"Find Holger" - Ide?

Historien om Holger vidunderlige rejse går verden rundt. Heldigvis endte den
lykkeligt, men det sker jo også med jævne mellemrum at andre børn forsvinder
enten fra deres forældre, eller fra børnehaven eller lignende.

Vil det kunne lade sig gøre at lave en slags "refleksbrik" med indbygget
gps-sporing, så man lettere ville kunne finde forsvundne børn? Ja
naturligvis kan man det, det ved jeg godt, men også til en pris så lille, at
det var muligt at anvende dem i samme omfang som almindelige refleksbrikker
anvendes i dag?

Jeg ved godt at sådanne sporingsenheder allerede findes. Men jeg tænker på
noget småt, billigt og fikst. Hvor meget isenkram kræves egentlig for at
sådan en dims kan virke?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Re: "Find Holger" - Ide?
Jeg tror ikke at hverken prisen eller størrelsen i virkeligheden er
problemet.
Det er strøm !!  De sporingsenheder man har til ældre demente, skal lades
for hver 48 timer, og oftere, hvis batteriet bliver mindre.

Kim

Re: "Find Holger" - Ide?

jeg ved ikke hvor meget mindre du vil ha det, men markedet svømmer i
gps-trackere fra godt under en tudse og op, eks.
http://ifindu.dk/gps_tracking_modeloversigt.asp#mt80

//finn

Re: "Find Holger" - Ide?

Uf! Det er ALT for dyrt, hvis man skulle gøre sig forhåbninger om at det
skal kunne bruges systematisk. Så må det helst ikke koste meget mere end
10-20 kr. pr stk.

Der er nogle her der diskuterer sådan noget som jeg havde i tankerne, omend
med et noget andet formål. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/156246
Er det muligt?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Re: "Find Holger" - Ide?
Hej Martin

Du skal nok satse på at det koster mere, men børns sikkerhed må
vel også gerne koste.

Det eneste system jeg kan forestille mig vil virke, ja det er en gps
enhed de bære, den skal så kunne ringes op og afgive en position.
Dette for at minimere strømforbruget mest muligt og dermed
forlænge tiden den vil virke.
Men hvis så barnet går i et vandhul, eller tager den af, ja så er man
lige langt.
Set i realismens tegn ville pengene nok også være bedre brugt på
at sikre ungernes skoleveje.

Max

Re: "Find Holger" - Ide?
On Tue, 29 Mar 2011 18:09:39 +0200, "Martin Bak"

Nej og det dokumenteres også af trådens udvikling hvis man læser den
til ende.

Det er har en chance for at virke er en GPS modtager og en GSM enhed
bygget sammen.
Problemet er strømforbruget som andre også har påpeget, jeg har en GPS
med et eksternt batteri til, b'atteriet er på størrelse med en 10
styks pakke cigaretter og den kan kun køre i ca. 5 dage, hælder man så
en GSM enhed på går der nok væsentligt kortere tid inden batteriet er
opbrugt.
Men med lidt kreativ styring af enhederne kunne man måske opnå en i
praksis fornuftig brugstid.
Noget med at det hele sover i 15 minutter hvorefter GPSen så vågner op
og foretager en måling (som selvf. skal evalueret for validitet) og
denne position gemmes så. GSM delen kunne så have en noget længere
sovetid for at vågne op og lige høre efter om der er en SMS med en
positionsforespørgelse og så besvare denne, og derefter gå i sovemode
igen.

Men glem ikke lige størrelsen, at hugge en sådan stor og relativ tung
enhed på lille Holger er bestemt ikke noget han vil bryde sig ret
meget om.

/Hans

Re: "Find Holger" - Ide?
Ligger funktionaliteten egentligt ikke i en nyere mobil med gps?

Mener at have set en apps. som selv ringer og fortæller sin position
hvis den flyttes mere end eks. 50 m. De fleste mobiler holder da strøm
et par dage.

//finn

Re: "Find Holger" - Ide?

Min mobil med GPS går kold efter 55 minutter med GPSen tændt og det er
endda på et nyt ny opladet batteri, så jeg tror ikke på at det
udmildbart er en løsning med mindre man kan gå ind og styrer hvornår
GPSen er i funktion, men det er måske muligt hvis man selv skriver en
applikation til mobilen.
Så hvis man ved at sende en SMS til en mobil kan få den til at tænde
GPSen og validerer en position og derefter tilbagesende denne, ja så
er det en brugbar ide.

