Fjernelse af spændingsswitch

Hej!

Lidt kryptisk overskrift, men ok :)

Jeg prøver at reparere strømforsyningen til en turbo(vacuum-)pumpe på
arbejdet. Den har en AVS12CB siddende da den både kan virke på 110 og
220V og kredsen laver noget virtuelt nulpunkt for at de to 680µF/200V
lytter ikke bliver overbelastede ved 230V input. Dette kredsløb virker
_ikke_ så begge lytter har kogt godt og grundigt. Der flød lytvæske ud
af kassen da den blev lagt på siden :-)

Kan man relativt nemt lave et eller andet så denne kreds + triac kan
undværes ved 230V drift?

Der sidder sådan en fætter her:

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/21944/STMICROELECTRONICS/AVS1ACP08.html

Ellers må jeg jo se at få købt kredsen istedet, men det var jo nemmere
hvis den kunne spares væk ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fjernelse af spændingsswitch

Njaeh, problemet er jo nok at motoren forsynes ud fra dette virtuelle
nulpunkt mellem lytterne. Det burde i grunden være ligegyldigt om Du kører
115, eller 230. Ved 115 laver man spændingsdobling á +- forsyning, ved 230
klipper man forbindelsen til midpunktet og nettet. Altså, kredsløbet er ude
af drift ved 230 volt forsyning.

Køb en ny moderne lavspændingspumpe ved Pheifer :-/

Orla Pedersen
Re: Fjernelse af spændingsswitch

Baeh pfeiffer that is.....  :-|

Orla Pedersen
Re: Fjernelse af spændingsswitch
Hej!

Som iøvrigt er vores konkurrent. Gæt selv hvem vi er ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fjernelse af spændingsswitch

Ahh, så meget er jeg ikke inde i den slags. På min tidligere arbejdsplads
sad der en pfeiffer i vores LEO/Zeiss VP, så vi valgte samme fabrikat pumpe
til vores teststand for de instrumenter vi lavede.

Den var absolut driftssikker, og kun med en smule vedligehold på membran
forpumpen.

Orla Pedersen
Re: Fjernelse af spændingsswitch
Hej!

Ok :)

Tja, vi har efterhånden 5-6 Alcatel (nu Adixen) forpumper (400L/min) og samme
antal turbopumper og det hele virker perfekt efter en del års drift.

Denne reparation er faktisk den første egentlige defekt der er forekommet, og
den skulle nok være til at få fikset (håber jeg :o)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fjernelse af spændingsswitch
Hej!

.

Det ser nu ikke sådan ud. Det forvirrede mig vist bare med de to lytter,
men jeg kan da genkende fænomenet fra de gamle pc-strømforsyninger med
omskifterkontakt.

  Det burde i grunden være ligegyldigt om Du kører

Ja, det fandt jeg også ud af mht. spændingen. Nu er der ikke længere
250V over 200V lytterne :-)

Næppe ;o)

Nu har jeg iøvrigt opdaget, at der sidder en 12V 2VA trafo som har
afbrudt primærvikling. Den vil jeg prøve at skifte og så koble
strømforsyningen på igen. Med lidt held virker det igen... Kryds fingre
for mig :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fjernelse af spændingsswitch
Hej!

Fik fikset controlleren idag, og nu virker den fint igen :)

En defekt spændingswitch (nævnt i originalt indlæg) havde fået strømforsyningen
til at spændingsdoble 220V (!) så begge 200V 680µF lytterne i strømforsyningen
havde kogt over. Dette havde ødelagt en sekundær dobbeltdiode (ensretter) til en
72V h-bro spænding og så var der gået en 12V 2VA trafo til nogle mindre
spændinger. Efter udskiftning af samtlige lytter i psu'en, dioden og den lille
trafo, virker det hele nu fint igen og turbopumpen spinder fint rundt med de
sædvanlige 27.000rpm.

Spændingsswitchen sidder stadig i kassen, men jeg har fjernet den triac den
styrede = nu virker apparatet kun til 220V, men det overlever vi nok :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline