Fjernstyre projektor med RS232

Jeg skal tænde og slukke en projektor med dens kontrolport
(RS232C-kompatibel)

Imidlertid har det været stort set umuligt at finde information omkring et
sådant kabel nogen steder til nogen som helst projektor, selvom stort set
alle projektorer har en RS232-port til styring...

Er der nogen der har noget information omkring hvor man får et sådant kabel
og gerne styreelektronik til den?

(Ja, indlægget er lidt vagt, men lad os se om I kan guide mig videre)

Mvh
Jimmy

Re: Fjernstyre projektor med RS232

Jeg vil også gerne stille nøjagtigt det samme spørgsmål, men for
surroundreceivere. Nogen der kender noget til protokollen der anvendes (her
tænker jeg specifikt på Marantz receivere, men der er jo rigtigt mange andre
der har en rs232 port)?

Re: Fjernstyre projektor med RS232
[snip udbredelse]

Asso, RS232 er ret standard-agtigt :)

   <http://www.electronics2000.co.uk/data/pinout/dcons.htm#Pin%20Assignments

Hvad du nok snarere vil vide (og Thomas), er hvilket data du skal sende
til dimsen, værende det en projektor, anlæg, robot, temperaturføler,
vaskemaskine, missilsilo, eller handskedukke.

Det er nok en idé (hvis i er sikre på at det er RS232 der sidder), at i
søger lidt på google hvilken måde i skal snakke med enheden på.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Fjernstyre projektor med RS232

kabel

Fra .elektronik:

Projektoren er Panasonic PT-L735U.
Manualen (4 MB) giver på side 64+65 en meget kort introduktion til hvilke
kommandoer man skal sende.
ftp://ftp.panasonic.com/pub/Panasonic/Drivers/PBTS/manuals/OM_PT-L735NTU.pdf

Man kan sende en PON og POF for at tænde og slukke, men jeg tvivler på det
er ASCII PON jeg skal sende.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre?

Google giver ikke ret meget hjælp.
Jeg fik faktisk et par gode forslag i .elektronik, f.eks. at sende PON som
ren ASCII, men jeg er ikke sikker på om det kan klares direkte med
Hyperterminal.

Jeg synes i øvrigt det er påfaldende så *ekstremt* lidt information der
findes om at kontrollere en projektor!

Der findes et projekt på Sourceforge, som kan klare to projektorer, og et på
Freshmeat, som slet ikke har nogen filer :-/

Mvh
JImmy

Re: Fjernstyre projektor med RS232

kabel

Fra .tv-video:

[...]

Jeg fik faktisk et par gode forslag i .tv-video, f.eks. at sende PON som
[...]

Jo, den er god nok.

STX = Start Transmission = 02h (HEX)
ETX = End Transmission = 03h

For at tænde sender du STXPONETX  5 bytes i alt da STX og ETX jo kun
et hver en byte.

Hvis en kommando kræver en parameter, anføres parameteren efter
kommandoen adskilt af et kolon, for eksempel:

Sæt vol. til 45:   STXAVL:045ETX

Hvis du kan få HyperTerminal til at sende STX og ETX som binære
værdier 2 og 3 skulle det ikke være noget problem.

Med de få kommandoer der er skulle det ikke være nogen stor opgave at
skrive et fjernstyringsprogram.

Alle nyere amatørradioer kan styres via comporten og der findes
utallige programmer til at gøre det, skrevet af amatører.
--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Complain to one who can help you.

Re: Fjernstyre projektor med RS232

det

Det er sq godt at høre!

Ja det er klart. Lækkert.

Et vilkårligt andet terminalprogram er fint til mig. Det skal bruges til
test i første omgang og så skal Linux  via Perl styre projektoren.

Her er hvad jeg fik foreslået:

P O N

Jeg har ikke helt fanget \ endnu, men det kommer nok når jeg kommer i gang
med test.

Ser ovenståede rimeligt ud for dig?

Tak for svaret i øvrigt.

Mvh
Jimmy

Re: Fjernstyre projektor med RS232

Om ikke andet kan du lave små filer der indeholder det du vil sende og
så sende det med HyperTerminal.

Der skal helt sikkert ikke være mellemrum mellem tegnene, og da du
sikkert ikke kan skrive 960 tegn i sekundet er du NØDT til at sende en
fil eller copy/paste fra en editor så det hele sendes samlet.
Sådan er det i hvert fald når jeg tester en kommando på min radio.

betyder 'den binære værdi 2' det kan du ikke bare taste fra
keyboardet, men om det vil virke i HyperTerminal kan jeg ikke
verificere ud fra hjælpen i HT.

Det manglede da bare.

Husk at fortælle hvordan det går.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Vietnamese cookbook: 101 ways to WOK your dog.

Re: Fjernstyre projektor med RS232

Jeg lavede lige¹ fem små filer der kan tænde og slukke samt ændre
lydstyrken når du sender dem med HT eller lignende.
http://home9.inet.tele.dk/jensep/Demo.zip

¹) Med Hexcalibur, en fin lille hexeditor fra 1989.
--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Amazing how mad some people get when someone makes them think.

Re: Fjernstyre projektor med RS232

Det er da smukt, Jens! Mange tak. Jeg skal nok melde tilbage, når jeg har
fået testet dem. Projektoren er nemlig ikke her.

Den må jeg lige få hentet.

Tusind tak,
Jimmy

Re: Fjernstyre projektor med RS232
Hej Jimmy,

Backslash bruges ofte for tegn der skal "escapes", fx. tegn under ASCII 32d

--
Venlig hilsen,
Søren

32d

Ja, men i min programverden escaper den kun det efterfølgende tegn altså 0
og ikke både 0 og 3, som jeg har indtryk af at den escaper her.

Mvh
Jimmy

Re: Fjernstyre projektor med RS232
Hej Jimmy,

Hmmm, hvad gør man så "i din programverden" når tegn over 9d (eller Fh)
skal escapes ?

--
Venlig hilsen,
Søren

   :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

It is too dangerous, you must not go alone.

Re: Fjernstyre projektor med RS232
Hej Jens,

Det er s'gi da 2 tegn.

--
Venlig hilsen,
Søren

Neeej, det er 4-bit tal.

Nåmen tilbage til virkeligheden.... kan \nn bruges i HyperTerminal?

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Bend the facts to fit the conclusion. It's easier that way.

Re: Fjernstyre projektor med RS232
Hej Jens,

Sidst jeg rodede med escapekoder eksisterede HyperTerminal ikke, så der
bliver jeg dig svar skyldig :)

Kermit er vist i øvrigt blevet lavet i en Windows-version.

--
Venlig hilsen,
Søren
Det bør man kunne med ctrl+B (0x02) og ctrl+C (0x03), ctrl sætter
bit6(det syvende) til 0.

/carsten

Re: Fjernstyre projektor med RS232
Den Fri, 04 Feb 2005 21:45:42 +0100, Carsten Holck

Det ser rigtigt ud, den skriver i hvert fald et ansigt og et hjerte
lige som det er vist i min ASCII tabel.

Jeg er spændt på at høre hvordan det gik Jimmy med projektoren.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

A cat is _always_ on the wrong side of the door.

Re: Fjernstyre projektor med RS232

Jeg er stadig i gang med at overtale ham der har projektoren stående til at
teste. Han er lidt nervøs for at jeg brænder det hele af :-)

Mvh
Jimmy

Site Timeline