Firkantgenerator

Hej HKJ og Søren

LSD

En fin diskution mit spørgsmål har affødt, specielt når man betænker at jeg på intet tidspunkt har nævnt noget om indstillingsnøjagtighed. Det jeg har brug for er frekvensstabilitet.

Og så lige et par randbemærkninger.

Nej, jeg gider ikke lege med mikroprocessore, jeg syntes det er noget af det mest kedelige der findes.

Og jeg kunne aldrig finde på at lave en oscillator med krav om stabilitet hvor der blev brugt ellektrolytter.

Men tak for interessen til jer begge.

jeg

Jeg opfattede faktisk "Jeg har brug for en betydelig højere opløsning end

0,1 Hz." som indstillingsnøjagtighed, men det har jeg så misforstået.

Hvortil krystaller er perfekt, men besværlig at dele ned med diskret elektronik. Men der findes faktisk programbare krystaloscillatorer. Måske sådan en, sammen med en deler, kan bruges, hvis du ikke har brug for særlige indstillingsmuligheder.

Jeg bruger dem, bl.a. fordi de giver masser af funktioner, med en simpel opbygning. Hvorfor bruge mange chips, hvis det kan klares med en enkelt billig MPU.

Det er kun Søren der har snakket om det, jeg bruger ikke elektrolytter, når der kræves stabilitet.

Nu blev diskussionen desværre ret kraftigt afsporet og Søren har meget svært ved at indrømme når han tager fejl.

Reply to
HKJ

Hej HKJ

Jeg kan godt se at det nemt kan misforståes, med opløsning mener jeg mulighed for at ændre frekvensen næsten trinløst.

særlige

Ja, man kan få mange krystaloscilatore, også nogle der kan varieres, de leveres i disse små firbenede huse og koster ikke alverden. Nu prøver jeg den løsning jeg har begyndt på, og hvis det ikke duer, ja så bliver det det næste jeg prøver.

Misforstå mig nu ikke, jeg kan godt se at processorene har deres beretigelse, jeg overvejer faktisk at lave en funktionsgenerator med en PIC kreds i, jeg har et par MAX038 liggende. Men jeg har heldigvis proffesionelle folk jeg kan sætte igang med at lave selve programeringen.

svært

Jeg opfatter det nu nærmest som om i bare bruger tiden til at tale forbi hinanden, istedet for at tale sammen.

Det minder lidt om en anden gruppe hvor jeg deltager, der har der været en nærmest krigslignende diskution om hvordan man måler en loop antenne, og der er der ikke plads til sund fornuft.

end

Nu har du fået forvirret mig, når du vil "ændre frekvensen næsten trinløst" er det så ikke indstillingsnøjagtighed?

Søren har indtil videre giver følgende forklaringer på hans udsagn ("neddelingen fremmer nøjagtigheden med delingsfaktoren" ):

1) Måle/aflæsningsfejl og urolig hånd 2) Oscillator med højere frekvens er bedre 3) Generator med fast trinstørrelse 4) Man skal ikke måle afvigelse i procent

Jeg syntes at det ligner et forsøg på at retfærdigøre en forkert udtagelse, med dårlige forklaringer.

Reply to
HKJ

Hej HKJ

Hvis nu du skal være ærlig, så ved du vel godt hvad Søren mener, ellers vil jeg lige prøve at sætte nogle andre ord på. Hvis du vil lave en osc. der skal svinge med 100 Hz, og du umiddelbart kun har mulighed for at lave en nøjagtighed på 4 til 5 Hz, så er det bedre og ofte lættere at lave en osc. på feks.10kHz med en nøjagtighed på 4 til

5 Hz, som du så efterfølgende kan dele ned til 100Hz, og derved i forhold til den oprindelige 100Hz med 4-5Hz nøjagtighed, opnå et resultat der er neddelingsfaktoren bedre, altså 0,04 - 0,05 Hz.

Nu ved jeg godt at forbedringen i virkeligheden ligger i nøjagtigheden på 10kHz oscillatoren, og ikke i neddelingen i sig selv, så det er ikke nødvendigt at kommentere.

mvh Danny

trinløst"

udtagelse,

Reply to
Danny Jul

Hej HKJ

trinløst"

Nej, indstillingsnøjagtighed er mulighed for at kunne indstille til en given frekvens, f.eks. 47,4589 Hz. Jeg er ligeglad med hvilken frekvens jeg indstiller oscillatoren til, det der ændre sig kan jeg se visuelt.

