Filtrering af forsyningsspænding til aktive komponenter

Hej,

Følgende diskussion var i sci.electronics.basics

Er det korrekt? Jeg har aldrig oplevet, at det har været et problem med opamps. Skal capacitoren sidde parallelt til stel? Hvis den sad i serie med forsyningen, vil filtrere DC fra, og det er vel ikke meningen.

Reply to
Peter Wing Larsen

Hvis spørgsmålet er om det er en god ide at have kondensatorer på forsyningen til elektronik: Ja.

Alt andet er da noget "rod".!

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/
Reply to

Lige meget om der er aktive komponenter involverede?

Men hvorfor? Jeg kunne godt tænke mig en mere fysisk/matematisk forklaring på problemet.

Reply to
Peter Wing Larsen

Peter Wing Larsen skriver:

Du putter en lille kondansator direkte over forsyningen tæt på kredsen for at der er en lille hurtig strømbank i nærheden.

Et hurtigt skift på udgangen af opampen kræver en del strøm og det kan kondensatoren hjællpe til med. Mener at Bo Bjerre har skrevet noget om det for et par år siden her i gruppen.

Hej Peter

Det der er tale om er ikke nogen egentlig filtrering, men derimod en måde at begrænse hurtige strømtræk i ledningerne i kredsløbet. I et kredsløb hvor der pludselig trækkes strøm sker der et spændingsfald i ledningerne, dette spændingsfald spredes rundt i kredsløbet og kan skabe utilsigtede problemer i krdsløbene, i gamle dage kaldte man det motor boating på grund af de lydproblemer det kunne give i lavfrekvensforstærkere at udelade at afkoble ordentlig.

Ja det giver jo god mening. Det vil altså sige, at der ikke er tale om frekvensfiltrering for at undgå selvsving (oscillator), som de var inde på i den anden gruppe?

Reply to
Peter Wing Larsen

Det er en ekstremt kompleks problemstilling, men afkoblinger monteres i flæng da de kun i ekstreme tilfælde har negativ indvirkning, i de fleste inge virkning og i nogle få en positiv virkning.

Personligt sværger jeg til seriemodstande, lokale afkolinger og korte stelveje - men det er IKKE simpelt.

Reply to
Ole Geisler

Er det noget man evt. kan læse om i elektronikbøger? I min tykke bog står der ikke rigtig noget om det.

Reply to
Peter Wing Larsen

Både Ja og nej... Ideen med en lokal afkobling, er at gøre forsyningen så stiv (stabil) som muligt. I moderne kredse (op-amps m.v.) er det for det meste ikke et problem, da de har en SVRR (Supply Voltage Rejection Ratio) der er høj. men i transistor koblinger, og gamle/specielle kredse, kan en forsyning der ikke er HELT stabil, eller med andre ord tillader højere frekvenser at passere, give anledning til både selsving og støj på udgangen. selvsvinget opstår, hvis udgangs-signalet kan ses på forsynings-spændingen. Eksempel: et kl. B udgangstrin leverer en 10V sinus på 1kHz i 10ohm. Det giver et strømtræk på 1A sinus. Hvis der så er 1ohm fra lade-kondensatorerne til udgangs-trinnet, vil kredsen opleve et signal på 1V på forsyningen. Dette signal kan opfattes som en mod- eller med-kobling....Hvis det er en med-kobling kan trinnet gå i sving.

Alle værdier i eksemplet er MEGET overdrevne, men princippet er godt nok :-)

Lidt ekstra bemærkninger: Lade-lytter har en ret høj impedans ved højere frekvenser, derfor shunter man dem med mindre kondensatorer...Dette kan så med fordel gøres lokalt, og ligner/er derfor en afkobling. Jeg har set mange moderne konstruktioner, der ikke har skyggen af afkobling...og mange af disse ville helt klart have glæde af det :-)

mvh. Kåre

Reply to
Kåre

Jeps det er den optimale måde.

Seriemodstandene betyder i øvrigt, hvis det er optimalt dimensioneret, at en enkelt opamp der kortslutter, ikke trækker forsyningen ned. Og fejlfindingen kan gøres optisk, hvor man bare skifter den IC der sidder ved de afbrændte eller varme modstande.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Man kan dog komme ud for at der er en fordel i at trække stellen så den følger signalet, også selvom det betyder at stellen bliver længere. Det giver mindre induktion i strømsløjfen, og dermed mindre ind/udstråling.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Peter Wing Larsen" skrev i en meddelelse news:ecsekf$344$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

Hvis der ikke er aktive komponenter, er der sjældent behov for forsyningsspænding.

Leif

Reply to
Leif Neland

Jae det var dumt spurgt...