Firkantgenerator - Page 2

Re: Firkantgenerator

jeg

Jeg opfattede faktisk "Jeg har brug for en betydelig højere opløsning end
0,1 Hz." som indstillingsnøjagtighed, men det har jeg så misforstået.

Hvortil krystaller er perfekt, men besværlig at dele ned med diskret
elektronik. Men der findes faktisk programbare krystaloscillatorer. Måske
sådan en, sammen med en deler, kan bruges, hvis du ikke har brug for særlige
indstillingsmuligheder.

Jeg bruger dem, bl.a. fordi de giver masser af funktioner, med en simpel
opbygning. Hvorfor bruge mange chips, hvis det kan klares med en enkelt
billig MPU.

Det er kun Søren der har snakket om det, jeg bruger ikke elektrolytter, når
der kræves stabilitet.

Nu blev diskussionen desværre ret kraftigt afsporet og Søren har meget svært
ved at indrømme når han tager fejl.

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ

Jeg kan godt se at det nemt kan misforståes, med opløsning mener jeg
mulighed for at ændre frekvensen næsten trinløst.

særlige

Ja, man kan få mange krystaloscilatore, også nogle der kan varieres, de
leveres
i disse små firbenede huse og koster ikke alverden. Nu prøver jeg den
løsning
jeg har begyndt på, og hvis det ikke duer, ja så bliver det det næste jeg
prøver.

Misforstå mig nu ikke, jeg kan godt se at processorene har deres
beretigelse,
jeg overvejer faktisk at lave en funktionsgenerator med en PIC kreds i, jeg
har et par MAX038 liggende. Men jeg har heldigvis proffesionelle folk jeg
kan
sætte igang med at lave selve programeringen.

svært

Jeg opfatter det nu nærmest som om i bare bruger tiden til at tale forbi
hinanden, istedet for at tale sammen.

Det minder lidt om en anden gruppe hvor jeg deltager, der har der været en
nærmest
krigslignende diskution om hvordan man måler en loop antenne, og der er der
ikke
plads til sund fornuft.

Mvh Max

Re: Firkantgenerator

end

Nu har du fået forvirret mig, når du vil "ændre frekvensen næsten trinløst"
er det så ikke indstillingsnøjagtighed?

Søren har indtil videre giver følgende forklaringer på hans udsagn
("neddelingen fremmer nøjagtigheden med delingsfaktoren" ):
1) Måle/aflæsningsfejl og urolig hånd
2) Oscillator med højere frekvens er bedre
3) Generator med fast trinstørrelse
4) Man skal ikke måle afvigelse i procent

Jeg syntes at det ligner et forsøg på at retfærdigøre en forkert udtagelse,
med dårlige forklaringer.

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ

Hvis nu du skal være ærlig, så ved du vel godt hvad Søren mener,
ellers vil jeg lige prøve at sætte nogle andre ord på.
Hvis du vil lave en osc. der skal svinge med 100 Hz,
og du umiddelbart kun har mulighed for at lave en
nøjagtighed på 4 til 5 Hz, så er det bedre og ofte lættere
at lave en osc. på feks.10kHz med en nøjagtighed på 4 til
5 Hz, som du så efterfølgende kan dele ned til 100Hz,
og derved i forhold til den oprindelige 100Hz med 4-5Hz
nøjagtighed, opnå et resultat der er neddelingsfaktoren bedre,
altså 0,04 - 0,05 Hz.

Nu ved jeg godt at forbedringen i virkeligheden ligger i
nøjagtigheden på 10kHz oscillatoren, og ikke i neddelingen i
sig selv, så det er ikke nødvendigt at kommentere.

mvh
Danny

trinløst"
udtagelse,

Re: Firkantgenerator

Nej, jeg kan ikke forstå ham.

Nu har jeg aldrig haft det problem med, at mine oscillator design, har en
unøjagtighed på et fast antal hertz, uanset grundfrekvensen. Der plejer
afvigelsen i hertz at stige med stigende frekvens, hvorimod % afvigelsen er
mere konstant.