Ps: Det er til motorstyrring af en stjernekikkert.

Nej, jeg kan ikke forstå ham.

Nu har jeg aldrig haft det problem med, at mine oscillator design, har en unøjagtighed på et fast antal hertz, uanset grundfrekvensen. Der plejer afvigelsen i hertz at stige med stigende frekvens, hvorimod % afvigelsen er mere konstant.

Det er vi helt enig om, men det er ikke det Søren siger og jeg forstår ikke hvorfor han ikke bare indrømmer at han skrev forkert.

Reply to
HKJ

Dvs. at det egentlig ikke er en nøjagtig frekvens du har brug for, men at den gennemsnitlig er en bestemt frekvens. Der kan du nemlig øge opløsningen fra en MPU ved at snyde lidt. Du skifter mellem to frekvenser, en lidt over og en lidt under, så gennesnittet bliver det du ønsker. En forøgelse af opløsningen, med en faktor 100 skulle ikke være noget problem.

Men når du nu vil arbejde analogt, har du så tænkt på at pakke elektronikken ind i en isoleret box og så styre temperaturen, det burde forbedre stabiliteten af din oscillator betragteligt (Husk at potmeteret også skal have konstant temperatur).

Reply to
HKJ

"HKJ" wrote in news:bl3smr$9et$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk:

Jeg har ikke påstået at nøjagtighedsforbedringen skyldes selve neddelingen, blot at sidstnævnte fremmer sagen. Men du læser jo altid hvad du vil ind i det jeg skriver når du har en af dine "perioder". Prøv at slikke lidt på et lithiumbatteri hvis lægen ikke vil hjælpe ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Lad os lige se dit udsagn igen: "neddelingen fremmer nøjagtigheden med delingsfaktoren"

"med delingsfaktoren" virker ellers som om at det skyldes neddelingen og ikke bare noget med at det er lettere at lave en nøjagtig oscillator ved lidt højere frekvenser.

Jeg læser hvad du skriver og sommetider påpeger jeg når du skriver noget vrøvl. Hvis du læser min første indlæg vil du se at jeg faktisk gik ud fra at det var en skrivefejl, men det påstår du jo hårdnakket at det ikke var. Derfor må jeg insistere på at du vrøvler.

Det er nogle gode argumenter du har.

Reply to
HKJ

Hej Ulrik,

Ja, og sikkert noget korrektionskredsløb undervejs (hvis de ikke neddeler fra en højere frekvens ;)

B&O har nu også lavet nogle rigtigt gode og stabile instrumenter gennem tiden, men hvis man kaster de samme penge efter noget selvbyg skulle det nu ikke være svært at gøre dem kunsten efter.

Det lyder som noget der kan blive småt nok til at være i et XLR-hus ? Så hit med et diagram ;)

Jeg har en digital sinusgenerator på tegnebordet (har ikke helt besluttet mig for 8 eller 16 bit, da den 16 bit-D/A jeg har udset mig er svær at få fingre i - især til samplepris ;) Den er beregnet til spotfrekvenser med så "low distortion" at den kunne kaldes "no distortion" til de fleste formål :)

Med et elektroniskt styret variabelt filter i udgangen og lidt ekstra kunne den godt bruges til wobbulator/sweeper, men så forsvinder ideen med en krystalstyret frekvens jo lidt ;) Til måling af filtre, forstærkere etc. hvor der bruges et 'skop til at se funktionen, kan det i øvrigt være en fordel at bruge et (stort) antal spotfrekvenser frem for et lineært/logaritmiskt sweep, da de enkelte frekvenser så mere præcist kan aflæses på 'skopet.

--
Venlig hilsen,
Søren

"HKJ" wrote in news:blojed$18dj$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk:

Det er altså blot dine sproglige evners halten der giver hele miseren.

Det er da ellers logik for burhøns, deler du med 10 bliver forbedringen 10 gange, deler du med 100 bliver den 100 etc. alt sammen i forhold til hvor nøjagtigt du kan lave oscillatoren.

Læs hvad jeg skriver - ikke hvad du gerne vil tro at jeg skriver !

Åbenbart ikke, når du kan få det til at "virke som om" jeg skriver noget helt andet.

