fjernbetjent pan og tilt

Jeg ønsker at bygge et fjernbetjent tilt og panorerings hoved til et
større DV kamera. Med ledning, ikke trådløst. Jeg har ingen erfaring
med elektronik
overhovedet, men jeg har heller ikke skruet fingrene på forkert. Er
der nogle herinde der vil guide mig.

Hvilke motorer skal jeg kigge efter (servo vel??)
Hvilken gearing skal jeg lede efter?
Hvike styringsmuligheder findes der?
Hvor kan jeg købe disse dele?

På forhånd tak

Re: fjernbetjent pan og tilt
snipped-for-privacy@ofir.dk (--) wrote in

Hmmm, du har vel set hvad det de koster siden du vil forsøge dig selv ?
Men... Der er en vis grund til prisen og hvis du ikke er _rigtig_ skrap til
det mekaniske, kan du glemme alt om at lave et motorhovede selv, Der skal
pænt store nålelejer til, præcisionstilpasning og hele svineriet - den
_mindste_ smule slup og du kan glemme alt om god panorering (og tilt), især
ved afstandsoptagelser.
For selve motorstyringen er den væsentligste hurdle start og stop, hvis en
panorering skal starte/stoppe under optagelsen (men evt. shakes kan
selvfølgelig klippes væk efterfølgende).

Begynd med begyndelsen - hvilket DV-cam er der tale om (vægt/længde) ?
Har du evt. mulighed for at bruge et manuelt hovede af nogenlunde kvalitet
(fx. ville et ældre Vinten eller Sachtler nok kunne ombygges *relativt*
OK).
Nogle dugfriske brugtpriser i US er 10 til 15 kkr. for et manuelt hovede,
men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du kalder et _større_ DV-cam, så hvis
der er tale om et mindre cam end hvad jeg forestiller mig, kan du nok finde
noget billigere.

Hvis du laver det selv - alle.
Hvis du skal købe det færdigt - tag et lån i huset eller se om Fanden vil
give noget for din sjæl ;)

Lad os nu først høre lidt om størrelsen af både cam'et og muldvarpen.

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak fordi du vil tænke lidt på mit spørgsmål.

Jeg er ikke ude på at skulle bygge en motor, det vil jeg hellere lade
dygtige ingeniører om. Apperatet her må da også godt koste noget at
bygge, hvis bare jeg kan få det til at virke.

Jeg har set en side    http://www.microdolly.com/powerhead.html som
beskriver et sådan pan og tilt men her er det manuelt og ikke drevet
af en motor. Størrelsen på systemet på billerne er nok i den retning
jeg tænker. Kameraet vejer måske omkring 2-3 kg afhænging om der er
batterier og andre accesories på.

Det er klart at der ikke må være noget slup i systemet, men det
behøver heller ikke være ultra præcist hvis bare motoren kan holde
lidt vægt i en lidt yderlig position.
Det er selvfølgelig vigtigt at motoren kan starte og stoppe godt.
Der skulle ikke være brug for mere en en enkelt omgang på panoreringen
og en halv omgang på tilten.
Det er nok lidt vigtigt at motorene ikke larmer helt vildt så de
forstyrre lyden (hvis det er muligt).
Det ville være fedt at kunne styre systemet her som et normalt stativ,
men ellers kan jeg vel lære det med små joysticks.

På forhånd tak

Re: fjernbetjent pan og tilt
Hej,

Ikke motoren, men hovedet - altså det "dreje/vippeled" kameraet sidder på.

Er det sådan en lang dims du vil lave ?

Det kan om nødvendigt fungere via et kort kabeltræk, så motorerne kan
anbringes lidt på afstand.

Dine joysticks kunne udformes som et "normalt stativ" og med en løs monitor
foran dig på kameraets normale plads ville det kunne betjenes som hvis det
sad på stativet.

Men jeg er ikke helt klar over hvad det er du vil ha' ?
Er det sådan noget a' la' en kamerakran ?
Hvis du beskriver formålet/sender en tegning af hvad du tænker på vil det
være lettere at forstå.

Du kan emaile en evt. tegning eller poste den på en webside (binærgruppen
virker ikke så overbevisende på min server).

--
Venlig hilsen,
Søren