Fjernstyring af fyrværkeri

Hej elektronikgruppe

Kunne det ikke være sjovt (ha) hvis man kunne fjernstyre sine

nytårsraketter. Jeg forestillede mig et par ledninger på 7-8 meter

med en ikke brandbar tøjklemmeagtiglignende anordning således

at man sætter tøjklemmen fast på lunten. Ledningerne sidder fast

på klemmerne og på den ene klemmekæbe sidder en glødetråd

som gløder op ved kortslutning og tænder lunten. Når lunten

tænder falder klemmen af, og kan bruges igen.

Jeg har en PSU på 13,8 10A (DC) den må da kunne bruges til det her.

Ledningerne som jeg benytter skal selvfølgelig kunne klare strømstyrken,

ligeledes skal den mekaniske kontakt til fjernstyring også.

Nu kommer spørgsmålet : hvad kan man bruge som glødetråd til tænding

af lunten, den må helst ikke brænde over da den skal bruges igen og igen......

Hvem har en ide til dette eller hvem har en helt anden ide til fjerntænding.

Det er mulig et dette projekt ikke tilhører denne gruppe men som elektronik

mand ved jeg at så skørt et indfald som dette må nødvendigvis være til

denne gruppe ;-)

Mvh. Ole

Reply to
Ole

I meddelelse: 4774d928$0$15008$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net skrev Ole bl.a. (kan være lidt forkortet) :

Hej

Et lille søm i toppen af hver del af klemmen. Ledningerne sat fast i sømmene og så en lille frisk tot ståluld mellem sømmene ved hver affyring.

--
MVH Per, Herringe
Reply to

Hej Ole

Knus glasset på en lille pære, vikkel lunten om glødetråden og sæt strøm på. Pæren kan selvfølgelig kun bruges en gang.

"Ole" skrev i en meddelelse news:4774d928$0$15008$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net... >

Jeg har tidligere brugt en 1-10 Ohm, 1/8W, kulmodstand med fint resultat :o)

Reply to
Allan Soerensen

Jep, så kan man nøjes med et friskt 9V batteri til tænding. Hvis man vil være avanceret og undgå at skulle forny ståluld hver gang, kunne man måske sætte højspænding på så der kom en lysbue mellem sømmene. Det må kunne ordnes med en gammel linetrafo fra en CRT-skærm og en lille selvswinger.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse news:47757523$0$90266$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jeg ville ikke bruge højspænding til at tænde med, man kender jo ikke følsomheden for ESD. det ville jo være lidt træls hvis ens dyre raket ikke kommer ud at flyve men i stedet sprænges ved jorden.

En sikker løsning kunne være en spole af konstantantråd hvor lunten stikkes ned i, når det så er tid er det bare at tænde for strømmen. Hvis man bruger en passene tråd og en passende strømkilde vil spolen kunne bruges mange gange.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Ole skrev:

har som semiprof fyrvæker heldigvis eltændinger liggende til formålet. mvh Erik

Reply to
ER

Sjovt, den ide fik jeg også for en del år siden.

Det var det der stoppede mig. Jeg nåede til at bruge en tynd kobbertråd og en masse strøm, men tråden brændte over og kunne kun bruges en gang.

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

Hvordan virker de?

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

som små sprængladninger. Erik

Reply to
ER

Hvad med et gløderør fra en model-brændstofmotor? Som disse:

De er lavet til at gløde, og ikke sådan lige brænde over med det samme. Men man skal nok være lidt forsigtig når man stikker lunten ind til glødetråden, for den er trods alt ret tynd.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Hilsen Torben Bank Sørensen Vejle Hjemmeside og kirkegårde i og omkring Vejle Amt - Polsterbo Danmarks fotograferede kirkegårde - Dk-gravsten "Ole" skrev i en meddelelse news:4774d928$0$15008$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Man kan da bruge et stykke Konstantantråd i en passende tykkelse og det koster ikke meget, se evt.

Hilsen og Godt Nytår Torben

Reply to
Torben