/Hans

Re: "Find Holger" - Ide?
ups!

hvilket mærke?

barnebarnet gik rundt en hel dag i køvenhavnstrup efter sin gps -
htc-desire.  det gik da fint!

bevares, min compaq ipad holder også max nogle timer , men den er jo
også 6-7 år gammel :-)
//finn

Re: "Find Holger" - Ide?

HTC Diamon Touch.
Og jeg havde faktisk købt den med det formål at benytte GPS
funktionen, men det blev en skuffelse.
Selv i bilen sat til strøm gik den kold dog efter noget længere tid,
dvs. GPS funktionen brugte mere strøm end telefonen kan modtage via
USB kablet.
Jeg havde faktisk købt 2 af disse mobiler og de opførte sig på samme
vis mht. strømforbrug ved GPS brug, der blev også afprøvet forskellig
versioner af firmware men resultatet var det samme, ekstremt
strømforbrug.

Udviklingen har muligvis været gunstig for strømforbruget eller HTC
har lært af en fejl ?

/Hans

Re: "Find Holger" - Ide?

Selvom jeg er glad for alle svar, så er jeg en smule skuffet over jer
nørders tænkemåde...
Opgaven var:
Refleksbrikstor og billig sporingsenhed. Masseproducering vil selvfølgelig
hjælpe på kostprisen.
Det må da være muligt?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Re: "Find Holger" - Ide?
Hej Martin

Hvis det var muligt, tror du så ikke at den var på markedet ?

Max

Re: "Find Holger" - Ide?

 Er det RFID du forsøger at genopfinde? Et RFID-tag er billigt at
fremstille, og kræver ingen strømforsyning. Det kræver til gengæld
specielt udstyr, relativt tæt på, der kan udtråle den nødvendige
energi.

 SÃ¥ prøv at brygge lidt videre pÃ¥ noget RFID-agtigt, der kan aflæses
på en 100-200 meters afstand. Så er du halvvejs i mål. Anden halvdel
er så at få politiet, flyvevåbnet, CF, Falck og hjemmeværnet til at
investere i et tilstrækkeligt stort styktal af den aktivator/detektor
der skal til.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Re: "Find Holger" - Ide?

Hvis vi kan finde en tilfredsstillende løsning, så vil Tryg-fonden eller
lignende formodentlig gerne mangfoldiggøre dem.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Re: "Find Holger" - Ide?
Hej Martin

Der er mange der meget gerne vil mangfoldiggøre dem,
og derfor ville de også være der hvis man lige kunne lave det.

Max

Re: "Find Holger" - Ide?

Så vi glemmer alle innovative tanker? arh, Max, det mener du ikke. Læg
hovederne i blød folkens ;-)

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Re: "Find Holger" - Ide?
Hej Martin

Og jeg er sikker på at hvis nogen skulle have en ide der duede,
ja så ville den nok ikke blive offentliggjort her.

Max

Re: "Find Holger" - Ide?

Der er flere indbyggede problematikker, også udover batteriproblematikken,
skal den lille brik eksempelvis have en unik identitet?

Hvis ja, hvordan holder du f.eks. rede på om det er brik nr
1245950218231991843, 914239231902319 eller 942931549235243 som knægten
render rundt med i jakken? Nummeret stod sikkert på den kassebon du fik da
du købte jakken, men hvor er den kassebon nu?

Ok vi siger så i stedet at den ikke er nummereret, og at alle brikker
reagere når de modtager et signal.

Eftersøgnings holdet vil så bruge en del tid på at opspore der 124 "brikker"
der ligger tabt rundt omkring i skoven, for de koster jo kun 20 kr. så hvem
bekymrer sig så om at samle en tabt brik op? Og vil den ene af de 124
"brikker" måske være en der ar faldt af Holger?

Det var blot én af flere problematikker.

Mvh. Uffe Ravn

Re: "Find Holger" - Ide?

Det kunne jo være at brikken ikke skal være aktiv.
Der er næppe behov for en unik identitet for at den kan bruges til
eftersøgning. En passiv brik vil være billig at fremstille og man slipper
for batteriet.

Populært sagt en refleksbrik, der reflektere på noget andet end lys.
Min første tanke var en radarreflektor, som man kender fra skibe. Størrelsen
er dog et problem.

Det var mit input til en lille brain storming :o)

Re: "Find Holger" - Ide?
Hej Allan

Man kan godt have et system hvor brikken bruger energi,
den bruger så energien den modtager til at sende svaret
med, det system hedder en transponder.
Et helt passivt system er det der er omtalt i denne
tråd som RF-id.