Flashanlæg modificering

Jeg har et flashanlæg med 4 lampehoveder - mit problem består i at disse
afgiver så meget lys på mindste niveau at mine billeder med digital kamera
bliver meget belyste. Det er ikke muligt at lave en mere svag belysning v.
f.eks portrætter..... der er fuld skrue på....lidt træls.

Det hænger sammen med de nye digitale spejlreflekskameraer har en cmos chip
som kun er på 2/3 størrelse af det normale filmplan - derfor har man
problemer med disse gamle analoge flashanlæg.

så mit spørgsmål er :

Kan man på nogen måde ændre på disse - (iøvrigt er der tale om Elinchrom 250
og 500 flashhoveder) - sådan at de spænder over 5-6 blændetrin fremfor de 3
den har i dag. Der sidder jo både modstand og lytter i disse - har ikke en
klaphat forstand på det elektroniske.

Men er der en kyndig person som ved hvordan man kan gøre det - og som også
vil gøre det. Vil godt betale en fair skilling.

Du må gerne kontakte mig på 86128488 eller 61796505

Altså i den korte version - Kan du få min flashhoveder til at spænde over en
større område af lys - de skal fortsat kunne gå op på deres max udladning -
men kunne gå langt længere ned end nu !

Tak på forhånd
Claus Stensgaard

Re: Flashanlæg modificering

Hvad med et gråfilter på kameraet, så kan du sagtens redde nogle blændetrin.
Du har selvfølgelig kameraet på manual med lavest ISO trin, mindste blænde
og hurtigste lukkertid (med flash), som du kan?

Hvorfor skulle et digital kamera forøvrigt være dårlige end et filmkamera
med flash? Du har samme følsomshedsindstillinger og samme område. Er det det
større følsomhed for overbelysning der driller dig?

Re: Flashanlæg modificering
Hej Tak for svar, men det er et almindelig kendt problem indenfor den
verden. Netop fordi CMOS-billedeplanet er 2/3 størrelse af 24x36
billedeplanet.

Derfor har stort set alle flashanlæg fabrikanter i dag lampehoveder der
spænder over 5-6 blændetrin (nogle endda helt op på 7) - hvor de gamle lå
mellem 2-3.

Nej det er ikke overbelysning der driller - og jeg måler mit lys hver gang
med flashmeter. Og jeg kører KUN manuelt :-) Like to be in control of things
:-)

Et gråfilter - ikke lige den løsning jeg ønsker.

kamera
v.
blændetrin.
det

Re: Flashanlæg modificering

Hvorfor blænder du ikke bare ned?

--
Vh. Peter Andersen

Re: Flashanlæg modificering
Du må gerne kontakte mig på 86128488 eller 61796505
en
udladning -

Du kan muligvis udskifte den kondensator der indeholder energien til blitz
røret til en mindre, eller montere en lille modstand i serie med anoden på
røret.
"PS Modstanden skal kunne klare en temelig stor strøm"

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Har du overvejet at bruge "hvide paraplyer" (der godt kan være grå hvis
lyset skal dæmpes og det behøver ikke at være paraplyer, et stykke stof,
pap eller til nød papir kan bruges) ?
"Paraplyer" giver et meget blødere lys og det kan være en fordel til
portrætter (evt. med en enkelt sidemonteret spotformet blitz til at give
"plastique").

Det er vel lysfølsomheden frem for den mindre størrelse der giver
problemet ;)
Ellers ville CCD'er være mere lysfølsomme jo mindre de var og det er
desværre ikke tilfældet.

Har de eksponeringsautomatik eller er det faste blændetrin ?
Ved automatik er det spørgsmålet om elektronikken kan håndtere en
kortere udladningstid.
Er det faste trin uden automatik er det sikkert blot et spørgsmål om at
vælge passende modstande eller noget i den stil og en kontakt med flere
trin (svært at være præcis når man ikke kender hverken blitzen eller
dens kredsløb).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har skam softboxe, paraplyer og alt det andet skrammel, men jeg vader
stadig i lys. De nye flashanlæg spænder over 5-6 blændetrins lysmængde (eks
ved seks blændetrin (5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32) hvor mine udleder 3
blændetrin variabel - samt pilotlys.

Jeg kan ikke gennemskue teknisk om det kan lade sig gøre, for pilotlyset og
flashlyset skal matche hinanden, inden jeg slukker for pilot (for at tage
billedet)

Tak for hjælpen indtil nu !

Claus