Det er vi helt enig om, men det er ikke det Søren siger og jeg forstår ikke
hvorfor han ikke bare indrømmer at han skrev forkert.

Re: Firkantgenerator

Jeg har ikke påstået at nøjagtighedsforbedringen skyldes selve
neddelingen, blot at sidstnævnte fremmer sagen.
Men du læser jo altid hvad du vil ind i det jeg skriver når du har en af
dine "perioder".
Prøv at slikke lidt på et lithiumbatteri hvis lægen ikke vil hjælpe ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Lad os lige se dit udsagn igen:
"neddelingen fremmer nøjagtigheden med delingsfaktoren"

"med delingsfaktoren" virker ellers som om at det skyldes neddelingen og
ikke bare noget med at det er lettere at lave en nøjagtig oscillator ved
lidt højere frekvenser.

Jeg læser hvad du skriver og sommetider påpeger jeg når du skriver noget
vrøvl. Hvis du læser min første indlæg vil du se at jeg faktisk gik ud fra
at det var en skrivefejl, men det påstår du jo hårdnakket at det ikke var.
Derfor må jeg insistere på at du vrøvler.

Det er nogle gode argumenter du har.

Re: Firkantgenerator

Det er altså blot dine sproglige evners halten der giver hele miseren.

Det er da ellers logik for burhøns, deler du med 10 bliver forbedringen 10
gange, deler du med 100 bliver den 100 etc. alt sammen i forhold til hvor
nøjagtigt du kan lave oscillatoren.

Læs hvad jeg skriver - ikke hvad du gerne vil tro at jeg skriver !

Åbenbart ikke, når du kan få det til at "virke som om" jeg skriver noget
helt andet.

Fordi du læser hvad du vil ind i det, som du jo netop har beskrevet

Ikke et argument, blot en mulig kur - lithium er et meget brugt
psykofarmaka mod periodiske "udsving" idet det har en stabiliserende
virkning.
Og det er jo efterhånden tydeligt, at det er periodisk tilbagevendende at
du tilter sådan, det kan jo læses i flere af dine indlæg.

Men ærlig talt... Denne diskussion keder min bagdel i laser, så du må
fortsætte den som monolog hvis den er væsentlig for din selvfølelse.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvilket stadig er noget vrøvl. Det er vist kun burhøns og så dig der tror på
det.

Når nogen påstår at en frekvens bliver 10 gange mere nøjagtig ved at dele
med 10, så hjælper nok så mange mystiske undskyldninger ikke. De høre ikke
hjemme hvor der arbejdes seriøst med elektronik.

Hvad er det nu vi har diskuteret? Her er et par stykker:

Søren: Stor gatemodstand giver hurtige turn on tid end lille gatemodstand på
en PowerMOS
HKJ: Lille modstand giver hurtig turn on tid.

Søren: Almindelige CMOS gates har schmidt trigger indbygger og kan laves til
oscillator (i ST koblingen), det er ikke nødvendig at bruge specielle
schmidt trigger gates.
HKJ: NEJ, kun gates hvor databladet siger schmidt trigger indeholder schmidt
trigger.

Nå ja, så har jeg jo også fornærmet din webside, ved at undre mig over de
"skæve" modstandsværdier du beregner.

Jeg lægger vægt på korrekte informationer, hvis jeg skriver noget forkert er
jeg glad for at få det rettet, hvor du åbenbart tager rettelser som en
personlig fornærmelse.

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ

trinløst"

Nej, indstillingsnøjagtighed er mulighed for at kunne indstille til en given
frekvens, f.eks. 47,4589 Hz. Jeg er ligeglad med hvilken frekvens jeg
indstiller
oscillatoren til, det der ændre sig kan jeg se visuelt.

Ps: Det er til motorstyrring af en stjernekikkert.

