Fjerne en puls fra et signal

Jeg er ved at lave en motorstyring med en megasquirt ecu. Til at
bestemme hastighed og position pE5%  motoren skal jeg bruge et missing
tooth signal (manglende puls ved top dead center).
Det skal laves ud fra et signal der kommer med 24 pulser pr rpm og et
andet der kommer med 1 pulser. NE5%r det sidste signal kommer (positiv
flanke) skal den nE6%ste puls fra det fF8%rste signal, ikke kommer. Jeg
indsE6%tter lidt ascii grafik til at illustrere problemstillingen.

24 x rpm signal
  _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _   _
_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |

1 x rpm
                     ______________________
____________________|                      |________________

Resulterende signal

  _   _   _   _   _       _   _   _   _   _   _   _   _   _
_| |_| |_| |_| |_| |_____| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |

Jeg vil gerne undgE5% at lave det i en microcontroller, da jeg frygter
at det vil F8%delE6%gge timingen. Jeg har tE6%nkt pE5% noget flip flop, men
kan ikke lige fE5% det til at hE6%nge sammen. Er der nogen der har en god
ide?

mvh
  Jeppe Holm

Re: Fjerne en puls fra et signal

Jamen, hvor hurtig er signalet da?
Det ville være meget nemt med en lille microcontroller.

Mikkel

Re: Fjerne en puls fra et signal

Det er en motorcykel motor, sE5% den kan komme op pE5% 13000 rpm, eller
216 rps. Med 24 tE6%nder pr omgang er det 5200 hertz. En omgang tager ca
5 ms eller ca 13 us pr grad. I en pic18fxx8 tager en content save ved
interrupt 22 us, sE5% jeg fE5%r det jo flyttet minimum 1BD% grader. Jeg
ved ikke hvor meget det betyder for motorgangen, men jeg tror gerne jeg
vil have noget der er hurtigere (og ikke mindst billigere, da jeg jo
ogsE5% skal lave en programmer til microcontrolleren,)

mvh
  Jeppe

Re: Fjerne en puls fra et signal

Mangler lige lid info:

Hvad nu, hvis den hurtige (24 pulser/omgang) er midt i en puls, nE5%r
den langsomme (1 puls per omgang) kommer. Skal den sE5% fF8%rst "E6%de"
den nE6%ste puls, eller ?

Mine fF8%rste tanker er en SR latch der sE6%ttes af forkanten af "den
lange puls", for derefter at resettes af bagkanten af "den hurtige".
Latchen's NOT udgang sE6%ttes til den ene indgang AND gate, og pulserne
til den anden.

Klaus

Re: Fjerne en puls fra et signal

En D-flip-flop med -reset-**, og en and-gate.

"Topsignal" til clock (T) på flip-flop D på flip-flop til +
"24 pulssignal" til -reset-** og and-gate
-Q-** fra flip-flop til and-gate
Q på and-gate er dit signal.

** -x- = not, eller aktiv lav

Hvor svært skal det være  ;-)

Orla Pedersen, som engang lavede en software simulering af en Jaguar motor
Re: Fjerne en puls fra et signal

Jeg kan godt sE6%tte mig ind i at det virker (tror jeg :-) ) nE5%r den
langsomste puls gE5%r hF8%jt, men hvad sker der nE5%r den gE5%r lav? GE5%r
det ikke galt sE5%?

Mikkel

Re: Fjerne en puls fra et signal

Næeh, for der sker der ingenting. T/clock reagerer kun på positiv "edge"
altså hvis man ellers vælger den rigtige kreds.

Orla Pedersen
Re: Fjerne en puls fra et signal

En kreds der kan gF8%re det, er vel en 74hc174 f.eks. Det er forresten
en Honda cbr 600 der skal styres.

mvh
  Jeppe

Re: Fjerne en puls fra et signal

For lige at vE6%re sikker pE5% at jeg forstE5%r din opskrift har jeg lige
lavet en lille tegning.
http://temlihemli.googlepages.com/motorsignal.jpg
Det er den nE6%ste puls der kommer efter at tdc signalet er gE5%et hF8%j
der skal forsvinde. Jeg mE5% lige finde nogle komponenter og afprF8%ve
det.

mvh
  Jeppe

Re: Fjerne en puls fra et signal

Ser rigtigt ud, kan ikke lige huske hvilken 74XX der dækker, men brug
endelig robuste 74LSXX kredse.

