Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB

Jeg sidder og piller med et printdesign, som egentligt skulle have været
dobbeltsidet, men jeg synes det kunne være ret fint at skohorne hele
molevitten på et enkeltsidet istedet, og det er næsten lykkedes 100%.

For at komme hertil har jeg ofret stelplanet på konstruktionen, men da jeg
har det hele indkapslet i en stellet alubox og der blot er 4mm mellem
kassens bund og printet, så blev jeg enig med mig selv om at det måtte gøre
det ud for stelplan. Konstruktionen har vist sig at kunne køre helt uden
indkapsling, uden det har givet problemer, så denne side af sagen skulle
være ok.

Jeg kommer ind på printet med 6 signaler, der smutter i en ADC på en
mikroprocessor. Støjfilteret på hver af disse indgange sidder klods op af
processoren.

Da jeg lige præcist skal bruge den plads som disse 6baner løber på, vil jeg
føre disse 6 signalbaner med et fladkabel, ala HD kabel, dog krafigere.
Dette medfører at jeg får et fladkabel til at løbe over ca. 7cm på
loddesiden af printet. Dette kabel bærer udelukkende analoge signaler uden
de store variationer i spændingen. Disse signaler er alle koblet til stel
via 0,22uf el. 1uf kondensatorer.

På den anden side af printet, lige over hvor mit fladkabel kommer til at
løbe sidder der et en FET og en flybacktransistor, der henholdsvist driver
en elektrisk dyse, og "æder" flybacken når denne slukkes igen. Frekvensen
varierer fra 0-300hz, worst case.

Er jeg i fuld færd med at løbe panden i en mur på denne måde?
Jeg kunne forestille mig at støj genereret af FETen og flybacktransistoren
kunne komme i tanke om at blande sig med signalet til ADC, men forestiller
mig at 0,22uf/1uf kan dæmpe dette.

Nogen der har nogle kommentarer jeg kunne lære lidt af, inden jeg bruger
"learning-by-doing" metoden?

Mvh
Henrik

Re: Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB

[cut]
jeg

Uden at have set schematic el. PCB, vil jeg mene at du ingen problemer har
her, idet det lyder som om at du switcher din FET "pænt", dvs. med hurtige
ikke for kraftige flanker, og iøvrigt relativt langsomt.  Jeg ville, hvis
jeg var dig, sørge for at micropressoren synkroniserer mht. til din FET,
især da det er så langsom swithing der bruges. Dvs. sørg for at sample lige
efter en nedadgående flanke på din FET driver. Så ungår du jo alt der kunne
være af koblinger mellem ADC indgange og din FET.

mvh. Casper

Re: Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB
Hej Henrik,

Går det galt (og det kunne jeg forestille mig) kan du prøve at skærme
fladkablet.
Køb en dåse cola, tøm den og skær den op (herligt jernfolie til afskærmning
og lidt til ganen i samme hug :)
           _________________
        __|ooo fladkabel ooo|__ Jernfolie
Lodning *---------------------* lodning
            Kabinet

--
Venlig hilsen,
Søren

afskærmning

Hmm, er det ikke alu dåser?

MVH Cp

Re: Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB

Det troede jeg også, men de kan hænge på en magnet ...
--
Leonard
http://lam.dk/casemod

Re: Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB
Hej Claus,

Kun lågpladen... Hvis det er alu du skal bruge er det Faxe Kondi o.l. du
skal gå efter (gode til "shims" ved tilpasning af "håndtag" o.l. der skal
sidde på fx. et MC-styr).

--
Venlig hilsen,
Søren

Ud fra beskrivelsen vil jeg gætte på nul problemer.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB

gøre

Jeg forstår ikke helt: du bruger en masse tid på at undgå stelplan på
printet, og bagefter bruger du en masse tid på at reparere på en halv
løsning.
Hvorfor ikke lave et almindeligt 2-lagsprint. Det koster jo ikke så meget
mere, og det giver en signalteknisk god løsning.

Bo //

Re: Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB

Det er fordi de forhåndenværende søms princip hersker.

Jeg kører printet direkte på en ombygget plotter, og er derfor afskåret fra
2lagsprint(hvis det ikke skal være meget bøvlet at justere til), og det er
pt kun på forsøgsbasis. Jeg er ikke prof. i denne branche, men bruger
elektronikken som en fin og sjov hobby, og prøver at lære mest muligt ud fra
det det nu må koste, dvs så lidt som muligt. SU dikterer lidt endnu.

Men, jeg er da enig i at 2lagsprintet kunne bliver meget snildere, og også
meget hurtigere at samle, men jeg kan faktisk få kvaliteten på det færdige
print presset ret højt op, set med hjemmefuskerøjne, og det er der en vis
tilfredsstillelse i, omend timeforbruget er astronomiskt.

Mvh
Henrik

Re: Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB
Hej Henrik

Du behøves jo ikke at undvære stelplanet fordi du kun arbejder på den
ene side af printet, jeg laver en del print hvor jeg bruger to-sidet print,
men kun ætser den ene side, den anden dækker jeg af med noget
pakketape under ætsningen, og når så printet er boret, ja så bore
jeg fri de steder hvor komponenterne ikke skal loddes på begge sider
til stel. Du kan se resultatet på de to billeder af samme print her

http://www.sandcastle.dk/pages/VLF-RX.htm

http://www.sandcastle.dk/pages/VLF-RX-1.htm

Mvh Max

Re: Fladkabel brugt som "den dobbelte side" på PCB

fra
fra

Se det er et godt argument, som jeg støtter 100%

Jeg kender det. Stort tidsforbrug, og en personlig tilfredshed ud over det
normale, når man rammer den høje kvalitet. Jeg ætser ikke selv print, da jeg
er prof udvikler, men jeg ætser lidt meget små emner i 0.2mm nysølv og
messing, hovedsagelit til modeltog.