Firkantgenerator - Page 3

Re: Firkantgenerator
Hej Ulrik,

Eller bruge analog neddeling ;)

Vel kun i AB-test ?

Ser du meget Southpark ?  ;)

OK, jeg bemærker at skiftet også påvirkede komponentværdierne ;)

De filtreres fra.

Ja, men til tider har man brug for en klokkeren frekvens der ikke rokker
sig og med en amplitude der er lige så stabil (Det er til
finjustering af broadcastudstyr).

Ja, men den skal ha' et _meget_ bredt fangområde, så det bliver ikke til
denne version.

Da ikke for en dygtig fyr som dig :)

Ja, ofte er det jo blot -3dB-punkterne man er interesseret i, men i et
snævert filter kan det være svært at ramme rigtigt med en alm. sweeper.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ehh..? Ka' du ikke lige skitsere...?  :-)  Eller var det bare en
joke? ;-) Minder mig om min nyeste kreation, en
flagermusedetektor der kan 'flytte' ultralyd ned i der hørbare,
den er kanonsjov, man kan få alverdens underlige lyde ud af den
ved at rasle med nøgler og mønter osv. Virker som en radio, med
lokalosc. og blander, bare ved lavfrekvens. Jeg bruger netop den
lille RC oscillator i den. Og en ret speciel blander med 6
transistorer, som kan multiplicere to signaler analogt. MED
fortegn!  :-)

jeg

Nænæ, jeg kan høre en lille fin snerren oven i sinusen på B&O'en.
Den kommer fra forstærkningsreguleringen, for den er væk mens
amplituden vokser op til den rigtige styrke, efter et hurtigt
drej på frekvensen. Feedback'en er meget 'hård' i den, amplituden
vokser, og stopper meget pludseligt når den har den rigtige
størrelse.

LOL!
Kan da lige nævne til mit forsvar at det er tegnet på en
ThinkPad, med den der lille røde 'mus' midt i tastaturet. Ikke
lige just det fedeste tegneredskab!  ;-P  Men ellers genial som
mus når man har vænnet sig til den.

;)

Årh, dem kan du vel selv lige tilføje!  ;-)

Jah, men filtre forvrænger jo også.

ikke
til

Hmm, tror nu ikke min lille ting her er særlig amplitudestabil.
Alene ensretterdiodernes temperaturfølsomhed gør den nok meget
lidt temperaturstabil. En bedre ensretter er nok påkrævet. På min
'luksusversion' er der et ekstra transistortrin på til at drive
ensretteren, så den ikke forvrænger tonen ved at trække strøm ved
sinusens top. Har forresten også en fræk lille 2-transistors
emitterkoblet firkantshaper på (kører uden at transistorerne går
i mætning, for at få den hurtig), bare sådan lige for at være on
topic her i tråden. :-)

:-))

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Firkantgenerator
Hej Ulrik,

Ja en BFO er een måde at gøre det på, afstemte filtre er en anden.

Nå sådan, er den virkelig så elendig ?
Har du et tal på THD'en ?

OK, det ville heller ikke være mit foretrukne tegneredskab, kan ikke
engang lide den som "mus" ;)

Sagtens, men om det kommer til at virke så ;)
Jeg hader i øvrigt redundant arbejde (dog med enkelte indlysende
undtagelser ;)

Prøv at bruge et skarpt båndpasfilter på en firkant :)

Det jeg skal filtrere kan gøres på en meget høj frekvens, jeg regner med
at bruge op til 1..2 k-samples på en periode.

Øv :)

Tjaa, jeg bliver nok nødt til at "skuffe" tanken til jeg får bedre tid,
havde blot håbet at jeg kunne slippe for selv at skule smøge ærmerne op :)

Der må da være andre der har haft behov for en lille testgenerator der kan
være i en skjortelomme.

:)

--
Venlig hilsen,
Søren

Et filter alene kan ikke gøre det, der er nødt til at være en form for
blander/deler der skaber nogle subharmoniske. Man kan jo ikke få
hørbare signaler ud af blot at filtrere noget ultralyd.

Nah, elendig vil jeg ikke kalde den, det er måske snarere mig der er
en pernittengryn med lidt for gode ører, LOL!  ;-)  Er nok blevet
'miljøskadet' af at udvikle høretestudstyr, jeg kan ikke _tåle_ hvis
man kan høre den mindste forvrængning i testtonen, LOL!

