Fjernbetjening død??

Hejsa

Jeg sidder med en fjernbetjening til et Schneider TV, Remote Controller 218.
Den tilhører min ven som har tabt den ned på sit bord fra ca. 40-50 cm højde
og siden har den ikke virket.

Jeg startede med at måle på udgangen og fandt kun ganske få mV der.
Så målte jeg tilbage i systemet for at se hvor fejlen evt. kunne ligge, men
fandt ikke rigtigt noget.
Alt er efterfølgende blevet efterloddet i tilfælde af at slaget skulle have
løsnet en lodning, men stadig uden held.

Vi har sammen prøvet et par universal fjernbetjeninger, men ingen af dem vil
få fjernsynet til at reagere.

Jeg er nu tør for idéer til hvad der kan bringe den tilbage til livet, så
derfor prøver jeg her i håb om at der er en eller flere idéer til en evt.
løsning andet end at købe en ny fjernbetjening.

Mvh
Benjamin
snipped-for-privacy@THANKSgmail.com (fjern NOTHANKS)

Re: Fjernbetjening død??
Infrarøde fjernbetjener kan testes med de fleste digitalkameraer ,
videokameraer og webcams idet disse er følsomme i det infrarøde område.
Du kan således aktivere fjernebetjeningen foran sådant et kamera og
hvis den infrarøde lysdiode lyser op ved du da at den del af den virker.
Lyser den ikke op ja så er det printbrud du skal kigge efter som værende
det mest sandsynlige og evt. loddeøer der er knækkede af.
Der findes firmaer på markedet der programmerer en fjernbetjening til et
givent apparat. Brug google den er din ven :)

Re: Fjernbetjening død??

Det var dog et herligt trick..
Dioden lyser fint op og så går jeg da ud fra at den virker.
Skal sådan en diode ikke bruge mere end et par mV?
Jeg var sikker på at jeg skulle kunne måle 1-1.5 volt på sådan en fætter.

Så er der jo kun tilbage at meddele min ven om at det er modtageren i
fjernsynet der trænger til et eftersyn.

Tak for rådet :-)

Mvh
Benjamin

Re: Fjernbetjening død??

Tja fordi den lyser behøver den jo ikke at virke...det kan ske du kun ser en
"bærebølge" og ingen modulation forekommer af signalet. Der skal man næsten
have et oscilloscop koblet på en modtager...evt. en lille simpel
fototransistorkobling for lige at se signalet.

Men jo...det kan da være en defekt modtager :) kan bare ikke se hvorfor
modtageren skulle gå i stykker af at du taber senderen på gulvet ? øh.....

Re: Fjernbetjening død??

en
næsten

Et scop har jeg ikke lige ved hånden, så det må stå hen i det uvisse for en
tid..

Nu var det heller ikke mig der tabte den :-)
Men hvorom alt er, så har jeg nu heller aldrig oplevet at en fjernbetjening
går i stykker ved at tabe den fra en halv meters højde.
Ganske vist ramte den et marmorbord, men alligevel.. Jeg har tabt
fjernbetjeninger på de mest mærkelige steder uden at de har taget skade.
Så jeg holder mig til teorien om den defekte modtager.

Mvh
Benjamin

Re: Fjernbetjening død??

-og inden du begyndte at måle, har du sikret dig at der er spænding på
printet ??

Bo //

Re: Fjernbetjening død??

evt.

Ja selvfølgelig, jeg måler 3V gennem det meste af systemet, men ender dødt
(næsten) ved udgangen hvor der kun er få mV.

Mvh
Benjamin

Re: Fjernbetjening død??

I nogle af dem sidder der en keramisk resonator, de har tendens til ikke
at kunne lide at gå på gulvet

/carsten

Re: Fjernbetjening død??

Korrekt men det er nu ofte bare lodningen til resonatoren der er knækket da
det er er en relativ stor komponent der vibrerer lidt hver kang
fjernbetjeningen bliver lagt på bordet. Så den er sikkert knækket (gået
kold) da den blev tabt.
Prøv lige at efterlode på resonatoren

Wiljan

Re: Fjernbetjening død??

keramisk resonator ? sjovt man ikke bruger et krystal :) men ok er den
ønskede frekvens langt fra krystallers std. frekvenser er det jo ikke et
åbenlyst valg :)

Re: Fjernbetjening død??

Pris...

--
/carsten

Re: Fjernbetjening død??
Samt en lav frekvens er  =  lavt stømforbrug  =  lang levetid på betrierne

Wiljan

Re: Fjernbetjening død??
Det kan du nu også med X-tal´s, urkrystaller er typisk 32768 Hz så deet...

/carsten

Re: Fjernbetjening død??
Så har jeg endnu engang skilt skidtet ad..
Der sidder en keramisk resonator på printet (429 KHz) og den rasler når man
ryster printet forsigtigt.
Er den så afgået ved døden?
Grunden til at jeg måske spørger lidt dumt, er at jeg aldrig har arbejdet
med resonatorer før og ikke aner hvordan de erklæres funktionsdygtige eller
døde.

Mvh
Benjamin

Re: Fjernbetjening død??

Det ville jeg normalt ikke betragte som et sundhedstegn ;-(

/carsten

Re: Fjernbetjening død??

man

Jamen så må jeg vist hellere erklære den for død og anskaffe en ny til
montage.
Takker for svaret :-)

Mvh
Benjamin