Fordi du læser hvad du vil ind i det, som du jo netop har beskrevet

Ikke et argument, blot en mulig kur - lithium er et meget brugt psykofarmaka mod periodiske "udsving" idet det har en stabiliserende virkning. Og det er jo efterhånden tydeligt, at det er periodisk tilbagevendende at du tilter sådan, det kan jo læses i flere af dine indlæg.

Men ærlig talt... Denne diskussion keder min bagdel i laser, så du må fortsætte den som monolog hvis den er væsentlig for din selvfølelse.

--
Venlig hilsen,
Søren

at

ikke

Jeg tror såmænd bare de bruger en amp med FET indgang. Tvivler stærkt på de bruger neddeling, så forsvinder det 'sjove' i en RC generator jo (lav forvrængning), da de så skal til at genskabe sinusen fra en firkant.

instrumenter

selvbyg

Hehe, nej jeg har også med en vis tilfredshed konstateret at jeg faktisk kan høre B&O'ens forvrængning, det kan jeg ikke på min egen. ;-)

signalensretter.

XLR-hus ?

Det burde absolut være muligt! Den er endnu mindre end den

4-transistors jeg postede engang. Samme grundprincip, men nu AC-koblet ensretter og kun 3 transistorer (i den simple version). Her er et dejligt diagram, håndtegnet i Paint, LOL!
(Smukt, ikke? ;-) Sådan går det når man skifter til winbøvs og mister sit fantastiske !Draw fra RiscPC'en! :-/

udset mig

den

Det er ellers ganske svært at slå en god RC-generators forvrængning med en digitalløsning, specielt ved de højere harmoniske. Og en _del_ dyrere! Min 3-transistors her kan sikkert laves for under en femmer i stumper (eks. potmeter)!

ekstra

ideen

Faselås på! Jeg må ha' prøvet at lave en RC-sweeper en dag, med spændingstyrede filtre. Men det bliver nok svært at styre wobblingen...

til

(stort)

de

God pointe med aflæsningen. :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hej Ulrik,

Eller bruge analog neddeling ;)

Vel kun i AB-test ?

Ser du meget Southpark ? ;)

OK, jeg bemærker at skiftet også påvirkede komponentværdierne ;)

De filtreres fra.

Ja, men til tider har man brug for en klokkeren frekvens der ikke rokker sig og med en amplitude der er lige så stabil (Det er til finjustering af broadcastudstyr).

Ja, men den skal ha' et _meget_ bredt fangområde, så det bliver ikke til denne version.

Da ikke for en dygtig fyr som dig :)

Ja, ofte er det jo blot -3dB-punkterne man er interesseret i, men i et snævert filter kan det være svært at ramme rigtigt med en alm. sweeper.

--
Venlig hilsen,
Søren

RC

Ehh..? Ka' du ikke lige skitsere...? :-) Eller var det bare en joke? ;-) Minder mig om min nyeste kreation, en flagermusedetektor der kan 'flytte' ultralyd ned i der hørbare, den er kanonsjov, man kan få alverdens underlige lyde ud af den ved at rasle med nøgler og mønter osv. Virker som en radio, med lokalosc. og blander, bare ved lavfrekvens. Jeg bruger netop den lille RC oscillator i den. Og en ret speciel blander med 6 transistorer, som kan multiplicere to signaler analogt. MED fortegn! :-)

jeg

Nænæ, jeg kan høre en lille fin snerren oven i sinusen på B&O'en. Den kommer fra forstærkningsreguleringen, for den er væk mens amplituden vokser op til den rigtige styrke, efter et hurtigt drej på frekvensen. Feedback'en er meget 'hård' i den, amplituden vokser, og stopper meget pludseligt når den har den rigtige størrelse.

LOL! Kan da lige nævne til mit forsvar at det er tegnet på en ThinkPad, med den der lille røde 'mus' midt i tastaturet. Ikke lige just det fedeste tegneredskab! ;-P Men ellers genial som mus når man har vænnet sig til den.

;)

Årh, dem kan du vel selv lige tilføje! ;-)

Jah, men filtre forvrænger jo også.

ikke

til

Hmm, tror nu ikke min lille ting her er særlig amplitudestabil. Alene ensretterdiodernes temperaturfølsomhed gør den nok meget lidt temperaturstabil. En bedre ensretter er nok påkrævet. På min 'luksusversion' er der et ekstra transistortrin på til at drive ensretteren, så den ikke forvrænger tonen ved at trække strøm ved sinusens top. Har forresten også en fræk lille 2-transistors emitterkoblet firkantshaper på (kører uden at transistorerne går i mætning, for at få den hurtig), bare sådan lige for at være on topic her i tråden. :-)

:-))

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hvilket stadig er noget vrøvl. Det er vist kun burhøns og så dig der tror på det.