Nej, ikke sådan lige ved hånden. Men jeg vil skyde på den er langt
under 0.1%. Men der skal så pokkers lidt til før det er hørbart, når
det er sådan en fin snerren, altså høje harmoniske.

Ok da, siden det nu er dig. ;-)
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/rcosc.bmp
Med de to 680pF og potmeteret på 47K går den fra ca. 5 til 50KHz. Men
den kan svinge med nærmest hvad som helst af kondensatorværdier.

Det er da fjollet at filtrer lavere frekvenser end grundtonen væk, de
er der jo ikke alligevel. Et lavpasfilter med stort Q er mere
effektivt.

Joh, men filteret skal være pokkers godt for ikke at tilføje
forvrængning (og støj). Det er stadig svært at slå en god RC
oscillators medfødte lave forvrængning og støj.

Du ku' da ellers passende lige opfinde en lille temperaturkompenseret
ensretter til den her lille 'swinger'.  ;-)  Frekvensstabiliteten er
vist ganske god, så med en bedre ensretter ku' det bliver en ret sej
lille generator.

(poster fra Google her, kunne af en eller anden grund ikke se dit
indlæg på min OE... :-/)

Re: Firkantgenerator
Hej Ulrik,

Ja, det var nok et dårligt ordvalg, jeg tænkte vist på de "filtre" man
blander med i en radio.

Så skræller du vel også evt. PVC-isolering af ledningerne i dine
audioprodukter ;)

Du har vist ikke været til mange rock-/punkkoncerter med de ører ;)

Tak skal du have, den må jeg prøve at mure op til 1kHz :)
Har i øvrigt fundet en sjov lille digital sinusgenerator i SO8-hus, med
SPI-port til at sætte frekvensen (mellem 1,5Hz og vist 25kHz), den vil jeg
prøve at få fingre i et eksemplar af og se hvad den kan.

Tjaa, jeg vil nu personligt hellere lave et båndpas, men det er jo
selvfølgelig en smagssag (og så får man også has på evt. restbrum fra
forsyningen).

Det vil vise sig hvorvidt det går eller ej, men der skulle ikke være behov
for stejle filtre, så jeg tror det kommer til at spille OK :)

Det er da i hvert fald værd at lege lidt med :)

Jeg har også set indlæg der først dukkede op her flere dage efter deres
datering, så der er nok en eller anden server der har fået hikke.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hehe, næh sjovt nok, så går jeg ikke det mindste op i kabler, og
egentlig heller ikke så meget i lydkvaliteten i elektronikken,
når det 'bare' er til musik. Min holdning er nok nærmest at 'det
ka' man sgu ikke høre, når musikken spiller!'  ;-)  Til gengæld
var jeg højttalernørd engang, hjemmelavede bånddiskanter, fik
andenplads i DM i højttalerbyg i '91, osv. Højttalere er efter
min mening så meget det svageste led i kæden, at jeg ikke gider
rode med småfejl i resten af signalvejen.

ører ;)

Godt gættet!

SO8-hus,
25kHz),
kan.

Ok, lyder sjov. Den er garanteret, om ikke andet,
amplitudestabil.

væk, de
jo
restbrum fra

Tjah, smagssag og smagssag. Hvis jeg skal ofre 2 ordener på et
filter, vil jeg hellere bruge begge ordenerne på at fjerne
harmoniske med 12dB/oktav, istedet for at 'spilde' den ene orden
som højpas, og kun få 6dB/oktav lavpas. Forsyningsbrum løser man
i forsyningen!  ;-)  Iøvrigt vil det store Q give en betydelig
højpasvirkning også, selvom det er et 2. ordens lavpasfilter.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Firkantgenerator
Hej Ulrik,

Det bliver vi ikke uenige om :)

Jamen tillykke... Blæremås ;)

Sikkert meget rigtigt - jeg er nu selv meget tilfreds hvis det spiller
bare nogenlunde rent.

Et let gæt ;)

Ja, det er jo en af fordelene ved at bruge et digitalt signal - ikke så
meget flimmer med amplitudejustering.

Et elliptisk filter kan laves rimeligt selektivt med forholdsvis få
komponenter :)

Enig, men det er ingen skade at få løst det endnu bedre ;)

Elliptisk filter ;)

--
Venlig hilsen,
Søren