finger føler gennem aluminium?

hej NG

B&O har anvendt det i mange år, men hvordan laves det!

Jeg har en aluprofil ca. 2mm tyk - hvor jeg gerne vil sætte en mærkat på
ydersiden og en sensor på indersiden, hvorved jeg kan aktivere en funktion.
Jeg har tidligere lavet et berøringsfrit tastatur gennem en PVC kasse
ca.1mm, med et lille felt 10x10mm der blev påtrykt en frekvens og ved at
ændre kapaciteten ( med en finger i nærheden af feltet) kunne man så
registrere et udslag.
Men her er der tale om ca. 300x1500mm alu plade - hvor jeg gerne vil have et
felt på 10x10mm der er aktiv ???? Hvordan hulen laver jeg det ? bedst og
billigst!
Jeg har en micro - med noget A/D convertering i ( tror nok 10bit ) 3,3V
opløsning...... Det skal side i en låge på en maskine, og vi forventer der
skal produceres ca. 1000 enheder.

Esben

Re: finger føler gennem aluminium?

Du skal vel have dit felt ætset tyndt.

Re: finger føler gennem aluminium?

Jeg tror ikke det hjælper, aluminium leder ret godt, så det kommer ikke
til at virke at bruge en capacitativ føler.

Re: finger føler gennem aluminium?

Jeg aner ikke hvordan B&O gør det, men jeg kan ikke rigtigt se andre
måder at gøre det på end akkustisk.

Så det er noget med at sørge for at bagsiden af pladen er ætset eller
fræst så tynd som muligt og så montere en piezo transducer på bagsiden.

Så kan man måske sætte alu pladen i svinginger med transduceren og måle
på hvor lang tid der går inden svingningen dør ud.

Om det er til at få til at virke pålideligt aner jeg ikke.

Hvis jeg skulle lave det ville jeg nok gøre som du plejer, altså lave
det capacitativt, så skal der godt nok bearbejdes mere på alu pladen,
men det er nemt at få til at virke...

Re: finger føler gennem aluminium?

jf. diagramet på en gammel Beomaster 2000, forlader B&O sig på brum,
mennesker er fine 50hz antenner. brum ind på en BF199. har lagt
diagram-udsnit op her: www.bc547.dk/img/beomaster_mc.png

Det undre mig dog lidt, at den brum vi har, og den "udgangs impedans" vi
  har, kan trække 0.6-0.7V over en 18Kohm modstand. Men det virkede
dengang :)

Jeg er ikke sikker på, om touch-delen medførte man rørte f.eks. 2
terminaler på en gang, men som jeg husker det, var fronten med
metal-blade ned til printet's printspyd, et blad pr. knap.

Men de er til salg i DBA til 200kr, køb en og reverse engineer lortet :)

/Jan - der ikke har åbnet en Beomaster2000 i over 4 år

Re: finger føler gennem aluminium?

det gjorde man vist ikke - og tager du ikke fejl af Beomaster 1900 og
2000

2000'eren var da en firkantet klods med skydere og en stor forsænket
tuningsknap - hvir 1900 var med touch - 2400'eren med fjbt

/ også en Jan, der sad med de forb"#¤ 1900'ere som lærling i 75

--
Jan_stevns

Re: finger føler gennem aluminium?

Joh, det er nok en 1900 så :)
Beoworld siger også det er en 1900, der må være noget om snakken :)

Men er du sikker på det ikke var brum de forlod sig på og det var bygget
som overstående??

Står selv og skal lave et par touch-knapper i et akryl kabinet, vakler
meget mellem skin-resistance, capacity og main brum, og så må det jo
godt være et æstetisk mesterværk, den gainclone :)

/Jan - Der håber han i 2008 får lavet den gainclone færdig..

Re: finger føler gennem aluminium?

Jeg har ikke diagramet liggende mere - men tror nu der var lavet noget
mere sjovt .....

--
Jan_stevns

Re: finger føler gennem aluminium?
On Sun, 04 Nov 2007 11:40:42 +0100, Jan Rasmussen

Mange tror at det var/er brum, men det er det ikke, det er
kapasitetsændring når din finger komme i nærheden af berøringsfeltet.

Brum i sig selv er alt for ustabilt at måle på.

/Hans

Re: finger føler gennem aluminium?

Hvordan virker det så, med udgangspunkt i den diagram-stump jeg linker til?

/Jan - altid klar til en a-ha oplevelse :)

Re: finger føler gennem aluminium?

Jeg kan give et bud på funktionen:

AND gatene i IC7 sammen med de fire 100K modstande bruges som RS flipflop.
Disse FF sættes gennem 18K modstanden og base/colector dioden med en høj ud på
strobeudgangen, og resettes med en ledende transistor og en lav på stroben.

De tre strobeudgange starter alle lave og sættes høje en af gangen, med en lille
pause hvor alle igen er lave.

