Flagermusedetektor

Att. Ulrik Smed

Jeg har også for nogle år siden lavet en flagermusedetektor.

Det er dog et noget andet princip - en digital neddeling til at polaritetsstyre
en synkron ensretning af mikrofonsignalet.

Det virker faktisk ganske godt, men jeg vil gerne have fat i et par bedre
mikrofoner til projektet, end de 40 Khz ultralydstrensducer modtagere jeg bruger
nu.

PS.: Der er sjovt at så mange dagligdags ting, har lyd langt over det normalt
hørbare område ;-)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Flagermusedetektor
hørbare,
den
med
den

DET lyder sjovt! Kan ikke lige helt gennemskue funktionen ud fra
den beskrivelse, men er det egentlig ikke lidt det samme
grundprincip, altså at man får nogle subharmoniske toner frem ved
at blande to høje toner? Min blander som ganger to signaler med
hinanden er jo faktisk også en 'programmerbar' fasevender, hvor
det ene signal kan fasevende det andet. En slags analog exor
gate.

par
ultralydstrensducer

Jeg bruger en af de små elektretmikrofoner. Tror den stammer fra
en gammel kasettebåndoptager. Jeg har nogle forskellige slags jeg
sammenlignede, og den her var langt bedre til ultralyd end de
andre, det er en Sony, med tre huller, istedet for ét. Jeg har
også et sæt af de ultralydsdimser fra en gammel B&O
fjernbetjening og modtager, men dem fik jeg ikke så gode
resultater med.

over det

Jeps, man kan få en knappenål til at lyde som en kirkeklokke! :-)
Og små skiver, f.eks. spændeskiver eller lignende, som bare siger
'klik' når de falder på et bord, de klinger i virkeligheden
ganske flot, som en stor mønt, kan man pludselig høre. Og mine
fårekyllinger spiller med ultralyd har jeg også opdaget, det
lyder som klapsalver, LOL! Det er en vildt sjov lille
konstruktion!  :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Flagermusedetektor
Hej Ulrik

Var det muligt at få diagrammet at se ?

Et sjovt emne det her, og det er åbenbart populært, utrolig så mange
hits man får på en søgning med "bat detector"

Mvh Max

Re: Flagermusedetektor
med
den

Har lige håndtegnet en hurtig skitse her, der viser princippet i
blanderen:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/blander.bmp
Det er 'hjertet' i konstruktionen. Resten er RC generatoren, en
mikrofonforstærker, et lavpasfilter og et lille udgangstrin. Jeg
har ikke et komplet diagram, men kan da lige lave et i Orcad, så
ser det osse lidt bedre ud!  ;-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Flagermusedetektor

Det er ikke samme princip, din version trækker en frekevens fra
indgangssignalet, og jeg deler indgangsfrekvensen med et antal gange - men
bibeholder også det meste af amplitude informationen.

At en analog multiplyer så har visse egenskaber til fælles med synkron
ensretning er en helt anden sag.

Jeg har tegnet et blokdiagram af min detektor:
http://hiker.dk/elektronik/bat_det_block.gif

Jeg har nogle electret mikrofoner type EM-100T fra Primo Company LTD (Ø10 x 5
mm), men mener ikke at jeg fik ret god funktion af dem :-(

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Flagermusedetektor

gange
synkron

Ok, ser interessant ud! Og i stereo, så man kan retningsbestemme!
:-)  Men det må da lyde højst ejendommeligt hvis man lytter til
komplekse signaler med flere frekvenser på en gang. Jeg kan godt
se det er smart så længe der kun er én rimelig ren tone, men at
neddele et mere 'rodet' signal må da blive lidt underligt.  :-)
Men det giver nok den fordel at du kan høre et bredere område af
ultralyd uden videre, på min skal man 'finde stationen' på
lokaloscillatoren.

Company LTD
:-(

Pudsigt, jeg bruger lige netop den type på mit arbejde. Den har
da ellers en pæn følsomhed ved 20KHz, men den slags kapsler
falder åbenbart tit stejlt efter 20K, øv. Datablad her:
http://www.primomic.de/products/EM100-100T/spec1.html

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Flagermusedetektor
Hej Ove

normalt

Det får en til at tænke på at den lydverden en hund f.eks. oplever må
afvige temlig meget fra den vi kender.