Fjernstyring af fyrværkeri

Hej elektronikgruppe

Kunne det ikke være sjovt (ha) hvis man kunne fjernstyre sine

nytårsraketter. Jeg forestillede mig et par ledninger på 7-8 meter

med en ikke brandbar tøjklemmeagtiglignende anordning således

at man sætter tøjklemmen fast på lunten. Ledningerne sidder fast

på klemmerne og på den ene klemmekæbe sidder en glødetråd

som gløder op ved kortslutning og tænder lunten. Når lunten

tænder falder klemmen af, og kan bruges igen.

Jeg har en PSU på 13,8 10A (DC) den må da kunne bruges til det her.

Ledningerne som jeg benytter skal selvfølgelig kunne klare strømstyrken,

ligeledes skal den mekaniske kontakt til fjernstyring også.

Nu kommer spørgsmålet : hvad kan man bruge som glødetråd til tænding

af lunten, den må helst ikke brænde over da den skal bruges igen og
igen......

Hvem har en ide til dette eller hvem har en helt anden ide til fjerntænding.

Det er mulig et dette projekt ikke tilhører denne gruppe men som elektronik

mand ved jeg at så skørt et indfald som dette må nødvendigvis være til

denne gruppe ;-)

Mvh. Ole

Re: Fjernstyring af fyrværkeri
I meddelelse: 4774d928$0$15008$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net

Et lille søm i toppen af hver del af klemmen. Ledningerne sat fast i sømmene
og så en lille frisk tot ståluld mellem sømmene ved hver affyring.

--
MVH Per, Herringe

Re: Fjernstyring af fyrværkeri

Jep, så kan man nøjes med et friskt 9V batteri til tænding. Hvis man vil
være avanceret og undgå at skulle forny ståluld hver gang, kunne man måske
sætte højspænding på så der kom en lysbue mellem sømmene. Det må kunne
ordnes med en gammel linetrafo fra en CRT-skærm og en lille selvswinger.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fjernstyring af fyrværkeri

Jeg ville ikke bruge højspænding til at tænde med, man kender jo ikke
følsomheden for ESD. det ville jo være lidt træls hvis ens dyre raket ikke
kommer ud at flyve men i stedet sprænges ved jorden.

En sikker løsning kunne være en spole af konstantantråd hvor lunten stikkes
ned i, når det så er tid er det bare at tænde for strømmen. Hvis man bruger
en passene tråd og en passende strømkilde vil spolen kunne bruges mange
gange.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Knus glasset på en lille pære, vikkel lunten om glødetråden og
sæt strøm på. Pæren kan selvfølgelig kun bruges en gang.

Re: Fjernstyring af fyrværkeri

Jeg har tidligere brugt en 1-10 Ohm, 1/8W, kulmodstand med fint resultat :o)

Re: Fjernstyring af fyrværkeri
har som semiprof fyrvæker heldigvis eltændinger liggende til formålet.
mvh Erik

Re: Fjernstyring af fyrværkeri

Hvordan virker de?

Tomas

Re: Fjernstyring af fyrværkeri
som små sprængladninger.
Erik

Re: Fjernstyring af fyrværkeri

Sjovt, den ide fik jeg også for en del år siden.

Det var det der stoppede mig. Jeg nåede til at bruge en tynd kobbertråd og
en masse strøm, men tråden brændte over og kunne kun bruges en gang.

Tomas

Re: Fjernstyring af fyrværkeri

Hvad med et gløderør fra en model-brændstofmotor? Som disse:
http://www.iccom.dk/Hobby/OS-motorer/OS%20GR.htm

De er lavet til at gløde, og ikke sådan lige brænde over med det
samme. Men man skal nok være lidt forsigtig når man stikker lunten ind
til glødetråden, for den er trods alt ret tynd.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Fjernstyring af fyrværkeri

Hilsen Torben Bank Sørensen Vejle Hjemmeside og kirkegårde i og omkring
Vejle Amt - Polsterbo Danmarks fotograferede kirkegårde - Dk-gravsten

Man kan da bruge et stykke Konstantantråd i en passende tykkelse og det
koster ikke meget, se evt.
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showGroup=1&subGroup=KONSTANTANTR%C5D-MV
Hilsen og Godt Nytår
Torben