Mvh Max

Re: Firkantgenerator

Dvs. at det egentlig ikke er en nøjagtig frekvens du har brug for, men at
den gennemsnitlig er en bestemt frekvens. Der kan du nemlig øge opløsningen
fra en MPU ved at snyde lidt. Du skifter mellem to frekvenser, en lidt over
og en lidt under, så gennesnittet bliver det du ønsker. En forøgelse af
opløsningen, med en faktor 100 skulle ikke være noget problem.

Men når du nu vil arbejde analogt, har du så tænkt på at pakke elektronikken
ind i en isoleret box og så styre temperaturen, det burde forbedre
stabiliteten af din oscillator betragteligt (Husk at potmeteret også skal
have konstant temperatur).

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ

opløsningen
over

Ja jeg har brug for at kunne indstille frekvensen trinløst, men ikke nogen
bestemt
frekvens, den skal nemlig ændres hele tiden. Det hjælper nemlig ikke noget
at
styrre kikkerten præcist, det objekt man har midt i feltet på sådan en
kikkert
flytter sig nemlig hele tiden, ikke kun som funktion af tiden, men også som
en funktion af varierende afbøjninger i vor atmosfære, så når man skal
langtids-
exponere film ved fotografiske optagelser skal der kompenseres hele tiden.

elektronikken

Nu er det sådan at kikkerten også skal have en konstant temperator, og det
opnår
man ved at sætte den udenfor nogle timer inden brug, og man bruger den kun
når
temperaturen er stabil, dermed er nogle af de problemer med temperaturen
ikke
så store.

Ps: Hvis temperaturen svinger, ja så giver det dug på optiken.

Mvh Max

Re: Firkantgenerator
Hej Max,

Bare en tanke, er der for lidt lys gennem kikkerten til at lave en optisk
tracking med 3..4 fotodioder der styrede et par motorer ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Den slags laves der meget af, man bruger en CCD chip til formålet, man
focusere
så en enkelt stjerne på denne chip, enten via et dobbelt prisme eller med en
extra kikkert der er spændt på kikkerten hvilket har den fordel at man kan
guide of-axis, det er ofte meget lyssvage objekter man langtidsexponere på,
så guider man på en kraftig stjerne i nærheden, derfor er det praktisk med
en
extra kikkert i en såkaldt piggybag opstilling. Når en enkelt stjerne
fokuseres
på en CCD-chip, ja så oplyser den kun 1 pixel ad gangen og man kan så
aflæse dens position på pixel matrixen og guide derfra.

Forøvrigt findes der langt mere avancerede løsninger til styrringer på
kikkerter,
laserlys og adaptiv optik er en af dem, der sender man en laserstråle op
gennem
kikkerten, på den kan man se afbøjningen i atmosfæren (forvrængning), man
krummer så spejlet i kikkerten mekanisk ind i en facon der kompencere
for denne forvrængning.

Mvh Max

Re: Firkantgenerator
Hej Max,

Så lærte jeg også noget i dag :)

Er spejlet ikke normalt lavet af en _tyk_ skive glas og i så fald, hvordan
krummer man sådan et ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Selv meget store og tykke spejle, altså flere meter i diameter og mange
tons er ikke så stive at de kan bære sig selv og bevare faconen. Man
benytter
mange forskellige former for mekanik, f.eks. flere tusinde små hydrauliske
cylindre under spejlet som man så styre på. Moderne store kikkerter
indeholder
ikke et spejl mere, de indeholder hundredevis enkelt spejle man så
indstiller
så de kommer til at virke som et hulspejl, ofte er disse enkeltspejle
monteret
på et pizo element som man jo kan styre.

Hvis du har interesse i at læse lidt om den slags er der en udmærket artikel
om det eroupæiske VLT som består at 4 stk 8,2 meter kikkerter der er
koblet sammen. (VLT = very large telescope)

http://www.eso.org/projects/vlt/unit-tel /

Mvh Max

Re: Firkantgenerator
Hej Max,

Tak for info.

