)
Re: Flere forstærkere, et sæt højtt alere

Okay, altså mener du at relæets spole kan forsynes (evt gennem nogle
modstande, dioder osv) direkte med forstærkerens output til højttalerne?

Re: Flere forstærkere, et sæt højtt alere

Det tror jeg ikke, relæet skal forsynes fra forstærkerens interne
forsyning, eller evt. via en elspareskinne...

Re: Flere forstærkere, et sæt højttalere

Nej. Jeg mener, når du tænder forstærker 2 på lysnettet, lader du et 230 V~
endten skulle den anden forstærker helt eller lade relæet bryde højttalerne
fra forstærker 1 og koble dem til forstærker 2, Når denne så slukkes og
dermed frelæet går i hvilestilling, kobles højttalerne tilbage til
forstærker 1.

Det forudsætter en udvendig afbryder, der tænder forstærker 2 og relæet. Der
er i øvrigt en del forstærkere, der har et ekstra 230 V~stikdåse bag på
forstærkeren til at tænde andre enheder samtidig med. Den kunne med fordel
anvendes til at trække relæet samtidig med.

Karsten H. (7870)