I det følgende vil det være nemmest hvis vi kigger udelukkende på STROBE
udgangen IC6 ben 14, R111, TR23, IC7A, R120 og KEY-BOARD-INPUT IC6 ben 21.

Hvis der ikke er en finger på sensorpladen vil INPUT altid være høj når STROBE
er høj og INPUT vil forblive høj når STROBE går lav - der er ikke kapasitiv
energi nok fra sensorpladen til at transistoren kan lede.

Når en finger så nærmer sig sensorpladen, kan man opfatte det som en kapasitet
til stel. INPUT vil igen være høj når STROBE går høj, samtidig oplades
kapasiteten fra sensorpladen og når STROBE går lav vil transistoren kortvarigt
lede idet sensorpladen aflades gennem basen og hermed resettes flipfloppen og
INPUT gåt lav.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Nu er der mange år siden der stod B&O på min lønseddel, så med alle
risikoer for rusten hukkommelse.
Diagramstumpen ligner en BM2000 (B&O har lavet 2 forsk. BM2000, den
ene er efterfølger til 1900/2400).
Diagrammet er dog ikke helt ved siden af det til 1900/2400 hvad dette
punkt angår.
Emiter står og skifter mellem 0 og 5 V med en eller anden frekvens.
Kondensatoren (12pico) er den man med sin finger forstyrrer således at
kredsløbet ikke svinger, eller går i stå. Det er godt nok mange år
siden jeg har målt på en sådan dims.
Jeg læste engang en beskrivelse af funktionen fra B&O, noget med en
parasitkapasitet mellem kollektor og base man udnytter og ved
berøringen (som ikke er direkte, men kapasitiv) ændres forholdet
mellem kapasiteteterne i transistoren hhv kondensatoren på 12 pico.
I BM1900/2400 sidder der en oscilator og laver frekvensen der komme
ind på emitteren.
Jeg erindre ikke hvor beskrivelsen var, kan være manualen til 1900,
2000, 3000 eller en historisk produktbeskrivelse ifb. med fremkomsten
af 3500/4500 serien.

Jeg troede også at det var brum, men blev klogere efter et ophold på
Brum & Overstyrings radiosamlefabrikker hhv. Struer, Skive og Lemvig.

Det er et gammel kendt faktum at kapasiteten mellem 2 plader ændres
når feks. et menneskes finger/legmed kommer i nærheden, så lader man
disse 2 plader indgå i en oscilator og det er muligt at dekteterer
legmers nærhed af pladerne. Tricket er at lave pladerne således at
fremmedlegmer har størst mulig indflydelse, faktisk det modsatte af
hvad man normalt ønsker ved en kondensator.

Man kan således med dette princip dekterer alt muligt fra
jordnøddeskalller til jernspåner.
Bruges rigtig meget i landbruget til korn og foderstoffer.

/Hans

Re: finger føler gennem aluminium?
Tror ligesom Flemming at B&O sandsynligvis benytter piezo til deres
alu-fronter.
Prøv at se dette link til et firma som laver bl.a. alu-touch fronter:
www.baran-at.com/

Bruger selv den capacitive metode til flere ting, bl.a. en sensor, men skal
du bruge flere touch felter kan jeg anbefale et kig på: www.qprox.com/

Mvh
Gert K.

Re: finger føler gennem aluminium?
Hejsa igen

QT102 er da en smart lille fætter....

men det nager mig lidt med at jeg ikke kan finde udaf hvordan B&O laver
det....
Den der med en pizo har jeg ikke helt forstået, og jeg fornemmer at jeg skal
have en hulens hurtig uP for at måle timingsforskydelsen!  Og det med at
lave alt for meget "elektronik" fylder og koster...... ( Jeg forventer at vi
skal lave 1000 stk. årligt)

Esben

Re: finger føler gennem aluminium?

Prøv at google lidt og lær lidt om piezo elektriske switche's så kan det
være at du måske også tror at det er den teknik B&O bruger :-)

Er ikke helt med på hvad du mener med at skulle bruge en hurtig uP.
I en piezo switch sidder der oftes en FET og de fåes både som N.C. og N.O.
Men nu ved jeg ikke helt hvilket produkt du er ved at lave, for en piezo
løsning er ikke den billigste.

Har du ikke mulighed for at bore et hul i din front til en switch?
Skal det være IP67 eller hvad krav har du?

Mvh
Gert

Re: finger føler gennem aluminium?

Det laves med en strain gauge. Det har B&O også gjort.

Du vil fint kunne måle en udbøjning på din aluplade med en strain
gauge og en målebro.

Afhængigt af din tidshorisont, så kunne du spørge en
ingeniør-uddannelsessted om de ville kunne hjælpe dig. Jeg husker i
hvertfald at vi lavede projeker med strain gauges på 2.semester på
Odense Teknikum :-)

MVH
Frederik

Site Timeline