Fjernaflæsning af stokerfyr

 Jeg kunne godt tænke mig at instrumentere mit stokerfyr til at kunne
fjernaflæses. Der er tre ting jeg gerne vil have pillet ud:

* Termostat
* Køretid på fyringssnegl
* Køretid på blæser

 Termostaten er en simel kontakt der er forbundet til termostaten i
kedlen. Når den kommer under setpunktet, er der et relæ der trækker,
hvorefter der bliver fyret ind. Blæser og snegl er to 220V udgange fra
styringen.

 Det jeg gerne vil frem til, er et setup hvor jeg kan konvertere disse
tre ting til et signal i en passende størrelsesorden at stoppe i en
PIC af en art. Jeg programmerer maskinstyringer i det daglige, så det
programmeringsmæssige i PIC'en er ikke et problem, men eftersom jeg er
softwareudvikler, er jeg lidt på herrens mark omkring konvertering af
input.

 Umiddelbart forestiller jeg mig at vikle en ledning et par gange om
fasen på de 220V og køre det gennem en ensretterbro, og videre derfra
til en kondensator og en modstand. Relæinputtet burde kunne aflæses
ved at sætte et ekstra relæ (eller en optokobler) ind i serie med den
nuværende snor.

 Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle smartere mÃ¥der at
lave ovenstående målinger på, end jeg lige har siddet og drømt op.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside - Alt om geocaching

Hvor længe ?

Sneglen, er det ike den der fyrer ind og dermed samme signal som
termostaten ?

Hvorfor ikke lade 230 volts outputtene trække et 230 volts relæ og
derfra har du en potentialfri kontakt.

Hvordan di termostat lige er byget er lidt svært, prøv at mål
spændinger.....

Intet problem

Re: Fjernaflæsning af stokerfyr

 Indtil kedeltemperaturen er kommet ud i den anden ende af hysteresen.

 Ja og nej. Der fyres i tidsintervaller, og derudover ser styringen
også på røggtemperatueren, og stopper indfyringen, når den når over en
vis grænse. Blæseren kører så længe der er en sluttet forbindelse
gennem kedlens termostat, men jeg vil også gerne kunne skelne mellem
en normal fyring og en pausefyring, dvs, der hvor der bliver kørt en
kort indfyring for at holde varme på brænderen.

 Fordi jeg er SW-mand, og derfor har en indgroet mistillid til
mekaniske løsninger :) Desuden kan jeg ikke lige hitte et relæ der
tager 230V på indgangssiden, i det mindste ikke noget der koster under
400$, og det er lidt mere end jeg er villig til at hoste op med.

 Det er bare en dum kontakt.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside - Alt om geocaching
Re: Fjernaflæsning af stokerfyr

Okay

Nu er jeg "hardwaremand" og har set små mekaniske relæer i
vindmøllestyringer være 10 år gamle uden at have problemer......

Du leder de forkerte steder. "Mikkelsens garage" kan gøre det
laaaaaaaangt billigere.

Mindstepris for dem jeg lige fandt hos RC for et relæ med 230 volts
spole er 85 kr - varenummer 450-0330 (plus alt det løse)

Ja, hvad gør kontakten ?

Den bliver født med en spænding som din PIC muligvis ikke kan lide.
Måske 24 volt..... (mål det!)

Re: Fjernaflæsning af stokerfyr

 Givetvis. Men mens jeg har siddet og googlet efter relæer, er jeg
faldet over en solid-state dims, der ser ud til at kunne det samme for
en noget lavere pris. Umiddelbart ser en HCPL2232 ud til at kunne det
samme som et relæ, og endda med to kanaler. Er det mig der overser et
eller andet?

 Den slutter :)

 Ahh, det var det du ville vide. Efter kabellisten er det 24V DC.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside - Alt om geocaching
Re: Fjernaflæsning af stokerfyr

http://eshop.phoenixcontact.dk/phoenix/treeViewClick.do ;jsessionid=HVqLkH8BzpTbtXQ47XLF9hKP196phSxRTylf1f8YJZZvXMl7Nf01!374154120!NONE?UID20%4555&parentUID20%4554&reloadFrame=true

20 mill skift på kontaktsættet holder de til, svjh ;) Så er dit fyr hvis
dødt inden relæet dør....
Og de koster omkring de 60 kr mener jeg.

Re: Fjernaflæsning af stokerfyr

http://eshop.phoenixcontact.dk/phoenix/treeViewClick.do ;jsessionid=HVqLkH8BzpTbtXQ47XLF9hKP196phSxRTylf1f8YJZZvXMl7Nf01!374154120!NONE?UID20%4555&parentUID20%4554&reloadFrame=true

 Du skulle bare vide hvor dÃ¥rligt isoleret der er her. SÃ¥ ville den
snak om kontaktlevetiden hurtigt forstumme :)

 Men nok om det. Jeg skal lige se om der er et par ledige centimeter i
DIN-skinnen. Hvis der er det, er det da godtnok det smarteste at
klikke sådan en 2-3 stykker i, og nøjes med at have signalkabler ud.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside - Alt om geocaching
Re: Fjernaflæsning af stokerfyr

Ville det ikke være rart med en en lille dum din-skinne plc så?
Jeg ved ikke hvad de koster, men det kunne jo være at de havde 230V input
direkte, så sparer du x gange 60 kr på den konto, og du slipper for at mure
pic og strømforsyning op i en kasse.

Held og lykke med projektet under alle omstændigheder.

Skal resultaterne vises direkte på display, eller skal de aflæses vha rs232
inde fra kommando-bunkeren ?

By the way, den gammeldags måde at måle tid, er vel at have sådan nogle
motoriserede triptællere. Mekanisk "hukommelse".

tpt

Re: Fjernaflæsning af stokerfyr

 Jo, men nu er der ikke plads. Stryringen er i forvejen en DIN-skine
plc, men deværre uden mulighed for udlæsnng.

 Uden iøvrigt at kende voldsomt meget til markedet, tror jeg nu nok
det ville løbe lidt højere op.

 Jo tak.

 RS-232 til en lettere hardwaremodificeret[1] wireless router, og
videre over trådløst net derfra.

 Jeps. Det er bare sÃ¥ bøvlet at skulle rende og aflæse dem hele
tiden.

1. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WRT54GL_MAX232_Serial
--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside - Alt om geocaching
Re: Fjernaflæsning af stokerfyr

Wlan , usb kamera, billedkenkendelse, så er du i hus

LOL :-)

tpt

Site Timeline