Findes det....map 0-5 V afh. af input

Heysa

Findes der en kreds der kan programmeres med et "map" således et input i
spændingsområdet 0.5-5 Volt giver et "mappet" output...eks:

Input: 1V O/P: 1.6 V,I/P: 2V O/P: 3V, I/P 4V O/P 4.5V

Eksemplet på "mappet" er tænkt men således det principielt ønskes at
skulle kunne fungere med en opløsning på min. 20-30 og gerne flere trin
fra 0-5 Volt.

MVH

ChipMIK

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input

En 8 pins MPU med AD input og PWM output. Et RC led og en
spændingsfølger på PWM udgangen og du kan gøre det.

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input
Arrrgh så må jeg jo til at lære mig programmering......igen :)

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input

Ellers er der jo den "hårde" måde med en bunke komparatorer...

/A

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input
Jepper men så mister jeg jo "mappet" :( ...

ChipMIK

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input

Nej, det kan du vel lave med noget logik bagefter ???

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input

Jeg ved ikke om du kan bruge dette her til noget
ellers tag det for hvad det er :)

jeg brugte en gang en eprom til at få spændinger ud mellem 0 og 5 v , D0 til
D7 på eprommen "så" lige ud i
et 1 % modstand efterfulgt af en 1N4148  , katoderne
på dioderne var så koblet sammen, så havde jeg programmeret eprommen og
valgt modstande sådan
at den spænding der kom ud var det jeg ønskede
altså en simpel D/A converter

(det var til en dørklokke med en UjT der spillede "den gang jeg drog afsted
" )

nu skal du så bare have en A/D converter sat på add på eprommen , det minder
mig om det første digital voltmeter
jeg byggede ,det var stort set bare fire dioder nogle modstande og en OAMP
koblet som en diff amp
opløsningen var 4 Bit ,det passede til BCD kredsene
jeg ved ikke om du kan se fidusen :)

--
       Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

En parallel output ADC en FLASH/EEPROM og en parallel DAC.
FLASH/EEPROM kan så hvis det bliver nødvendigt erstates af en
controller (EPROM emulation).

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input
Ja var i retning af hvad jeg havde tænkt mig...måske nogen allerede
havde et diagram til at ligge :)

ChipMIK

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input

Det skulle være det mindste problem at strikke sammen. Men hvor
hurtigt skal det reagere 1s, 1ms, 1us eller 1ns.
Kom lige til at tænke på, hvis du batteri driver enheden, kan en
almindelig RAM kreds også bruges og der kan du programmere chippen med
en parallel port eller DIP switches.

Mvh
  Klavs.

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input

Mellem uS og mS, "mappet" skal være i bestandigt..siger tuningboks til
dieselbil (hdi) dig noget.... :) der er 5V til rådighed på 99.99% af
connectorne på "common-rail"-motor typerne der hvor boksen skal monteres.

Jeg har valgt at prøve at gøre det digitalt, idet en analog ikke kører
HELT perfekt, men der er jo også kun stumper i sådan en for en ca. 5 kr. :)

ChipMIK

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input

Du slipper for programmeringen, men det bliver en væsentlig større og
dyrere konstruktion, end en 8-bens MPU.

Re: Findes det....map 0-5 V afh. af input

Ja en 8-bens MPU er den eleganteste løsning og billigere
end ADC - EPROM - DAC ,
jeg foreslog at bruge dioder og modstande som ADC og
DAC , og så en EPROM fra hylden,
 det er nok det  billigste :)

--
       Venlig Hilsen