Orla Pedersen
Re: Fjerne en puls fra et signal

Hvad sker der, hvis clocken går høj midt i at reset er lav ?

Re: Fjerne en puls fra et signal

Så justerer Jeppe sin tandkrans på krumpeteren.  ;-) Jeg tror ved nærmere
eftersyn også at timingen bliver for kritisk til min simple idé. :-/

Jeg ville nu gøre det endnu simplere, og file den "overflødige" tand væk på
"24 pulsgiveren", og så glemme alt om topsignalet

Orla Pedersen
Re: Fjerne en puls fra et signal

Nej, du er ved at være tæt på....

Hvis man kan finde den rigtige tand....
og hvis singnalet ike bruges til noget andet også.

Re: Fjerne en puls fra et signal

Men nu er der jo alligevel to D-ff i en kreds, og fire AND i en kreds, så
lidt fintænkning burde løse problemet uden at fylde mere. ;-)

Det er nemt, sammenhold med det topsignal, der allerede findes.

Alt det som signalet bruges til, i en CBR600, er Jeppe vist godt igang med
at fjerne.....

Orla Pedersen
Re: Fjerne en puls fra et signal
Jeg vil gerne undgå at lave det i en microcontroller, da jeg frygter
at det vil ødelægge timingen. Jeg har tænkt på noget flip flop, men
kan ikke lige få det til at hænge sammen. Er der nogen der har en god
ide?

Ja, jeg har en god ide.

Du er ved at genopfinde den dybe tallerken....;-)

Du har krumptapsignal og knastaksel signal....MS kan håndtere begge dele
lige som den er, så dit flipflop sjov, osv osv er lidt overflødigt. Du
mangler en 4n25 og et par modstande og kondensatorer, så spiller det. Been
there, done that, præcist som tusindvis før dig.

Re: Fjerne en puls fra et signal

DesvE6%rre er det en ms ll jeg har, sE5% det kan den desvE6%rre ikke.

mvh
  Jeppe

Re: Fjerne en puls fra et signal

DesvE6%rre er det en ms ll jeg har, sE5% det kan den desvE6%rre ikke.

mvh
  Jeppe

Re: Fjerne en puls fra et signal

Er dit andet signal fra en fF8%ler pE5% knasten?, er der to pulser par
omgang?
ellers er jo kun en puls hver anden krumtap omgang og sE5% er det ikke
lE6%ngere
sE5% let at lave 24-2

Der lyder stadigt som at gE5% over E5%en efter vand, det mE5% vE6%re muligt
at hacke koden til20%
sE5% den ka'  forstE5% et andet trigger system

-Lasse

Re: Fjerne en puls fra et signal

Jeg fF8%r to pulser pE5% knasten.
Koden til megasquirten bestE5%r af 5000 linjers ukommenteret kode. Jeg
har kigget, men kan ikke engang finde det sted hvor det sker.

mvh
  Jeppe

Re: Fjerne en puls fra et signal

Desværre er det en ms ll jeg har, så det kan den desværre ikke.

Måske du skulle ombygge den til MS I istedet?

Det er i bund og grund kun at rive den unødigt komplicerede CPU ud, sætte
den "gamle" i, uploade MSnS-E firmware, lave en second-trigger indgang på
dit prototype area med en 4n25, og resten er setup direkte i brugerfladen.

Hvad er det du skal bruge i MS II som MS I ikke har taklet for lang lang tid
siden i form af MSnS-E coden??

Hvis det er problemet med at brænde en ny CPU til formålet, så stik mig en
mail, så skal jeg fikse det problem.

En hardwareløsning er _virkeligt_ at gå over åen efter vand her, medmindre
du har een eller anden speciel funktion hvor du skal bruge MS II, men hvad
skulle det dog være...?

Mvh
Henrik

Site Timeline