Fjernstyring af servo'er

Jeg ved ikke en dyt om elektronik, så det er udgangspunktet ;-)
Min ide er en gokart eller lign. som  kan styre sig selv rundt på en bane,
hvis eks. kun er istand til at gi gas. Det er til handikappede børn. Og på
sigt at den evt. er istand til at rette styringen op hvis man drejer for
skarpt.

Er der nogle der har nogle ideer til hvordan man evt. kunne lave det?

Stefan

Re: Fjernstyring af servo'er

Well, BMW har et system der kan det, prøv at snakke med dem:)

Så vidt jeg kan se er der mindst 4 problemer:

1) Servoer til bremse, gas og rat er noget med kraftig og pålidelig
mekanik, det kan godt være svært at få til at virke i praksis.

2) Positionering: Det er meget vigtigt at karten altid (min 10Hz) ved
nøjagtigt (inden for 10cm) hvor den er, heldigvis er den på en lukket
bane så man kan måske lave noget med et par kameraer og nogle store fix
punkter.

3) Styring: Det er ikke nemt for software at vide hvordan man kører en
kart, specielt hvis den kan komme ud at skride og den skal til at styre
kontra.

4) Risikoen for ulykker: Jeg ville ikke have et problem med at få en tur
en in kart jeg selv havde bygget og programmeret, men at sætte fremmede
op i den ville jeg ikke have lyst til, hvad nu hvis softwaren går
berserk og kører ind i barrieren med 70 km/t?

Til dit formål ville jeg nok bare købe nogle ekstra store karts med
plads til en voksen ved siden af ungen, så er der også to der får noget
 ud af turen.

Re: Fjernstyring af servo'er

De skulle monteres med el motor, så det kan aktiveres med en simpel 0/1
kontakt samt afbrydes nemt ved fjernstyring.

Jeps, det er nok der det sværeste ligger.

Så høje hastigheder er vi slet ikke oppe på.

Som sagt er vi slet ikke oppe i de hastigheder og der vil altid være opsyn
med køretøjet og det skal kunne afbrydes fjernbetjent.

Det giver ikke meget følelse af selv at kunne noget ;-) Der er rigelige
aktiviter hvor de skal ha en voksen til at hjælpe!

Stef

Re: Fjernstyring af servo'er

http://youtube.com/watch?v40%ooyBWNaDs

:)

Mvh
Morten

Re: Fjernstyring af servo'er

Det nok ikke særligt dyrt ,-)

Stef

Re: Fjernstyring af servo'er

Fik lige den ide at bruge det system som lego og lign. bruger til at få
deres robotter til at følge en steg på et gulv ;-)

Stef

Site Timeline