Det vil jeg straks gøre, rart med lidt adspredelse når loddekolben laver
unoder og sætter tingene forkert sammen ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

B&O's TG-7 RC-generator svinger ved 10 Hz over en 2x500pF
drejekondensator. Og med en forbavsende stor nøjagtighed på
skalaen. Der må skulle nogle ret anseelige impedanser til for at
svinge så langsomt med så lav kapacitet.

Har forresten fået bygget mig en fed lille RC-oscillator for
nylig, med transistorer. Bygget over et frey-element (to
transistorer) hvor forstærkningen kan DC-styres. Det giver den
fordel at man undgår en NTC eller pære til at styre
forstærkningen, men styrer den med en DC fra en signalensretter.
Så kan man kontrollere wobling meget fint med et RC 'antihunting'
led. Har tænkt på om man kunne lave en low-distortion
sweepgenerator efter samme princip, de der trekant-til-sinus
konvertere er svære at få ned på samme lave forvrængning.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Firkantgenerator
Hej Ulrik,

Ja, og sikkert noget korrektionskredsløb undervejs (hvis de ikke neddeler
fra en højere frekvens ;)

B&O har nu også lavet nogle rigtigt gode og stabile instrumenter gennem
tiden, men hvis man kaster de samme penge efter noget selvbyg skulle det
nu ikke være svært at gøre dem kunsten efter.

Det lyder som noget der kan blive småt nok til at være i et XLR-hus ?
Så hit med et diagram ;)

Jeg har en digital sinusgenerator på tegnebordet (har ikke helt besluttet
mig for 8 eller 16 bit, da den 16 bit-D/A jeg har udset mig er svær at få
fingre i - især til samplepris ;)
Den er beregnet til spotfrekvenser med så "low distortion" at den kunne
kaldes "no distortion" til de fleste formål :)

Med et elektroniskt styret variabelt filter i udgangen og lidt ekstra
kunne den godt bruges til wobbulator/sweeper, men så forsvinder ideen med
en krystalstyret frekvens jo lidt ;)

Til måling af filtre, forstærkere etc. hvor der bruges et 'skop til at se
funktionen, kan det i øvrigt være en fordel at bruge et (stort) antal
spotfrekvenser frem for et lineært/logaritmiskt sweep, da de enkelte
frekvenser så mere præcist kan aflæses på 'skopet.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg tror såmænd bare de bruger en amp med FET indgang. Tvivler
stærkt på de bruger neddeling, så forsvinder det 'sjove' i en RC
generator jo (lav forvrængning), da de så skal til at genskabe
sinusen fra en firkant.

instrumenter
selvbyg

Hehe, nej jeg har også med en vis tilfredshed konstateret at jeg
faktisk kan høre B&O'ens forvrængning, det kan jeg ikke på min
egen.  ;-)

signalensretter.
XLR-hus ?

Det burde absolut være muligt! Den er endnu mindre end den
4-transistors jeg postede engang. Samme grundprincip, men nu
AC-koblet ensretter og kun 3 transistorer (i den simple version).
Her er et dejligt diagram, håndtegnet i Paint, LOL!
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/rcosc.bmp
(Smukt, ikke?  ;-)
Sådan går det når man skifter til winbøvs og mister sit
fantastiske !Draw fra RiscPC'en!  :-/

udset mig
den

Det er ellers ganske svært at slå en god RC-generators
forvrængning med en digitalløsning, specielt ved de højere
harmoniske. Og en _del_ dyrere! Min 3-transistors her kan sikkert
laves for under en femmer i stumper (eks. potmeter)!

ekstra
ideen

Faselås på!
Jeg må ha' prøvet at lave en RC-sweeper en dag, med
spændingstyrede filtre. Men det bliver nok svært at styre
wobblingen...

til
(stort)
de