Fjernstyring af ubåd ?

Hej!

Jeg har lige et par spg jeg håber i kan svare på.

Jeg har længe gået med tanken om at bygge en lille ubåd
da jeg har et par små ccd kameraer og dvrs R/c grej liggende,
men hvordan kan jeg styre den ?

Jeg har en 27mhz sender til modelfly, og fik så denne idé om at
skrue antennen af og montere fx et PL stik på senderen, herpå
skruer jeg så fx 50meter coax kabel der går ned til ubåden.

Vil modtageren kunne høre senderen nede i båden, eller
skal den gamle antenne også med ned ( på enden af kablet) ?

Hvis det kan lade sig gøre, er det så også muligt at køre et
videosignal retur gennem det samme kabel ?

Mvh
Kaj K Thomsen

Re: Fjernstyring af ubåd ?

Ja, men du skal nok dæmpe senderen.

Det kan man godt men du skal bruge et filter i begge ænder af kablet for at
det virker

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ok, tror du det er nok med at sætte en modstand på kollektoren
på transistoren ?

Her hoppede kæden af, kan du forklare lidt om hvordan det skal laves ?

Mvh
Kaj

Re: Fjernstyring af ubåd ?

Jeg ville nok helt fjerne PA. transistoren og så nøjes  med driver trinnet.

Video signalet bruger frekvensområdet fra DC til ca. 5MHz og din
fjernbetjening bruger 27,xxx MHz. så det filter du skal bruge skal sørge for
at de 27 MHz ikke slipper med dit videosignal til monitoren.
Du skal bruge et lavpass filter til video og et højpass til fjernstyring, en
passende frekvens kunne være et 10-20 MHz for begge filtre.

Filteret kan sikkert laves så det er ens i begge ænder af kablet.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Her er et oplæg til et filter:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/video27.html

Du skal bruge et filter af denne type i hver ende af kablet.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

"15kw"

Det er afprøvet, og det virker glimragende gennem 20m kabel.
Der er ihvertfald billede igennem, nu mangler der "kun" at afprøve
det under vand :-)

Mange tak fordi du ville hjælpe.

Mvh
Kaj K Thomsen

Re: Fjernstyring af ubåd ?

Hvor langt ned har du tænkt dig at den skal kunne dykke ?
du kan sende mindst 2 meter ned under vandet med 40MHz og 100mW (det
lovlige).
Jeg har aldrig haft problemer med min model ubåd.

Jacob

Re: Fjernstyring af ubåd ?
Hej!

"Jacob" skrev

Jeg ved det ikke helt endnu, men måske15-20 meter.
Det er stadig kun en idé jeg tumler med, jeg har tidligere haft det ene
af kameraerne i enden af en 4 m lang stang og så kigget på hvad der
foregår i en lille sø der ligger herude.
Men det ville være sjovere hvis kameraet sad i noget jeg kunne manøvrere
rundt med dernede.

Derfor tænke jeg på det med en gammel sender, da jeg har lidt forskellige
fartregulatorer, gyroer, batterier og en bunke servoer liggende
som måske kan bruges.
Og en ven er også intereseret i det da han vil lave noget lign, nemlig en
kabelstyret
bil/bæltekøretøj  med kamera på, og så var det jo nemmest hvis vi kunne
bruge
en eksisterende sender, den har jo 4 - 8 kanaler og 2 joysticks.

Mvh
Kaj

Re: Fjernstyring af ubåd ?

Du har forskellige muligheder når du laver en ubåd. skal den være statisk
eller dynamisk dykkende. er det første dyre spørgsmål. dynamisk er godt for
så kommer den op hvis motoren stopper. statisk er godt for så kan man ligge
stille under vandet.
skal du lave en statisk bør du også lave en dyk regulator der styrer dybden.
du låser den og den holder selv dybden. den skal styre balast tank 1. balast
tank 2 styres af et "vatterpas" der holder båden i trim.
jeg kan anbefale at lægge balast tank 1 foran tyngdepunktet. og tank 2 helt
ude i bagenden. tank 2 skal være lille måske 10% af tank 1.

Nå men over til styringen. træk 2 kabler. et til video signalet og et til
styringen. det er lettest og billigst.

Lidt links
http://www.rc-submarines.com /
http://www.robse.dk/pages/SSBN/SSBN.htm
http://www.subcommittee.com/SubComm/web_links.cfm

Re: Fjernstyring af ubåd ?

Lidt som "Little Geek" i "The Abyss"/"Dybet" ? ;-)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline