Finde fejl på forstærker med DC på udgangen

Jeg er ved at reparere en Nakamichi udgangs forstærker.
Den forsynes med +-53V, problemet er at der ligger +38V DC på højttaler
udgangen.
Det er et meget traditionelt udgangstrin og de plejer ikke at være så
vanskelige at reparer, men den her driller mig. Jeg har testet alle
transistorerne med en transistortester, og haft alle dioderne ude og måle på
med et multimeter, alle komponenterne ser ud til at være ok, så jeg er kørt
lidt fast og kunne godt bruge et par hints til at komme videre.
Her et link til diagrammet:
http://Zeroup.dk/get/nakamichi_620_power_amp21.pdf

/Tom

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen

Spænding mellem ground og basis på Q009

I tilfælde af at den er forskellig fra nu, hvad sker der, hvis du
løfter kollector på Q007 og kortslutter basis på Q009 til stel?

Er dine forsyningsspændinger i orden?

Er det kun på den ene kanal det er galt?

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen
Hej Klaus

Spændingen på basis af Q009 er = den på højttalerudgangen.

Jeg fjernede helt Q007 og Q008 og kortsluttede basis på Q009 til stel,
hvorefter jeg målet +200mV på højttalerudgangen

Ja, der er ca +- 57,5V på kollector af Q019 og Q020

Ja

/Tom

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen

Okay, powertrinnet gør som det får besked på.....

Det er fint nok

Det er lidt i overkanten

Hmm, skummelt.

Løft D003 og 004 samt basis på Q009 og 010

Hvad måler du på collector af Q007?

Hvad måler du på output?

Hvad måler du på basis af Q001 og 004?

Har du den komplette servicemanual, med forkalring på virkemåde og
spændingsmålinger?
Ellers mailer du bare......

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen
Pokkers også, skulle vist være gået i seng i stedet, havde lige et rigtigt
sort uheld ..
Jeg havde lige løftet D003 og 4 og Basis på 9 og 10 og skulle til at måle,
da min stel røg af modulet.
(Den får stel via et krokodille næb nu hvor modulet er ude så jeg kan
arbejde med det)
Det stunt tog den ikke på pænt, så Q019 kortsluttede og røgen slap ud af
R039.
Det var noget af et set back, så jeg kommer tilbage når jeg har fundet et
sted at købe 2S - transistorerne .

/Tom

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen

Da du ikke skriver hvad det er for 2Sxxxxx typer, så er det ikke nemt at
vide.
Men her kan der findes en del:
http://www.pc-elektronik.dk/shop /

--
Uffe Bærentsen

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen

Det er selvmord, og det fandt Tom så også ud af :-(

Hans tabte stel er ikke årsagen til afbrænding, men derimod er "manglende"
basis på q9, q10 lig med fuld skrald fra begge strømgeneratorer q13, q14,
og dermed totalt kortsluttet udgangstrin.

Du skylder Tom en kasse øl :-|

Orla Pedersen
Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen

Hm, ja at afbryde mellem Q9 og Q10's baser vil hæve hvilestrømmen til der
hvor strømbegrænserne (Q15/16) aktiverer. Det vil nok være fatalt efter kort
tid. :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen

*knaS* :-)

Re: Finde fejl på forstærker med DC p å udgangen

Har du checket de få elektrolytkondensatorer, der er, for kortslutning ?

Bo //

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen
Ja, jeg havde skiftet C008 men det ændrede ikke noget.
/Tom

Re: Finde fejl på forstærker med DC på udgangen
On Fri, 14 May 2010 21:05:27 +0200, "Tom"

Skift R018, R019, R021, R024 (Eller pil dem ud og ohmcheck)

Site Timeline