Når nogen påstår at en frekvens bliver 10 gange mere nøjagtig ved at dele med 10, så hjælper nok så mange mystiske undskyldninger ikke. De høre ikke hjemme hvor der arbejdes seriøst med elektronik.

Hvad er det nu vi har diskuteret? Her er et par stykker:

Søren: Stor gatemodstand giver hurtige turn on tid end lille gatemodstand på en PowerMOS HKJ: Lille modstand giver hurtig turn on tid.

Søren: Almindelige CMOS gates har schmidt trigger indbygger og kan laves til oscillator (i ST koblingen), det er ikke nødvendig at bruge specielle schmidt trigger gates. HKJ: NEJ, kun gates hvor databladet siger schmidt trigger indeholder schmidt trigger.

Nå ja, så har jeg jo også fornærmet din webside, ved at undre mig over de "skæve" modstandsværdier du beregner.

Jeg lægger vægt på korrekte informationer, hvis jeg skriver noget forkert er jeg glad for at få det rettet, hvor du åbenbart tager rettelser som en personlig fornærmelse.

Reply to
HKJ

Hej HKJ

opløsningen

over

Ja jeg har brug for at kunne indstille frekvensen trinløst, men ikke nogen bestemt frekvens, den skal nemlig ændres hele tiden. Det hjælper nemlig ikke noget at styrre kikkerten præcist, det objekt man har midt i feltet på sådan en kikkert flytter sig nemlig hele tiden, ikke kun som funktion af tiden, men også som en funktion af varierende afbøjninger i vor atmosfære, så når man skal langtids- exponere film ved fotografiske optagelser skal der kompenseres hele tiden.

elektronikken

Nu er det sådan at kikkerten også skal have en konstant temperator, og det opnår man ved at sætte den udenfor nogle timer inden brug, og man bruger den kun når temperaturen er stabil, dermed er nogle af de problemer med temperaturen ikke så store.

Ps: Hvis temperaturen svinger, ja så giver det dug på optiken.

Hej Ulrik,

Ja en BFO er een måde at gøre det på, afstemte filtre er en anden.

Nå sådan, er den virkelig så elendig ? Har du et tal på THD'en ?

OK, det ville heller ikke være mit foretrukne tegneredskab, kan ikke engang lide den som "mus" ;)

Sagtens, men om det kommer til at virke så ;) Jeg hader i øvrigt redundant arbejde (dog med enkelte indlysende undtagelser ;)

Prøv at bruge et skarpt båndpasfilter på en firkant :)

Det jeg skal filtrere kan gøres på en meget høj frekvens, jeg regner med at bruge op til 1..2 k-samples på en periode.

Øv :)

Tjaa, jeg bliver nok nødt til at "skuffe" tanken til jeg får bedre tid, havde blot håbet at jeg kunne slippe for selv at skule smøge ærmerne op :)

Der må da være andre der har haft behov for en lille testgenerator der kan være i en skjortelomme.

:)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Max,

Bare en tanke, er der for lidt lys gennem kikkerten til at lave en optisk tracking med 3..4 fotodioder der styrede et par motorer ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Den slags laves der meget af, man bruger en CCD chip til formålet, man focusere så en enkelt stjerne på denne chip, enten via et dobbelt prisme eller med en extra kikkert der er spændt på kikkerten hvilket har den fordel at man kan guide of-axis, det er ofte meget lyssvage objekter man langtidsexponere på, så guider man på en kraftig stjerne i nærheden, derfor er det praktisk med en extra kikkert i en såkaldt piggybag opstilling. Når en enkelt stjerne fokuseres på en CCD-chip, ja så oplyser den kun 1 pixel ad gangen og man kan så aflæse dens position på pixel matrixen og guide derfra.

Forøvrigt findes der langt mere avancerede løsninger til styrringer på kikkerter, laserlys og adaptiv optik er en af dem, der sender man en laserstråle op gennem kikkerten, på den kan man se afbøjningen i atmosfæren (forvrængning), man krummer så spejlet i kikkerten mekanisk ind i en facon der kompencere for denne forvrængning.